ظاهرا فرایند توسعه بازی Marathon با مشکل مواجه شده است

شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰
مطالعه 4 دقیقه
بازی شوتر Bungie استودیو Marathon
براساس گزارش‌های منتشر شده، بازی شوتر اکسترکشن Marathon از استودیوی بانجی با مشکلاتی در فرایند توسعه مواجه شده است، اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا جامعه مخاطبان یک تلاش ریسکی دیگر از ترند این سال‌ها را می‌پذیرد؟
تبلیغات

Marathon بازی جدیدی از استودیوی بانجی است که در جریان رویداد اخیر پلی استیشن شوکیس با نظرات ضد و نقیضی مواجه شد. تریلر بازی با ذکر عبارت «این تصاویر به گیم‌پلی اصلی بازی تعلق ندارد» نمایش داده شد که باتوجه به تمرکز بالای این ویدیو روی سبک گیم‌پلی بازی، کمی نامتناسب به نظر می‌رسید. بعد از آن با موجی از موسیقی‌های ریتمیک و مصنوعی به همراه جلوه‌های تصویری رنگارنگی که در یک دنیای ماتریکس مانند با حضور ربات‌های انسان نما مواجه شدیم که در مرکز توجهات آن، یک شخصیت برخواسته از آثار علمی تخیلی را درحالی که در امتداد یک راهرو با کوله پشتی و تایمر شمارش معکوس خود، چیزی شبیه به یک مسلسل یا توپ لیزری را در هر دو دست خود دارد، مشاهده کردیم.

همینطور که زاویه دید دوربین عقب‌تر می‌آمد، یکی از همین سربازها از کنار دیواری که نشان استودیوی بانجی روی آن درج شده بود، عبور می‌کند. بعد از آن مبارزی را مشاهده می‌کنیم که به دنیای بی‌کران فضا رفته است و بلافاصله بعد از آن مورد حمله‌ی شخص دیگری قرار می‌گیرد. این یکی، تک تیراندازی با همان استایل و ظاهر مشابه است. از اینجا به بعد موسیقی متن حال و حوای Daft Punk به خود می‌گیرد و لوگوی پرزرق و برق Marathon را در یک پس زمینه مدرن با ترکیب رنگ نئون و مشکی مشاهده می‌کنیم که در آن نوشته شده است: «اطلاعات بیشتر را در Marathonthegame.com دنبال کنید.»

به قول معروف تا به اینجای کار همه چیز خیلی «خفن» به نظر می‌رسد. در سایت رسمی بازی نیز نوشته شده است که «در شوتر اکسترکشن، علمی تخیلی و PvP جدید بانجی، به یک دونده‌ی مبارز تبدیل شوید. در دنیایی که مرتب درحال تکامل و گسترش است، برای بقا، ثروت و شهرت مبارزه کنید. جایی که هربار تلاش شما به بزرگ‌تر شدن منجر می‌شود.»

بازی marathon و بانجی

شاید بتوان گفت که بازی Redfall و سرنوشت آن، نشان می‌دهد که زمان پایان دوران ساخت بازی‌های شوتر اکسترکشن و گروهی این چنینی فرارسیده است. به نظر می‌رسد که این دسته از بازی‌ها برخلاف پنج یا حتی ۱۰ سال گذشته، نمی‌توانند آنطور که باید و شاید با بازیکن ارتباط برقرار کنند. نه اینکه این ژانر از بازی‌های ویدیویی به خودی خود مشکلی داشته باشد، درواقع مسئله توسعه دهندگانی است که صرفاً به‌دنبال سود تضمین شده و دنبال کردن ترندهای روز هستند.

تداوم موفقیت‌های Rainbow Six: Siege ثابت می‌کند که این ژانر اگر به درستی پیاده‌سازی شود، می‌تواند نتیجه ارزشمندی داشته باشد. اما برای بازی‌های مشابه زیادی که درحال حاضر وجود دارند، یک سری نقاط ضعفی مشاهده می‌شود که باعث عدم موفقیت مشابه آن‌ها با گذشت زمان شده است. حتی Rainbow Six: Extraction که ساخته‌ی همین سازندگان است نیز یکی از همین موارد محسوب می‌شود. یا یکی از موردانتظارترین بازی‌های شوتر اکسترکشن گروهی، یعنی بازی The Finals از استودیوی Embark را می‌توان به‌عنوان مثال بارز دیگری مطرح کرد که همچنان یکی از بهترین شبیه‌سازی‌های فیزیکی تخریب محیطی را در میان بازی‌های هم سبک خود دارد؛ اما وقتی بازی‌هایی مانند Redfall و استودیوی مستعد و باسابقه‌ای مانند آرکین را متصور می‌شویم، نمی‌توان قبول کرد که به این مسیر کشیده شده باشد.

از سوی دیگر، استودیوی بانجی را داریم که قطعاً به اندازه کافی توانایی این را دارد که یک بازی FPS گروهی ارزشمند را روانه بازار کند. محبوبیت فوق‌العاده Destiny 2 و سابقه فعالیت‌های آن‌ها روی مجموعه Halo به خوبی نشان‌دهنده این موضوع است. اما باوجود بازی‌های بسیار زیاد و فراموش شده‌ای مانند Evolve، بازی Elite: Dangerous Arena، بازی Back 4 Blood، بازی Lawbreakers، بازی Battleborn، بازی Amazon's Crucible یا حتی بخش Hazard Zone بازی Battlefield 2042، سؤالی که مطرح می‌شود این است آیا واقعاً به نمونه‌ی دیگری نیاز داریم که ثابت کند این مسیر از بنیان اشتباه است؟ شاید اینطور نباشد؛ اما این هنوز ثابت نمی‌کند که ممکن است نتیجه‌ی کار بانجی خوب از آب درآید.

بازی Marathon جدید استودیو بانجی شرکت سونی

تیزری که در پلی استیشن شوکیس به نمایش درآمد، بسیار استایلیش و چشم نواز بود و تا زمانی‌که متوجه می‌شوید این بازی در چه سبکی شاخته می‌شود، ممکن است توجه شما را کاملاً به سمت خود جلب کند. بانجی همیشه در ایجاد ترندها عملکرد خوبی داشته است. فقط نگاه کنید که چند بازی لوتر شوتر بعد از Destiny ساخته شد. بنابراین Marathon به‌عنوان اثری که به نظر می‌رسد دنبال کننده‌ی ترند ناموفق چند سال اخیر دنیای بازی است، کمی متفاوت از کاراکتر این استودیو است.

باز هم باید به این نکته تأکید کرد که نمی‌توان با قطعیت گفت که بازی Marathon نتیجه نخواهد داد. این نسخه از بازی، برداشتی از سه‌گانه اورجینال این مجموعه است که بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ به‌طور انحصاری برای سیستم‌عامل مکینتاش اپل منتشر شد. شاید کسانی که این بازی‌ها را تجربه کرده باشند هم دیگر آن را به خاطر نیاورند. اما بانجی استعداد این را دارد که از یک آی پی به ظاهر مرده، یک اثر موفق بسازد.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات