ایکس باکس عرضه نسخه فیزیکی بازیها را کنار نمیگذارد
در شرایطی که طی ماههای گذشته گزارشهایی مبنی بر تعدیل نیرو در قسمتهای خاصی از بخش گیمینگ شرکت مایکروسافت و احتمال اعمال محدودیت در بخش تولید نسخهی فیزیکی بازیهای ایکس باکس مطرح شده بود، فیل اسپنسر، رئیس بخش گیمینگ مایکروسافت به این شایعات واکنش نشان داد. اسپنسر در مصاحبه با Game File یکبار دیگر روی سیاست «حمایت از عرضه فیزیکی محتوای ایکس باکس» تأکید و اعلام کرد که «کنار گذاشتن نسخه فیزیکی بازیها» جزئی از برنامههای ایکس باکس نیست.
او در بخشی از صحبتهای خود در اینباره میگوید: «استراتژی ما به این شکل نیست که تلاش کنیم تا همه به سمت خرید دیجیتالی بازیها پیش بروند و بهنوعی نسخهی فیزیکی بازیها را کنار بگذاریم؛ این جزئی از برنامههای استراتژیک ما نیست.»
بااینحال اسپنسر در ادامه اعلام کرد که درحال حاضر «عمدهی» کاربران ایکس باکس بازیهای خود را بهصورت دیجیتالی خریداری میکنند و مایکروسافت نیز «صرفاً رفتار مصرفکنندگان خود را دنبال میکند.»
Game File در ادامه خاطر نشان کرده است که باوجود حمایت ایکس باکس از عرضه فیزیکی بازیها، اسپنسر همچنان درباره اینکه این روزها کنسولهای بازی به آخرین تجهیزات الکترونیکی تبدیل شدند که از درایو دیسک برخوردار هستند، از منظر اقتصادی اظهار نگرانی کرد و این قضیه را یک مسئلهی مهم برای آینده توصیف کرد:
«این یک مسئلهی مهم است. فقط به تعداد تولیدکنندگانی که هنوز به ساخت دیسک درایوها میپردازند و هزینههایی که این کار با خود بههمراه دارد توجه داشته باشید. از سوی دیگر وقتی شما تأمین کنندگان و خریداران کمتری داشته باشید، هزینه تعبیه این درایوها در کنسول تأثیرگذار میشود.»
ماه گذشته گزارشی از یک تعدیل نیروی دیگر در ساختار سازمانی مایکروسافت منتشر شد که براساس توضیحات ارائه شده، بخش مربوطبه توسعه نسخه فیزیکی بازیهای ایکس باکس نیز تحت تأثیر آن قرار گرفت. بعد از آن شایعاتی درباره نسخهی کاملاً دیجیتالی کنسول ایکس باکس سری ایکس در رسانهها مطرح شد. اسپنسر در اینجا توضیحاتی را درباره این موضوع ارائه نکرد، اما قبلاً به تغییر برنامههای این شرکت اشاره کرده بود.
اخیرا مت پیسکاتلا از سیرکانا اعلام کرده است سهم پایینی از آثار فروش رفته در ایکس باکس در سال ۲۰۲۳ نسخه فیزیکی بودهاند. یک تحلیل قبلا گفته بود تقریبا ۸۳ درصد بازیهای کنسولی سال گذشته دیجیتالی بودند. این درحالی است که بازیهای فیزیکی مزایایی مثل قابلیت فروش مجدد و قابلیت حفظ بیشتری دارند.
از فروش آثار ایکس باکس در سال ۲۰۲۳ در آمریکا، تنها ۱۰ درصد فیزیکی بودند. برای پلی استیشن و نینتندو این عدد بهترتیب ۴۰ و ۵۰ درصد بود. البته این دو شرکت ژاپنی تمرکز بالایی روی بازار فیزیکی دارند و این تفاوت عددها خیلی عجیب نیست. درعوض مایکروسافت بیشتر روی گیم پس تمرکز کرده است و کاربرانش به دانلودها و فهرست آثار دیجیتالی عادت دارند. سهم زیادی از فروش این شرکت در نسل جاری ایکس باکس سری اس است که کنسولی کاملا دیجیتالی است.