// یکشنبه, ۱۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۹

تمایل شدید تنسنت به خرید کامل شرکت‌های بازیسازی

شرکت تنسنت به شکل بی‌سابقه‌ای تمرکز خود را روی به‌دست‌آوردن اکثریت سهام و مالکیت شرکت‌های بازی‌سازی گذاشته است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، شرکت چینی تنسنت پس از سال‌ها سرمایه‌گذاری خرد و گسترش در بازار داخلی حالا به‌دنبال خرید مالکیت کامل شرکت‌های بازی‌سازی خارجی است. این غول چینی براساس درآمد خالص بزرگ‌ترین شرکت در حوزه‌ی بازی‌های ویدیویی است و تاکنون در بیش از ۸۰۰ شرکت مختلف سرمایه‌گذاری کرده است.

از سرمایه‌گذاری‌های عظیم تنسنت در سال‌های گذشته می‌توان به این موارد اشاره کرد: کسب ۴۰ درصد از سهام شرکت اپیک گیمز، خرید سهام شرکت‌هایی مانند اکتیویژن بلیزارد، یوبیسافت، کرفتون (شرکت مادر استودیوهای پابجی)، پلاتینیوم گیمز، فرام‌سافتور، مارولوس و بسیاری شرکت‌های شناخته‌شده و ناشناس دیگر.

این غول تکنولوژی مالکیت کامل شرکت‌های کمتری را نیز در اختیار دارد که فانکام، رایت گیمز، سومو، ترتل راک، دیجیتال اکستریمز و اسپلش دمج از سرشناس‌ترین موارد هستند.

به نقل از منابع رویترز تنسنت شدیداً به‌دنبال کسب یا کنترل اکثریت سهام شرکت‌های خارجی، به‌خصوص در اروپا است. این تغییر استراتژی در پی افزایش تمرکز این شرکت در بازارهای خارجی به‌منظور گسترش و توسعه‌ی فعالیت‌ها در آینده رخ داده است. از طرفی تنسنت به‌صورت هم‌زمان در حال تقویت خود در کشور چین و هماهنگ شدن با مقررات جدید است.

ساختمان کمپانی تنسنت (Tencent)

طبق گفته‌ی تنسنت به خبرگزاری رویترز، این شرکت مولتی میلیاردی زمان درازی پیش از تصویب آیین‌نامه‌ها و مقررات جدید شروع به سرمایه‌گذاری در بازارهای خارجی کرده است. تنسنت حالا به‌دنبال شرکت‌های خلاق با تیم‌های مدیریتی بااستعداد است و وعده‌ی رشد مستقل این تیم‌ها را می‌دهد.

تنسنت در طی گزارش مالی ماه اوت تأیید کرده بود که به خرید استودیوهای بازی‌سازی خارجی ادامه خواهد داد: «استراتژی ما در صنعت بازی‌سازی تمرکز روی توسعه‌ی ظرفیت‌های موجود به‌خصوص در بازارهای بین‌المللی است. ما در آینده باقدرت به فعالیت‌های خود در تملیک استودیوهای بازی‌سازی جدید در خارج از چین ادامه خواهیم داد.»

مجموع هزینه‌های ادغام و تملیک (Merger & Acquisition) صنعت بازی در سال ۲۰۲۱ به رکورد باورنکردنی ۸۵ بیلیون دلار رسیده بود. با معاملات جدیدی همانند خریداری شدن اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت و شرکت زینگا توسط تیک تو پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال جاری میلادی از ۱۵۰ بیلیون دلار نیز فراتر رود.

چند روز پیش بود که صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی اعلام کرد حاضر است بیش از ۳۷.۸ بیلیون دلار در صنعت بازی‌های ویدیویی سرمایه‌گذاری کند. این کشور قصد دارد با مبلغی نزدیک به ۱۳ بیلیون دلار یکی از ناشران پرچم‌دار بازار را خریداری کند.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده