نویسنده: فراز پاشایی
// چهار شنبه, ۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۴۵

نشست فرصت‌های حضور در بازار جهانی انیمیشن و بازی‌: صدمه‌های فیلترینگ یوتیوب در بحث آموزش

ظهر روز گذشته نشستی خبری پیرامون فرصت‌‌های حضور در بازار جهانی انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد.

بعد از ظهر روز سه‌شنبه ۳۰ آبان، پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در سالن آمفی تئاتر خود نشستی تخصصی با‌عنوان فرصت‌‌های حضور در بازار جهانی انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای برپا کرد. این نشست با بحث پبرامون کارزار جهانی صنعت انیمیشن و بازی‌سازی و با حضور افراد شاخصی مثل عباس جعفری، روزنامه‌نگار و فیلمنامه‌نویس، محمد زهتابی، مدیرعامل استودیو‌ بازی‌سازی پاییزان، علی نادعلیزاده، مدیرعامل استودیو تاد، حامد جعفری، مدیرعامل استودیو پویا و تهیه‌کننده انیمیشن بچه زرنگ و جواد مطوری، مدیرعامل استودیو الزهرا شکل گرفت.

در ابتدا مهمان‌های نشست هرکدام دقایقی را به بیان تجربه‌های خود در حوزه‌های مربوط اختصاص دادند. سپس عباس جعفری، مجری مراسم از حاضرین درخواست کرد تا در مورد فرصت‌ها، تهدیدها و چالش‌های موجود صحبت کنند.

جواد مطوری در این رابطه گفت: «ما نیروی انسانی خیلی خوبی در ایران داریم. شاید یکی از دلایل‌ آن جمعیت ما باشد. مشکل آموزش زیادی در کشور نداریم، اکثر جوان‌های ما تحصیل‌کرده هستند و دسترسی آن‌ها به تکنولوژی و منابع آموزشی مثل مابقی مکان‌های دیگر دنیا است. در ایران هر زمینه‌ تخصصی را می‌توانید راحت یاد بگیرید. تقریبا می‌توان گفت که مانعی سر راه نیست.» این شخص در ادامه صحبت‌های خود گفت که مسئله مهاجرت نیروی‌های تخصصی را یک فرصت برای کشور می‌داند و استودیو‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

زهتابی و نادعلیزاده در نشست فرصت‌های حضور در بازار جهانی انیمیشن و بازی

در ادامه حامد جعفری با اشاره به مسئله کپی‌رایت گفت: «ما از انیمیشن یا بسیاری از محصولات دیگری که ساخته می‌شود، می‌توانیم درآمد‌های بسیار دیگری داشته باشیم که آن‌ها مانع‌هایی مثل کپی‌رایت را در پیش‌رو دارند.»

علی نادعلیزاده، مدیرعامل استودیو تاد پیرامون این موضوع بیان کرد: «نسل جوان‌تر با تکنولوژی بزرگ شده‌اند. وقتی به بچه‌ها نگاه کنید، متوجه می‌شود که چقدر روش فکری آن‌ها متفاوت است.» نادعلیزاده در ادامه با اشاره به فیلترینگ فضای وب‌سایت یوتیوب و اهمیت این پلتفرم در بحث آموزش گفت: «بسیاری از مواردی که ما و بچه‌های شرکت یاد گرفته‌ایم، از روی همین ویدیوها است. منبع به این مهمی که شاید از چندین دانشگاه مفید‌تر باشد، درحال‌حاضر از دسترس خارج است.»

محمد زهتابی نیز در ادامه با اشاره به برند‌سازی ایرانی اعلام کرد: «این واقعیت وجود دارد که ما با نفرات، منابع انسانی خوب، شرکت‌های خوب حاضر در حوزه انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای که محصولات خوبی تولید می‌کنند، تا جای خوبی می‌توانیم پیشرفت کنیم. با‌این حال وقتی می‌خواهیم تبدیل به صنعت شویم به چیز بیشتری نیاز داریم که از توان ما چهار-پنج نفر خارج است.»


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده