نویسنده: حسن اکرامی
// پنجشنبه, ۱۹ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۳

انتقاد بنیانگذار اسلایتلی مد از سیاست های EA

ایان بل، بنیانگذار و مدیرعامل سابق استودیو Slightly Mad، به‌دنبال تصمیم شرکت الکترونیک آرتز برای لغو ساخت سری Project Cars از این ناشر بزرگ صنعت بازی انتقاد کرده است.

ایان بل در سال ۲۰۰۹ استودیوی اسلایتلی مد را با تمرکز بر ساخت بازی‌های مسابقه‌ای در لندن تأسیس کرد. وی پس از فروخته شدن این استودیو به کدمسترز به مبلغ ۳۰ میلیون دلار و سپس تصاحب کدمسترز توسط EA در فوریه ۲۰۲۱، همچنان رهبری اسلایتلی مد را بر عهده داشت. درنهایت بل طی ماه اکتبر گذشته استودیوی خود را ترک کرد و در مورد آن گفت که باتوجه‌به مشخص شدن آینده‌ی این استودیو، زمان کناره‌گیری از مدیریت آن فرا رسیده است.

در روزهای گذشته شرکت EA به‌صورت رسمی اعلام کرد که تصمیم دارد به توسعه و سرمایه‌گذاری در سری Project Cars پایان دهد؛ تصمیمی که تأثیر قابل‌توجهی بر بیش از ۱۶۰ نیروی کار توانمند استودیو اسلایتلی مد خواهد داشت. بااین‌حال EA به استخدام این سازندگان در استودیوهای دیگر ساخت بازی‌های ریسینگ یا سایر بخش‌های مشابه متعهد شد.

در ادامه بل نسبت به اعلام این تصمیم EA واکنش نشان داد و در توییتر نوشت: «EA مثل همیشه فوق‌العاده است. من حرفم را زدم و پای هر کلمه‌اش می‌مانم تا آن‌ها به اثبات آن‌ ادامه دهند. این اعداد که با عرض پوزش منظورم افرادی با امیدها، رویاها و خانواده‌ها است، در پایین صفحه‌گسترده‌ها چگونه هستند؟». بنیانگذار اسلایتلی مد از گذشته رابطه‌ی خوبی با EA نداشته است. وی اعتقاد دارد این ناشر بزرگ قبلا تلاش داشته اسلایتلی مد را پس از انتشار دو بازی اول خود یعنی Need for Speed: Shift در سال ۲۰۰۹ و دنباله‌ی آن Shift 2: Unleashed در سال ۲۰۱۱ به نابودی بکشاند.

بازی Project Cars 2

بل در مصاحبه‌ای یوتیوبی در سال ۲۰۱۷ ادعا کرد: «ما یک بازی به نام Need for Speed: Shift ساخته بودیم و پس از آن Shift 2 را توسعه دادیم. EA دو ماه بعد از Shift 2 با من تماس برقرار کرد و گفت اگر موافق باشید که با هیچ ناشر دیگری در مورد ساخت بازی یا توافق‌های دیگر مذاکره نکنید، به شما مبلغ ۱.۵ میلیون خواهیم داد و قرارداد Shift 3 را امضا می‌کنیم. من گفتم به نظر می‌رسد معامله خوبی است. من ۱.۵ میلیون را گرفتم و پاداش‌های زیادی به کارمندان پرداخت کردم. بااین‌حال دو هفته قبل از شروع ساخت Shift 3، آن‌ها بدون هیچ اخطاری ساخت بازی را لغو کردند و گفتند ما دیگر این کار را نمی‌کنیم».

بل در ادامه توضیح داد این حرکت EA، اسلایتلی مد را در معرض بحران مالی قرار داد تا درنهایت EA موفق شود چند عضو کلیدی و مهم این استودیو را شکار کند: «آن‌ها به سه، چهار یا پنج نفر از افراد کلیدی ما ایمیل فرستادند. دو نفر از آن‌ها واقعا رفتند؛ زیرا ما در بحران مالی بودیم. چیزی برایمان باقی نمانده بود. ما تمام شدیم. آن‌ها به معنای واقعی کلمه شرکت ما را نابود کردند. آن‌ها سعی کردند ما را نابود کنند و فناوری ما را بدزدند».

ماشین سیاه و سفید در بازی Project Cars 2

بل رئیس سابق استودیوهای جهانی EA، پاتریک سودرلوند را به‌عنوان «بدترین هیولای شرکتی» معرفی می‌کند و از تلاش او برای خرید اسلایتلی مد گفت: «آن‌ها به‌گونه‌ای سعی کردند ما را نابود کنند که هیچ راه دیگری برای بیان آن وجود ندارد. آن‌ها برای نابودی ما تلاش کردند و ما هیچ عشقی به EA در این شرکت نداریم. بنابراین بله، خانه‌ام را دوباره به رهن دادم و پول نقد را روی خط تولید استودیو گذاشتم.

سه ماه دیگر به کارکنان خود حقوق دادم تا موفق شدیم چند بازی دیگر بسازیم و به پیش برویم. ما برای EA احترام قائل نیستیم. من دیگر هرگز با آن‌ها معامله نخواهم کرد و هیچ احترامی برای آن‌ها ندارم. آن‌ها انسان‌های وحشتناکی هستند. آن‌ها هیولاهای شرکتی هستند».

شما می‌توانید نظرات خود درباره‌ی اخبار بازی را با تیم زومجی و سایر کاربرها در میان بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده