سازنده بازیهای یاکوزا درباره علت طولانی شدن روند ساخت بازیها میگوید
به اعتقاد بسیاری از علاقهمندان به بازیهای ویدیویی، در دورهای قرار داریم که ساخت بازیهای جدید، بیش از حد به طول میانجامد. توسعه دهندگان استودیوهای بازی سازی برای تأمین انتظارات مردم از نسخه جدید بازیها، سالها صرف ساخت و اصلاحات نهایی بازیها میکنند و بازیهایی مانند GTA به قدری زمان بر میشوند که طرفداران باید چند نسل منتظر یک بازی بمانند.
بازیهای GTA از استودیوی راک استار، نمونهی بارزی از این پروژههای مورد انتظار هستند که بعد از گذشت چندین سال، کار را به ساخت میمهای طنز و تمسخرآمیز از سوی طرفداران کشاندند. آخرین بازی GTA در سال ۲۰۱۳ منتشر شده و بیش از یک دهه است که منتظر دنباله این بازی هستیم. در این مدت دو نسل جدید از کنسولهای بازی به بازار ارائه شده است، با اینحال، همچنان خبری از نسخه جدید GTA نیست.
قضیه جایی بدتر میشود که بعد از صرف این مدت زمان طولانی هم بازیهایی مملو از مشکلات فنی و ایرادات ساختاری روانه بازار میشوند و خریداران باید مدت زمان بیشتری را منتظر ارائه آپدیتهای اصلاحی و رساندن بازی به سطح قابل قبول بمانند.
حالا سازنده بازیهای سری یاکوزا در اظهارات اخیر خود به این موضوع پرداخته و معتقد است که علت طولانی شدن روند ساخت نسخه جدید بازیها، این است که بازیسازان بیش از این که به ساخت دنبالهی آن بپردازند، در واقع ریبوت کامل یک مجموعه را استارت میزنند. به این ترتیب اگر پروژهای با صرف این هزینه و زمان شکست بخورد، به احتمال زیاد کار آن استودیو به تعطیلی کشیده خواهد شد. بنابراین پذیرش ریسک ایده پردازی هم به حداقل میرسد.
ماسایوشی یوکویاما، رئیس RGG Studio در مصاحبه با واشنگتن پست در اینباره میگوید، بیشتر بازیهایی که این روزها به عنوان یک دنباله ساخته میشوند، در اصل نسخهی بهبود یافتهای از قسمت قبلی آن مجموعه نیستند، بلکه ریبوت کاملی هستند که باید از صفر ساخته شوند. بنابراین زمان زیادی صرف ساخت آنها میشود.
او GTA و سری Assassin’s Creed را در این زمینه مثال میزند که در هر نسخه، به طور کامل یک دنیای جدید برای آنها خلق شده است. در چنین بازیهای بزرگی، باید یک دنیای کامل و یک سبک گیم پلی متفاوت را برای آن طراحی کنید. چنین کاری با تمام زحمات اصلاح و رفع ایرادات فنی آن، باعث افزایش مدت زمان توسعه میشود.
وبسایت tech4gamers در گزارشی از اظهارات یوکویاما مینویسد: کارگردان بازیهای یاکوزا معتقد است که بهتر است بازیسازان از داراییهای قبلی خود بیشتر استفاده کنند و در عوض سریعتر بازیها را به دست گیمرها برسانند. وی مدعی شده که استودیوی RGG این رویکرد را در پیش گرفته است.
این که بیشتر بازیسازان زمان بیش از حدی را صرف بازسازی دنباله بازیهای خود میکنند، کاملا درست است. البته ساختههای استودیوی RGG معمولا روندی مشابه فیلمها یا سریالهای درام دارند که شامل محتوای رسانهای خطی میشوند.
استودیوی RGG برخلاف دیگر شرکتهایی که بودجه ساخت بازیهای خود را به شکل چشمگیری افزایش میدهند، بیشتر تلاش دارد تا بازیهای زیادی را با فاصله زمانی کمتر برای پوشش یک داستان روانه بازار کند. از زمانی که راک استار بازی Red Dead Redemption را منتشر کرده است، Ryu Ga Gotoku تاکنون هفت بازی مختلف را روانه بازار کرده است.
این کار از طرفی رویکرد مطمئنتری برای جلوگیری از پیامدهای شکست یک ایده در بازی سازی است. به عنوان مثال، Concord یک شکست تمام عیار بود و چنین اتفاقاتی آسیبهای بزرگی را به صنعت بازی میزند.
در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.
نظرات