شان لیدن: هزینههای سرسامآور ساخت بازی صنعت گیم را به خطر انداخته است
هزینه ساخت بازیهای ویدیویی بهشدت افزایش یافته است، بهطوری که طبق گزارشها ساخت بازی Marvel’s Spider-Man 2 بیش از ۳۰۰ میلیون دلار هزینه داشته است. بااینحال، شان لیدن، مدیر سابق پلی استیشن بر این باور است که صنعت بازیسازی باید به سمت ساخت بازیهای کوتاهتر و ارزانتر حرکت کند.
هزینههای توسعه بسیار بالا، ریسک بزرگی را برای استودیوها ایجاد میکند. شکست تجاری یک بازی میتواند منجر به ضررهای مالی هنگفتی شود. سادهسازی فرایند توسعه بازی در عین حفظ کیفیت، برای موفقیت بلندمدت صنعت بازیسازی ضروری است.
لیدن در مصاحبهای با وبسایت GamesIndustry.biz نگرانی خود را در مورد بار مالی ساخت بازیهای ویدیویی ابراز کرد. او طرفدار چرخههای توسعه کوتاهتر و سرمایهگذاری کمتر برای تضمین پایداری صنعت است. او پیشبینی کرده بود که افزایش هزینهها و قراردادهای انحصاری تأثیر منفی بر صنعت خواهد گذاشت، پیشبینیای که متاسفانه بهنظر میرسد در حال محقق شدن است.
لیدن راهحلهای عملی برای مدیریت بودجه بازی ارائه میدهد. اول اینکه او پیشنهاد میکند سازندگان تجربیات کوتاهتری را توسعه دهند، زیرا دادهها نشان میدهد که تنها ۳۲ درصد از بازیکنان بازیهای طولانی را به پایان میرسانند. او همچنین استدلال میکند که بازیکنان به جز در یکسری موارد خاص، مزایای قابل توجهی از فناوریهای پیشرفته دریافت نمیکنند. بنابراین سرمایهگذاری بیش از حد در این زمینه ممکن است ضروری نباشد.
مدیر سابق پلی استیشن همچنین بر پتانسیل هوش مصنوعی تأکید میکند. او معتقد است که هوش مصنوعی میتواند بسیاری از وظایف توسعه را بهطور کارآمد و با حداقل خطا خودکارسازی کند. او همچنین توصیه میکند بهدنبال واقعگرایی مطلق نباشید و پیشنهاد میکند بهجای جزئیات ابرواقعگرایانه، روی جلوههای بصری تأثیرگذار تمرکز کنید.
لیدن بر اهمیت داشتن یک چشمانداز واضح و پایبندی به ضربالاجلها برای توسعهدهندگان تأکید میکند. این رویکرد منظم، ضمن رعایت بودجه، بازیهای باکیفیت را تضمین میکند. توصیههای او باتوجهبه درایت او در مورد چالشهای فعلی، اهمیت ویژهای دارد.
تعطیلی استودیوها و تعدیل نیروهای اخیر، پیامدهای شیوههای توسعه غیرقابلدوام را برجسته میکند. با اتخاذ رویکردی مقرونبهصرفهتر، صنعت بازیسازی میتواند به دستیابی به آیندهای باثباتتر امیدوارتر باشد.