فروش نسخه فیزیکی بازی‌ها از سال ۲۰۲۱ نصف شده است

دوشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۱
مطالعه 2 دقیقه
نسخه فیزیکی بازی های پلی استیشن
فروش نسخه فیزیکی بازی‌های ویدیویی در بازار آمریکا از دوران اوج خود در سال ۲۰۰۸ بیش از ۸۵ درصد کمتر شده و این افت با شیب تندی ادامه دارد.
تبلیغات

تمایل کاربران به سمت خرید نسخه دیجیتالی بازی‌ها بیش از یک دهه است که شکل پررنگ‌تری به خود گرفته است؛ فراگیر شدن اینترنت پرسرعت، پدید آمدن فروشگاه‌های آنلاین فروش بازی‌ها روی کنسول‌های خانگی و بازی‌های لایو سرویس با خریدهای درون برنامه‌‎ای خود در این اتفاق نقش به سزایی داشتند.

حالا داده‌های جدید وبسایت Circana که متعلق به مت پیسکاتلا، تحلیلگر مشهور صنعت بازی است، نشان می‌دهد که مهاجرت کاربران به سمت بازی‌های دیجیتالی از زمان فراگیری ویروس کرونا، شتاب بیشتری به خود گرفته است.

براساس آمارهای ارائه شده توسط وبسایت VGC، می‌توان رفتار کاربران آمریکایی در نحوه‌ی خرید بازی‌های ویدیویی را طی ۲۵ سال اخیر مشاهده کرد. این آمار نشان می‌دهد که خرید بازی‌ها به صورت دیسک فیزیکی از سال ۲۰۲۱ بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است تا حالا نسبت به بیشترین رکورد ثبت شده در سال ۲۰۰۸ بیشتر از ۸۵ درصد کمتر شده باشد.

به طوری کلی هزینه‌ی کاربران روی محتوای گیمینگ، چه به صورت فیزیکی و چه دیجیتالی (که شامل خریدهای درون برنامه‌ای و حق اشتراک سرویس‌ها نیز می‌شود)، از سال ۲۰۱۹ به طور مستمر افزایش پیدا کرده است.

لازم به ذکر است که یکی دیگر از دلایل اصلی شتاب گرفتن حرکت کاربران به سمت بازی‌های دیجیتالی در سال ۲۰۲۴، عملکرد ضعیف‌تر از حد معمول نینتندو در عرضه‌ی بازی‌های سوییچ در این سال است که معمولا بخش قابل توجهی از سهم بازی‌های فیزیکی را به خود اختصاص می‌دهد.

ضمن این که افزایش روند اقبال کاربران به سمت نسخه‌ی دیجیتالی بازی‌ها محدود به هیچ پلتفرم یا منطقه خاصی نبوده و در سراسر صنعت بازی به چشم می‌خورد. به عنوان مثال، سال گذشته در اروپا سهم نسخه‌ی دیجیتالی بازی‌ها ۶۸ درصد بود که از ۶۰ درصد سال قبل از آن بیشتر شده بود. یا اینکه سهم فروش بازی‌های دیجیتالی پلتفرم ایکس باکس ۷۵ درصد بود که از ۷۰ درصد سال گذشته ۵ درصد بیشتر شده بود. این رقم برای PS5 هم ۶۴ درصد بوده که نسبت به یک سال گذشته ۱۰ درصد بیشتر شده است. فقط نینتندو بود که سهم ۲۲ درصدی خود را نسبت به سال قبل بی‌تغییر حفظ کرده است.

در مورد بازی‌های مختلف هم شرایط متفاوت است. مثلاً بیشتر کاربران اروپایی بازی Astro Bot را به صورتی دیسکی خریداری کردند، اما بیشتر فروش Warhammer 40k: Space Marine دیجیتالی بود.

به طور کلی سال ۲۰۲۴ سال بی‌سروصدایی برای عرضه‌ی بازی‌های جدید محسوب می‌شد. آمارها نشان می‌دهد که تنها ۶ بازی از ۲۰ بازی برتری بازار اروپا را بازی‌های جدید تشکیل می‌دادند. در سال ۲۰۲۳ این تعداد به ۱۰ بازی می‌رسید. در واقع تعداد بازی‌های جدیدی که در سال ۲۰۲۴ عرضه شدند ۲۱ درصد کمتر از سال ۲۰۲۳ بود.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات