// یکشنبه, ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۰

اولین نمایشگاه و جشنواره بازی‌ های رومیزی برگزار می‌شود

در نشست خبری اولین نمایشگاه و جشنواره بازی‌های رومیزی با نام بامیز ۱۴۰۲ با حضور عوامل برگزار‌کننده، جزئيات مراسم پیش‌رو به اشتراک گذاشته شد.

اولین نمایشگاه و جشنواره بازی‌های رومیزی در تاریخ ۲۷ شهریور ماه برگزار خواهد شد و تا ۳۱ شهریور ماه ادامه پیدا خواهد کرد. قبل از برگزاری رویداد عوامل برگزار کننده در یک نشست خبری در مورد جزئیات این رویداد صحبت کردند. نشست خبری این رویداد امروز در برج میلاد برگزار شد.

عوامل رویداد بامیز ۱۴۰۲ با برگزاری این مراسم در نظر دارند تا حوزه‌ی بازی‌های رومیزی را در کشور گسترش دهند و در پیشبرد فرهنگ و هنر ایرانی نقش داشته باشند. در نشست خبری که در مجموعه بفتا برگزار شد، اعضای شورای سیاست‌گذاری بامیز آقایان محمدباقر مروی، علیرضا لولاگر، صمد خطیبی، محمد میرزایی، محرم مرادزاده، سپهر ترابی و خانم سالومه اشتری در مورد جزئيات این رویداد صحبت کردند.

پوستر نشست خبری رویداد بامیز ۱۴۰۲

محمدباقر مروی، مدیرعامل مجموعه هفتا و رئيس شورای سیاست‌گذاری جشنواره بامیز در ابتدا از فعالیت‌های هلدینگ سیماآرا صحبت کرد. به‌گفته ایشان از زمان تأسیس «هفتا»، این مجموعه به حوزه فرهنگ و هنر ایرانی اهمیت بسیار زیادی داده است و یکی از اهداف این مجموعه، احیا صنایع دستی کشور و هنرهای سنتی آن است. مروی در ادامه به اهمیت تعامل بین انسان‌ها مخصوصا خانواده اشاره کرد و گفت بازی‌های رومیزی یک هنر متفاوتی است که می‌تواند به موضوع تعامل بین اعضای خانواده و دوستان کمک بسزایی کند. مجموعه «هفتا» هم با برگزاری این رویداد می‌تواند تعامل اجتماعی بین افراد را افزایش بدهد.

مدیرعامل مجموعه هفتا در انتها به روند داوری بازی‌های شرکت کننده‌ها در رویداد بامیز ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت حمایت ویژه‌ای از بازی‌هایی که بیشترین ظرفیت را دارند، خواهند کرد. پس از آن به آن‌ها کمک می‌شود تا مرحله نشر و تولید انبوه را انجام دهند. همچنین وعده داده شد تا بعد از این رویداد فضایی محیا می‌شود تا فعالان حوزه بازی‌های رومیزی بتوانند محصولات خود را در پلتفرم مورد ذکر به فروش برسانند.

عوامل برگزار کننده رویداد بازی های رومیزی بامیز

علیرضا لولاگر، دبیر انجمن تولید‌کنندگان اسباب بازی و مدیر ارشد پروژه بازی نشر هوپا و عضو شورای سیاست‌گذاری بامیز از تاریخچه بازی‌های رومیزی صحبت کرد. وی افزود در بررسی‌های صورت گرفته از شهر سوخته و جیرفت نمونه‌های کهن بازی‌های رومیزی در آن‌ها دیده می‌شد و وقتی مدل‌های اولیه را با نمونه‌های پیدا شده در بین النهرین مقایسه کردند متوجه شدند که نمونه‌های اولیه چند صد سال از آن‌ها قدیمی‌تر هستند. براین اساس باستان‌شناس‌ها باور دارند که اولین بازی رومیزی در شهر سوخته و جیرفت ساخته شده است.

لولاگر در بخشی از صحبت‌های خود به این موضوع می‌پردازد که بردگیم با اسباب بازی فرق می‌کند و صرفا برای کودکان ساخته نشده و حتی بزرگسالان و میان‌سالان هم از آن استفاده می‌کنند. لولاگر گفت به همین دلیل نیاز است تا نگاهی مستقل به بازی‌های رومیزی داشته باشند و با برگزاری رویداد بامیز ۱۴۰۲ در تلاش هستند تا ظرفیت بازی‌های رومیزی در کشور را افزایش دهند.

علیرضا لولاگر و صمد خطیبی

صمد خطیبی، دبیر کارگروه بازی رومیزی انجمن تولید کنندگان اسباب بازی ایران، هم‌بنیان‌گذار گروه باهمزی و دیگر عضو شورای سیاست‌گذاری رویداد صحبت‌های لولاگر را در مورد تاریخچه بازی‌های رومیزی تکمیل کرد و گفت که بازی‌های رومیزی در دنیا، وارد دوره طلایی جدید خود شده‌اند. زمانی‌که شرکت‌های سازنده بازی‌های ویدیویی در حال فتح حوزه سرگرمی بودند، بازی‌های رومیزی به شکوفایی رسیدند. گویا تعامل بین انسان‌ها به واسطه بازی‌های رومیزی موردی بود که خیلی مورد توجه قرار گرفت. گزارش‌ها نشان می‌دهد که بعد از سال ۲۰۰۰ میلادی تعداد علاقه‌مندان به بازی‌های رومیزی با رشد بسیار زیادی رو‌به‌رو شد. همین موضوع باعث شد که بازی‌های رومیزی در ایران از دهه ۹۰ کم کم شناخته شوند و در ۱۰ سال اخیر به محبوبیت چشمگیری برسند. ما در ایران بیش از ۵۰ بازی رومیزی اورجینال داریم که همین موضوع باعث می‌شود که از اهمیت بالای بازی‌های رومیزی در کشور مطلع شویم.

محمد میرزایی، دبیر اولین جشنواره و نمایشگاه بازی‌های رومیزی در پایان نشست از اهداف این مجموعه جزئياتی با خبرنگاران در میان گذاشت. بخش نمایشگاهی و فروشگاهی به علاقه‌مندان این امکان را می‌دهد تا ارتباط مستقیمی با مردم و مخاطب داشته باشند تا بتوانند به‌راحتی محصولات خود را به نمایش قرار بدهند.

بخش جذابی که به نظرم در این رویداد می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد مربوط‌به بخش آزمایش بازی‌ها یا همان Play Test است. همان‌طور که از نام این بخش مشخص است علاقه‌مندان می‌توانند به نسخه‌های اولیه بازی‌های رومیزی دسترسی داشته باشند و دقایقی آن را تجربه کنند و حتی نظرات خود را با بازیسازان در میان بگذارند.

میرزایی در مورد بخش جشنواره و نحوه داوری گفت که دستاوردهای متفاوت یک بازی مثل فرایند تولید، طراحی و جنبه‌های هنری مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس در اختتامیه از برگزیدگان تقدیر و تشکر خواهد شد.

بازیسازهای بردگیم می‌توانند از ۲۰ مرداد تا ۵ شهریور ماه بازی‌های خود را برای بامیز ارسال کنند. البته نحوه ارسال بازی‌ها در شبکه‌های اجتماعی بامیز اعلام خواهد شد. بازی‌ها در دو بخش «طراحی شده» و «اقتباسی» مورد بررسی داورها قرار می‌گیرد.

مجموعه بامیز برای حمایت از شرکت‌های بردگیم برای بخش نمایشگاهی تخفیف ۲۰ درصدی خواهد داشت که تا ۲۵ مرداد قابل استفاده خواهد بود. از طرفی برای تیم‌های کوچکتر در این حوزه غرفه‌های اشتراکی نیز وجود خواهد داشت تا با هزینه‌ی کمتر بتوانند در این رویداد شرکت کنند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده