نویسنده: حسن اکرامی
// سه شنبه, ۱۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۱۲

بازار پی سی درآمد بسیار بیشتری نسبت به کنسول‌ها داشته است

آمار درآمد بازی‌های ویدیویی روی کامپیوتر بسیار بیشتر از مجموع تمام کنسول‌ها در ۵۰ سال گذشته بوده است.

معمولا پی سی‌ گیمینگ به‌عنوان محور اصلی صنعت بازی‌های ویدیویی شناخته می‌شود. درواقع پلتفرم کامپیوتر می‌تواند علاوه‌بر تجربه‌های گیمینگ، مزایای مختلف دیگری را برای کاربران داشته باشد و همین موضوع مخاطبان بسیاری را به سمت کامپیوترها کشانده است که در مقایسه با مخاطبان کنسولی بسیار بیشتر هستند.

در میان توسعه‌دهندگان صنعت بازی، برخی افراد از جمله نائوکی یوشیدا بر این باور هستند کنسول‌ها در آینده فرصت زیادی برای باقی ماندن در بازار ندارند اما این اتفاق برای کامپیوترها رخ نخواهد داد. باتوجه‌به کاربردهای فراوان کامپیوترها به جز بازی کردن، این پلتفرم در مقایسه با کنسول‌ها طرفداران بسیار بیشتری دارد. همچنین یکی دیگر از علت‌های این موضوع، مربوط‌به بحث انحصارگرایی شرکت‌ها می‌شود؛ به طوری که هر کنسول بازی‌های انحصاری خود را دارد اما کامپیوتر آزادی عمل بسیار بیشتری را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

حال گزارش جدیدی تهیه شده است که میزان درآمد کسب شده از بازی‌های ویدیویی در ۵۰ سال گذشته را نشان می‌دهد. باتوجه‌به این آمار که از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۲۲ را در بر گرفته است، پلتفرم پی‌سی کاملا بر صنعت بازی تسلط دارد. تا سال ۲۰۲۲، کامپیوترها درآمدی بیش از ۴۵ میلیارد دلاری داشته‌اند که در مقایسه با درآمد ۳۰ میلیارد دلاری تمام کنسول‌ها در این بازه، اختلافی چشمگیر را نشان می‌دهد.

آمار فروش پلتفرم‌های بازی در ۵۰ سال گذشته

این تفاوت ۱۵ میلیارد دلاری در مدت ۵۰ سال به‌خوبی نشان می‌دهد پلتفرم پی‌سی در صدر درآمد بازی‌های ویدیویی قرار دارد که بدون شک فروشگاه استیم در این موفقیت تاثیر زیادی داشته است. این فروشگاه دیجیتالی در سال ۲۰۰۳ توسط شرکت ولو راه‌اندازی شد و در حال حاضر محبوبترین پلتفرم بازی روی کامپیوتر به حساب می‌آید. طبق تخمین‌ها، احتمالا استیم با آمار بیش از ۱۲۰ میلیون بازیکن فعال، بیش از ۸.۶ میلیارد دلاری درآمدزایی داشته است.

از طرف دیگر می‌بینیم که بازی‌های موبایل در ۵۰ سال گذشته عملکردی فوق‌العاده داشته‌اند و درآمدی بیش از ۱۰۱ میلیارد دلار را ثبت کرده‌اند. این رقم به خوبی تمایل شرکت‌های بزرگ از جمله سونی و مایکروسافت برای ورود به بازار موبایل را توجیح می‌کند.


منبع Tech4gamers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده