دانشگاه آکسفورد در رابطه با تاثیر بازی‌های ویدیویی بر روحیه‌ی بازیکنان تحقیق کرده است

چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
گیمر در حال بازی با تجهیزات پیشرفته
تحقیقات دانشگاه آکسفورد نشان داده است که انجام بازی‌ها می‌تواند روحیه‌ی بازیکنان را تقویت کند.
تبلیغات

این موضوعی است که صدها میلیون نفر در سراسر جهان پیش از این نیز می‌دانستند، اما حالا تحقیقاتی که با پشتوانه دانشگاه آکسفورد انجام شده نیز آن را تایید کرده است.

به گزارش رسانه Insider Gaming، نتایج این تحقیقات گسترده که با شرکت هزاران گیمر از ۳۹ کشور جهان انجام شده است، اخیرا منتشر شد. در این تحقیقات، بازیکنان باید یک نسخه دست‌کاری شده از بازی PowerWash Simulator را انجام می‌دادند و بازخورد خود را به محققان اعلام می‌کردند. در نهایت متخصصان نخبه دانشگاه آکسفورد از روی این بازخوردها تشخیص داده‌اند که انجام بازی‌ها باعث می‌شود تا روحیه بهتری داشته باشید.

این تحقیقات سنگین و گسترده منجر به جمع‌آوری اطلاعات از ۱۶۲ هزار و ۳۲۵ گزارش به‌دست آمده از ۶۷ هزار و ۳۲۸ نوبت بازی شد. این اطلاعات نشان می‌دهد که دانشگاه آکسفورد از ۸ هزار و ۶۹۵ بازیکن برای شرکت در این تحقیقات دعوت به‌عمل آورده است که همه آن‌ها یک نسخه یکسان و دست‌کاری شده را از بازی شبیه‌ساز پاور واش تجربه کرده‌اند. این نسخه دست‌کاری شده تقریبا غیرقابل تشخیص از نسخه اصلی بازی است.

در حالی که این بازیکنان مشغول تجربه بازی بودند، به‌طور منظم از آن‌ها خواسته می‌شد تا درباره حس و حال خود به محققان گزارش دهند. در جریان فرایند پیچیده وزن‌دهی به ۱۰۰۰ عدد به‌دست آمده از این تحقیقات، نخبگان دانشگاه آکسفورد قادر به تشخیص آن شدند که به‌طور تقریبی، ۷۲ درصد از شرکت‌کنندگان در حین بازی کردن حس بهتری نسبت به خود داشته‌اند. اگر دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، آن‌ها متوجه بهبود احوالات خود در ۱۵ دقیقه ابتدایی هر نوبت از انجام بازی شدند.

دو گیمر در حال تجربه بازی ویدئویی

در این گزارش تاکید شده است که وقتی این اعداد را با اعداد به‌دست آمده از تحقیقات مشابه درباره خرید کردن، مطالعه، آشپزی یا پیاده‌روی مقایسه کنیم، میزان بهبود روحیه افراد در این تحقیقات به اندازه دیگر فعالیت‌های ذکر شده نبوده است.

این گزارش که توسط دانشگاه آکسفورد منتشر شده است، شامل برخی اطلاعات مهم دیگر نیز می‌شود که در این‌جا به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • آن‌ها متوجه شدند که میزان بهبود در احوال افرادی که موقع شروع بازی حال مساعدی نداشتند، قوی‌تر بوده است.
  • آن‌ها متوجه شدند که «اثرات پیش‌بینی»، به‌صورت مصنوعی باعث افزایش نرخ بهبود در احوال افراد می‌شود. بدین صورت که بازیکنانی که انتظار یک پاداش قریب‌الوقوع را در جریان بازی داشتند، با احتمال بیشتری حال خود را مثبت توصیف می‌کردند.

لازم به ذکر است که این تحقیقات در سال ۲۰۲۲ انجام شده و اکنون صرفا نتایج آن منتشر شده است.

نیک بالو، محقق فوق‌دکتری از موسسه اینترنت دانشگاه آکسفورد دراین باره می‌گوید:

با انجام تحقیقات درباره تجربه بازیکنان در جریان بازی کردن یک بازی محبوب و دردسترس، مدارک قدرتمندی از یک تغییر کوچک مثبت در خلق و خوی افراد پس از هر نوبت بازی کردن به‌دست آوردیم. مطالعات فعلی ما، آن‌چه را که مدت زیادی است تحقیقات کیفی و گزارشات به‌دست آمده از بازیکنان بازی‌های ویدیویی در سراسر جهان نشان می‌دادند را تایید می‌کند. مردم با انجام بازی‌های ویدیویی حس خوبی پیدا می‌کنند.

بنابراین از امروز شما برای توضیح این‌که چرا ساعت‌ها مشغول بازی کردن بودید، یک دلیل معتبر و علمی دارید. البته هنوز جای سوال است که اگر شرکت‌کنندگان در این تحقیقات مجبور به تجربه بازی‌هایی مثل کال آو دیوتی یا فرار از تارکوف بودند نیز نتایج مشابهی به‌دست می‌آمد یا خیر.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات