شوهی یوشیدا: نسخه اولیه Gran Turismo به دلیل واقع‌گرایی بیش از حد، سرگرم‌کننده نبود

سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۰۹:۲۶
مطالعه 3 دقیقه
بازی Gran Turismo
شوهی یوشیدا اخیرا خاطراتی تازه درباره نسخه اولیه بازی Gran Turismo به اشتراک گذاشته است.
تبلیغات

شوهی یوشیدا، مدیر اجرایی سابق و چهره شناخته‌شده پلی استیشن، اخیرا فاش کرد که نسخه اولیه بازی محبوب Gran Turismo برای کنسول پلی استیشن 1، به دلیل تمرکز افراطی بر شبیه‌سازی واقع‌گرایانه، بیش از حد دشوار بوده و سرگرم‌کنندگی لازم را نداشته است. به گفته او، بازخورد او و نتایج آزمایش کاربران، نقش کلیدی در تعدیل این واقع‌گرایی و نجات سرنوشت این مجموعه ایفا کرد.

به نقل از Gamingbolt، شوهی یوشیدا که سابقه‌ای طولانی در شرکت سونی و برند پلی استیشن دارد، در گفتگویی تازه با رسانه پلی‌استیشن اینساید، یکی از لحظات مهم و کمتر گفته‌شده دوران حرفه‌ای خود را بازگو کرد: ارائه بازخورد درباره نسخه اولیه بازی Gran Turismo، اثری که بعدها به یکی از ستون‌های اصلی برند پلی استیشن تبدیل شد.

یوشیدا به خاطر می‌آورد که کازونوری یامائوچی، طراح افسانه‌ای این سری، در مراحل توسعه اولین Gran Turismo، نسخه‌ای کاملا متعهد به شعار روی جلد بازی یعنی شبیه‌ساز واقعی رانندگی ساخته بود. یوشیدا که جزو نخستین افرادی بود که این نسخه اولیه را تجربه کرد، آن را بسیار پیشرفته اما با گیم‌پلی‌ای به شدت سخت توصیف می‌کند. او در این رابطه می‌گوید: «راستش را بخواهید، او [یامائوچی] واقعا در مورد شبیه‌سازی جدی بود!»

به گفته یوشیدا، بازخورد اولیه او مبنی بر دشواری بیش از حد بازی، در ابتدا توسط یامائوچی به‌طور کامل پذیرفته نشد. نقطه عطف زمانی بود که یامائوچی تصمیم گرفت بازی را با حدود ۳۰ کاربر معمولی آزمایش کند. نتیجه قابل پیش‌بینی بود: «همانطور که انتظار داشتم، همه آن‌ها بدون استثنا در همان پیچ اول تصادف کردند، زیرا گیم‌پلی بسیار دشوار بود.» یوشیدا نقل می‌کند که پس از مشاهده این نتایج، یامائوچی به سمت او برگشت و تأیید کرد که حق با یوشیدا بوده است. همین مسئله باعث شد تا یامائوچی جنبه‌های شبیه‌سازی محض را کمی تعدیل کند و بازی را به نسخه‌ای متعادل‌تر و قابل دسترس‌تر تبدیل کند که در نهایت روی پلی استیشن 1 عرضه شد و به موفقیت چشمگیری دست یافت.

یوشیدا با اشاره به این خاطره می‌افزاید: «دوست دارم فکر کنم که تا حدی سرنوشت Gran Turismo را نجات دادم و نقش کوچکی در موفقیت آن ایفا کردم!»

مدیر سابق پلی استیشن در بخش دیگری از این مصاحبه، از چهره‌های کلیدی دیگری که در طول دوران فعالیتش با آن‌ها همکاری داشته نیز یاد کرد. او به‌طور ویژه از کن کوتاراگی، که به عنوان پدر پلی استیشن شناخته می‌شود و آکیرا ساتو، یکی از بنیان‌گذاران بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی و رئیس وقت توسعه بازی‌های فرست پاتری، تمجید کرد و از افرادی چون اندرو هاوس و کاز هیرای نیز به عنوان همکاران مهم خود نام برد.

شوهی یوشیدا همکاری خود را با پلی استیشن از سال ۱۹۹۳ و مراحل اولیه شکل‌گیری این برند آغاز و پس از بیش از سه دهه فعالیت، در نوامبر ۲۰۲۴ جدایی خود را از سونی اعلام کرد. او از آن زمان تاکنون در مصاحبه‌های مختلف به بیان تجربیات و خاطرات خود از دوران حضورش در این شرکت پرداخته است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات