نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۵۹

سه رقیب ایکس باکس در صف مخالفان قرارداد اکتیویژن بلیزارد

نهادهای قانون‌گذار انگلستان به جمع‌بندی جلساتی پرداختند که با رقبای ایکس باکس بر سر مسئله‌ی خرید اکتیویژن بلیزارد داشتند؛ رقبایی که ۶ شرکت فعال در صنعت ویدیوگیم هستند.

۶ شرکتی که به‌گفته‌ی رگولاتورهای بریتانیا به‌عنوان رقبای ایکس باکس در موضوع خرید استودیوهای بازی‌سازی اکتیویژن بلیزارد معرفی شدند، با سازمان CMA جلسه داشتند. آن‌ها یا از رقبای ایکس باکس در بازار فعلی بازی‌های ویدیویی هستند یا اینکه به‌عنوان رقبای احتمالی مایکروسافت در زمینه سرویس‌های گیمینگ کنسول‌های بازی یا سرویس‌های گیمینگ مبتنی بر کلاود شناخته می‌شوند. از میان این ۶ شرکت نیمی از آن‌ها معتقدند که اگر مایکروسافت قادر به نهایی کردن قرارداد خرید بزرگ خود شود، این اتفاق می‌تواند به رقابت در صنعت بازی آسیب بزند. دو شرکت دیگر نگرانی خاصی از این بابت ندارند و شرکت آخر نیز اعلام کرده که برای اظهارنظر در این‌باره خیلی زود است.

تنها یکی از این شرکت‌ها اعتقاد داشته که بازی‌های Call of Duty از عوامل تصمیم گیری برای خرید کنسول‌های بازی از سوی کاربران محسوب می‌شوند و بازیکنان Call of Duty روی کیفیت پایین‌تر بازی‌های این سری روی کنسول‌های دیگر حساس خواهند شد. آن‌ها همچنین معتقدند که تصمیمات مایکروسافت برای انحصاری کردن برخی محتوای تولیدی از سوی استودیوهای بتسدا روی پلتفرم‌های ایکس باکس، دلیلی بر احتمال پیشبرد همین رویکرد در خصوص بازی‌های Call of Duty و سایر آثار اکتیویژن بلیزارد است. این اظهارات به موضع پلی استیشن در جلسات قبلی شباهت زیادی دارد.

لوگوی مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد

برخی شرکت‌های دیگر اظهار داشتند که محبوبیت سرویس‌های اشتراکی ارائه‌کننده چندین بازی در پلتفرم‌های ایکس باکس به‌طور فزاینده‌ای رو به رشد است و مایکروسافت همین حالا هم دست برتر را در این حوزه دارد.

اکثر شرکت‌های این جمع معتقد بودند که استریم بازی‌های ویدیویی هنوز یک صنعت نوپا به شمار می‌آید و موفقیت آن به موضوعات متعددی مثل تأخیر در استریم محتوا یا پهنای باند و زیرساخت‌ها بستگی دارد. در این گزارش آمده که برخی از این شرکت‌های ترد پارتی، قول رفع کامل این مشکلات را دادند و باور دارند کلاود گیمینگ به یک بازار معنادار در صنعت بازی تبدیل خواهد شد. طرف‌های دیگر نیز بازی‌های مبتنی بر سرویس‌های ابری را از لحاظ فنی بادوام توصیف می‌کنند و همین حالا آن را یک بازار موجود و شایسته‌ی توجه می‌دانند.

جایگاه کال آف دیوتی برای پلی استیشن و ایکس باکس

پنج شرکت از این شش مورد، بازی‌های AAA را به‌عنوان عنصری مهم در موفقیت کلاود گیمینگ تشخیص داده‌اند. یکی از شرکت‌ها به‌طور ویژه روی اهمیت بازی‌های اکتیویژن بلیزارد در این حوزه اظهارنظر کرده است. یکی دیگر از این شرکت‌ها نیز معتقد بوده که سرویس‌های جدید کلاود گیمینگ بدون بازی‌های اکتیویژن با مشکل روبه‌رو خواهند شد.

نهایتا دو شرکت روی بازار گسترده مایکروسافت تمرکز کردند که شامل سیستم‌عامل ویندوز در پی سی‌ها، آزور، کنسول‌های ایکس باکس و سرویس گیم پس می‌شود. آن‌ها اعتقاد داشتد که اضافه شدن اکوسیستم اکتیویژن بلیزارد به این مجموعه نگرانی‌هایی را در زمینه بازار رقابتی در صنعت بازی ایجاد خواهد کرد.


منبع gamesindustry
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده