نویسنده: عرفان بدری
// دوشنبه, ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۲۴

سونی اعتراف کرد: سیاست قیمت گذاری پلی استیشن 3 اشتباه بوده است

مدیران پلی استیشن اخیرا در رویدادی درباره کنسول پلی استیشن 3 و دلایل شکست آن صحبت کرده و نظرات جالبی ارائه داده‌اند.

با اینکه بیش از ۱۷ سال از عرضه پلی استیشن 3 می‌گذرد، اما این کنسول از نظر فنی در زمان خودش فوق‌العاده بود. پردازنده انقلابی سل، درایو بلوری، پشتیبانی از لینوکس و ویژگی‌های دیگر همگی دست به‌دست هم دادند تا این کنسول به یک کامپیوتر قدرتمند تبدیل شود. بااین‌حال جاه‌طلبی‌های سونی با قیمت عرضه گزاف ۵۰۰ دلاری نقش بر آب شد. جالب است بدانید که در سال ۲۰۲۰، حتی مدل دیجیتال پلی استیشن 5 با قیمت کمتری به فروش می‌رسید. حالا بعد از گذشت ۱۷ سال، پلی استیشن اعتراف می‌کند که این قیمت بالا تصمیم اشتباهی بوده است.

موفقیت پلی استیشن 4 تا حد زیادی نتیجه مستقیم درس‌هایی بود که سونی از اشتباهات خود در دوران عمر پلی استیشن 3 گرفت. آن‌ها توانستند تا بسیاری از نکات کلیدی را از آن نسل بیاموزند. در ویدیویی که اخیرا توسط CNBC منتشر شده است، تعدادی از مدیران پلی استیشن از جمله شاون لیدن، هرمن هالست و جیم رایان به بررسی سه دهه فعالیت سونی در صنعت بازی‌های ویدیویی پرداخته‌اند. در بحث راجع به نسل سوم کنسول‌های پلی استیشن که شهرت چندان خوبی ندارد، مدیران پلی استیشن به سرعت به اشتباهات پلی استیشن 3 اذعان کردند.

این کنسول با وجود تمام ویژگی‌های جذابی که ارائه می‌کرد، اما قیمت آن غیرمنطقی بود، حتی با درنظرگرفتن این نکته که سونی در فروش هر دستگاه با قیمت ۵۰۰ دلاری ضرر زیادی متحمل می‌شد. شاون لیدن، مدیر سابق استودیوهای جهانی پلی استیشن، دوران پلی استیشن 3 را با اسطوره یونانی ایکاروس مقایسه کرد که به‌خاطر پرواز با بال‌های مومی دست‌ساز به بلندی‌های آسمان و نزدیک شدن بیش از حد به خورشید، سقوط کرد. این مقایسه بیانگر جاه‌طلبی بیش از حد سونی در طراحی پلی استیشن 3 است.

کنسول پلی استیشن 3

در همین راستا، جیم رایان، مدیرعامل و مدیر ارشد بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی، به موفقیت چشمگیر پلی استیشن 2 اشاره کرد که همچنان پرفروش‌ترین کنسول بازی‌های ویدیویی در تاریخ باقی مانده است. این صحبت‌‌ها نشان می‌دهد که مدیران پلی استیشن دوران پلی استیشن 3 را در مقایسه با نسل دوم پلی استیشن، دورانی ناموفق تلقی می‌کنند. او در این رابطه می‌گوید: «ما غرق در موفقیتی بودیم که در دوران پل ‌استیشن 2 به‌دست آورده بودیم و درنهایت لغزیدیم.»

هرمن هالست، رئیس فعلی استودیوهای جهانی پلی استیشن، اذعان داشت که ساخت بازی برای پلی استیشن 3 به‌شدت دشوار بود. این موضوع، نتیجه مستقیم تصمیم سونی برای استفاده از پردازنده‌ی Cell بود، معماری‌ای که در آن زمان برای توسعه‌دهندگان کاملا غیرمعمول به شمار می‌رفت. با وجود تمام این سختی‌ها، پلی استیشن 3 درنهایت به کنسول دوست‌داشتنی‌ای برای طرفداران تبدیل شد. بسیاری آن را یک سخت‌افزار دست‌کم‌گرفته‌شده می‌دانند و اسناد فاش شده نشان می‌دهند که این کنسول هنوز هم جامعه پررونق کاربران آنلاین خود را با حدود ۱/۹ میلیون کاربر ماهانه در اختیار دارد.

متاسفانه، سونی علاقه‌ای به پشتیبانی از پلی استیشن 3 ندارد و این کنسول و قابلیت اجرای بازی‌های قدیمی‌تر آن را روی کنسول‌های نسل حاضر نادیده می‌گیرد. این موضوع باعث می‌شود آثار محبوب و به‌یادماندنی‌ای مثل مجموعه Killzone، مجموعه Resistance و مجموعه Motorstorm همچنان روی کنسول قدیمی اما دوست‌داشتنی پلی استیشن 3 باقی بمانند و روی کنسول‌های جدید قابل اجرا نباشند.


منبع Tech4Gamers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده