نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۴۷

پافشاری CMA بریتانیا بر جلوگیری از عقد قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد

نهاد قانونگذار نظارت بر رقابت در بازار بریتانیا باوجود احترام به «دیدگاه متفاوت» اتحادیه اروپا در خصوص قرارداد خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت، همچنان بر سر تصمیم خود باقی خواهد ماند.

نهاد قانونگذار نظارت بر رقابت در بازار بریتانیا (CMA) با بلاک کردن فرایند خرید استودیوهای اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت، بسیاری از دنبال کنندگان اخبار بزرگ‌ترین خرید تاریخ صنعت ویدیوگیم را شوکه کرد. برخلاف انتظارات، آن‌ها بدون اشاره به اهمیت بازی‌هایی مانند Call of Duty، اینبار با بیان نگرانی خود نسبت به تأثیر این معامله بر صنعت کلاود گیمینگ در این کشور، به مخالفت با آن پرداختند.

هر دو طرف این معامله اظهارات محکم و مطمئنی نسبت به این موضوع داشتند و هریک در چند نوبت اعلام کردند که به این تصمیم اعتراض خواهند کرد. بااین‌حال، کمیسیون اتحادیه اروپا با استناد به تعهدات مایکروسافت در خصوص رفع کامل نگرانی‌های مطرح شده در زمینه رقابت در بازار و تلاش برای پیشرفت وضعیت کلاود گیمینگ در مقایسه با وضعیت کنونی، این قرارداد را تأیید کرد.

Call Of Duty و قرارداد مایکروسافت با اکتیویژن بلیزارد

حالا CMA با اشاره به این تصمیم در توییتر اعلام کرده که «بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و اتحاده اروپا متفق القول معقدند که این ادغام به رقابت و کلاود گیمینگ آسیب خواهد زد. CMA به این نتیجه رسیده که کلاود گیمینگ باید به‌عنوان یک بازار آزاد و رقابتی به کار خود ادامه دهد تا نوآوری و حق انتخاب را در این زمینه به سرعت توسعه دهد».

در ادامه توضیحات CMA می‌خوانیم: «پیشنهاد‌ها مایکروسافت که امروز توسط کمیسیون اتحادیه اروپا پذیرفته شده، به مایکروسافت اجازه می‌دهد تا شرایط و ضوابط این بازار را برای ۱۰ سال آینده تعیین کند. آن‌ها یک بازار باز و آزاد را با فضایی جایگزین می‌کنند که مشروط به مقررات مستمر این شرکت می‌شود و [مایکروسافت مدام] پلتفرم‌ها و شرایط فروش بازی‌ها در آن را تعیین می‌کند».

این یکی از دلایلی است که گروه مستقل CMA پیشنهاد‌ها مایکروسافت را رد کرد و از این قرارداد جلوگیری کرد. این نهاد باوجود به رسمیت شناختن دیدگاه متفاوت اتحادیه اروپا و احترام به آن، همچنان روی تصمیم خود پافشاری می‌کند».

پوستر خرید اکتیویژن بلیزارد و پرچم اتحادیه اروپا

اما دلیل اینکه مایکروسافت بعد از این تصمیم بازار بریتانیا را ترک نمی‌کند، این است که این شرکت درحال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد سهم بازار کلاود گیمینگ آن را در اختیار دارد. به عبارت دیگر، بریتانیا بعد از آمریکا مهم‌ترین منطقه جغرافیایی برای بازار شرکت Microsoft محسوب می‌شود؛ به‌ویژه با تلاش‌های کم‌سرانجامی که آن‌ها در سال‌های گذشته برای رسیدن به جایگاهی در بازار ژاپن داشتند.

مثل همیشه تنها زمان مشخص می‌کند که عاقبت این کش و قوس‌ها به کجا خواهد رسید. اما حتی اگر CMA تصمیم خود را تغییر می‌داد، مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد برای نهایی کردن قرارداد خود همچنان به شکست دادن کمیسیون تجارت فدرال آمریکا در دادگاه رسمی نیاز خواهند داشت. حتی قبل از اینکه دولت بریتانیا با این معامله مخالفت کند، FTC در ماه ژانویه به صراحت اعلام کرد که هیچ گفتگوی حل و فصلی در این خصوص انجام نشده است. این نهاد همچنان به‌صورت مستقل نظر خود را شکل می‌دهد.


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده