خالق Shadow of the Colossus: دوران نوآوری در مکانیک‌های بازی به پایان رسیده است

سه‌شنبه 31 تیر 1404 - 11:11
مطالعه 2 دقیقه
فومیتو اوئدا و بازی Shadow of the Colossus
فومیتو اوئدا، معتقد است که عصر کنونی صنعت بازی‌ها، بیش از آنکه به دنبال خلق ایده‌های نو باشد، بر بهبود و صیقل دادن مکانیک‌های موجود متمرکز شده است.
تبلیغات

فومیتو اوئدا، کارگردان خلاق و نام‌آشنای بازی‌های تحسین‌شده‌ای چون Shadow of the Colossus و The Last Guardian، در اظهارنظری قابل تأمل اعلام کرد که دوران ابداع مکانیک‌های گیم‌پلی جدید به سر آمده است. به عقیده او، اکنون تمرکز اصلی توسعه‌دهندگان بر ارتقای مکانیک‌های پیشین و همچنین تقویت جنبه‌های بصری، هنری و حسی بازی‌ها معطوف شده است و دیگر نیازی به ارائه یک نوآوری بنیادین در هر بازی جدید نیست.

به نقل از VGC، این دیدگاه در مصاحبه‌ای جدید با وب‌سایت ژاپنی DenfaminicoGamer مطرح شد که در آن، اوئدا در کنار کیتا تاکاهاشی (خالق سری بازی‌های Katamari) حضور داشت. اوئدا در واکنش به جدیدترین بازی تاکاهاشی با نام To a T، به ریشه شکل‌گیری این تفکر در ذهن خود اشاره کرد و گفت: «شاید دیگر در عصری نیستیم که مجبور باشیم در هر بازی، ابزارها یا مکانیک‌های کاملا جدیدی ارائه دهیم.» او در ادامه افزود: «حتی اگر مکانیک‌ها جدید نباشند، می‌توان با تمرکز بر حس و حال و جنبه‌های هنری، اثری برجسته خلق کرد. چه بخواهیم و چه نخواهیم، بهتر است که مکانیک‌های موجود را صیقل دهیم.»

جالب آنکه به گفته تاکاهاشی، این نگرش اوئدا موضوع جدیدی نیست و او از زمان عرضه بازی Journey (محصول سال ۲۰۱۲) چنین باوری داشته است.

این اظهارات از آن جهت اهمیت دارد که فومیتو اوئدا همواره به عنوان یکی از نوآورترین کارگردان‌های صنعت بازی شناخته می‌شود. سه‌گانه معنوی او شامل بازی‌های Ico، Shadow of the Colossus و The Last Guardian که با همکاری استودیو ژاپن سونی ساخته شدند، در زمان خود به دلیل داستان‌گویی مینیمالیستی و به‌ویژه مکانیک‌های منحصربه‌فردشان مورد ستایش منتقدان و بازیکن‌ها قرار گرفتند. بازی Shadow of the Colossus همچنان به عنوان یکی از برترین بازی‌های تاریخ کنسول پلی استیشن ۲ شناخته می‌شود و نسخه ریمیک از آن توسط استودیو Bluepoint برای پلی استیشن ۴ نیز منتشر شد.

آخرین ساخته اوئدا، The Last Guardian، نزدیک به یک دهه پیش در سال ۲۰۱۶ روانه بازار شد. او اکنون در استودیوی خود با نام genDESIGN که متشکل از تیم کهنه‌کار بازی‌های پیشین او است، روی پروژه جدیدی با نام موقت Project Robot کار می‌کند. این بازی که در سال ۲۰۲۴ معرفی شد، توسط شرکت اپیک گیمز منتشر خواهد شد و برای اولین بار در کارنامه اوئدا، علاوه‌بر کنسول‌های پلی استیشن و فروشگاه اپیک گیمز، روی کنسول‌های ایکس باکس نیز عرضه خواهد شد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات