نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۲۷ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۵۲

احتمال عدم عرضه Call of Duty تا چند سال آینده روی گیم پس

ظاهراً قراردادی بین سونی و اکتیویژن وجود دارد که حتی با قطعی شدن معامله مایکروسافت نیز تا چند سال از عرضه بازی‌های Call of Duty در سرویس گیم پس جلوگیری می‌کند.

مایکروسافت به‌تازگی بیانیه‌ای در پاسخ به اطلاعیه نهاد نظارتی CMA منتشر کرده که در خصوص نگرانی‌های ناشی از عقد قرارداد ۶۹ میلیارد دلاری این شرکت برای خرید اکتیویژن بلیزارد ارائه شده بود. پاسخ CMA، رقابت در بازار کنسول‌های بازی و سرویس‌های اشتراکی و استریمینگ بازی را تحت تأثیر این معامله توصیف کرده و از آثار مخرب آن در صنعت بازی می‌گفت.

اما در پاسخ مایکروسافت، اشاره‌ای به توییت فیل اسپنسر شده که در آن به یک «توافق اولیه‌» بین سونی و اکتیویژن بلیزارد اشاره دارد. مطابق این قرارداد، مایکروسافت حتی در صورت تأیید نهایی خرید اکتیویژن بلیزارد نیز نمی‌تواند تا چند سال بازی‌های Call of Duty را در سرویس گیم پس به کاربران خود عرضه کند.

در پاورقی این متن نوشته شده: «توافق سونی و اکتیویژن بلیزارد شامل اعمال محدودیت در اختیارات اکتیویژن بلیزارد در خصوص قرار دادن بازی‌های Call of Duty در سرویس گیم پس برای سال‌های پیش رو است.»

مایکروسافت با استناد به این توافق گسترش تحقیقات نهادهای قانون گذار بریتانیایی در این پرونده را مورد انتقاد قرار داده و مدعی شده که هیئت نظارتی درحال پذیرش شکایات سونی بدون درنظرگرفتن سطح مناسبی از «بررسی انتقادی» هستند.

نمایی از شخصیت های بازی کال آف دیوتی

گفته می‌شود که در صورت نهایی شدن این قرارداد، بازی‌های Call of Duty که اغلب پرفروش‌ترین بازی‌های سال در تمام کنسول‌ها لقب می‌گیرند، در سرویس اشتراکی مایکروسافت عرضه خواهند شد که این امر می‌تواند رشد چشمگیر ایکس باکس گیم پس را به‌دنبال داشته باشد. بنابراین سونی نسبت به کاهش قابل‌توجه فروش کنسول‌ها و سرویس‌های اشتراکی خود ابراز نگرانی کرده و این نگرانی را از زمینه‌ی به خطر افتادن رقابت در صنعت مطرح کرده است.

حالا اینطور به نظر می‌رسد که سونی حتی برای عقد این قرارداد هم یک پلن B را پیش‌بینی کرده و حداقل برای چند سال اجازه چنین کاری را نخواهد داد. اکتیویژن در دوره‌ی PS4 با سونی وارد یک قرارداد بازاریابی مشترک در حوزه‌ی مگا فرنچایزها شده بود که همچنان پابرجا است. به طوری که حتی بازی امسال Call of Duty هم پرک‌های انحصاری پلی استیشن را دریافت خواهد کرد.

درنهایت CMA این اختیار را دارد که از تکمیل این قرارداد جلوگیری کند. در صورتی که اقدام مناسبی برای رفع نگرانی‌های وارده به کاهش سطح رقابت در صنعت بازی از سوی مایکروسافت مشاهده نشود، چنین اقدامی دور از انتظار نخواهد بود.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده