// یکشنبه, ۱۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۶

تمرکز هوش مصنوعی بازی The Callisto Protocol روی ترساندن بازیکنان

به‌گفته‌ی استودیو Striking Distance هوش مصنوعی بازی The Callisto Protocol بیشتر از کشتن روی ترساندن بازیکنان تمرکز دارد.

بازی The Callisto Protocol به‌صورت مداوم با مجموعه بازی Dead Space مقایسه می‌شود؛ البته باتوجه‌به یکسان بودن بسیاری از توسعه‌دهندگان هر دو بازی و شباهت‌های ظاهری فراوان این مقایسه‌ها بی‌دلیل نیستند. استودیوی Striking Distance در اولین بازی خود به سراغ ارتقای عناصری رفته است که بازی محبوب Dead Space محصول ۲۰۰۸ را ترسناک می‌کردند. پس از گذشت ۱۴ سال تکنولوژی پیشرفت‌های فراوانی کرده است که به کمک این استودیوی آمریکایی آمده است.

استودیو استرایکینگ دیستنس اهمیت زیادی برای وحشت قائل است. توسعه‌دهندگان کالیستو پروتکل با مطالعه‌ی روان‌شناسی ترس سعی کرده‌اند با تمامی عناصر و پایه‌‌های ترس‌های ذاتی انسان آشنا شوند. اعضای تیم با بررسی نحوه‌ی پاسخ انسان به پنج عنصر فضاسازی، تنش، وحشیگری، درماندگی و انسانیت تجربه‌ای شخصی‌سازی شده ساخته‌اند که به‌گفته‌ی آن‌ها فرقی نمی‌کند حد آستانه‌ی شما دربرابر ترس چقدر است؛ این بازی یکی از ترسناک‌ترین آثاری است که تجربه خواهید کرد.

اما دلیل این حجم از اعتمادبه‌نفس توسعه‌دهندگان چیست؟ مارک جیمز، مدیر ارشد فناوری استودیو استرایکینگ دیستنس، در مصاحبه‌ای با رسانه‌ی VG247 به توضیح موارد تأثیرگذار در این مسئله پرداخته است. بخش زیادی از این پیشرفت‌های چشمگیر به تکنولوژی‌های به‌کاررفته در ساخت بازی برمی‌گردد. به‌گفته‌ی او نسل نهم قابلیت‌هایی را به همراه آورده است که حتی تا چند سال گذشته در اختیار سازندگان نبوده است. جیمز می‌گوید کالیستو پروتکل نیمی از وحشت خود را مدیون صداگذاری است، اما بخش اعظمی از آن نیز از هوش مصنوعی سادیستی بازی نشات می‌گیرد. او توضیح می‌دهد:

«ما هوش مصنوعی فوق‌العاده‌ای داریم. دشمنان گاهی تصمیم می‌گیرند به‌جای حمله کردن به بازیکن، به‌گونه‌ای که او متوجه شود به درون یک هواکش بپرند تا بازیکن از وجود یک دشمن در هواکش مطلع شود. سپس منتظر لحظه‌ی مناسب می‌مانند تا از آن به بیرون بجهند و به بازیکن حمله کنند.

جیکوب در اتاق خونین در بازی The Callisto Protocol

طبق توضیحات جیمز یک سیستم کامل برای هواکش‌های بازی طراحی شده است تا دشمنان ازطریق آن جابه‌جا شوند. بازیکنان ممکن است هنگام بازگشت به راهرویی که پیش‌ازاین از آن‌جا عبور کرده‌اند با دریچه‌ی هواکشی روبه‌رو شوند که از جا درآمده است و سپس متوجه سوراخی در سقف شوند. تمامی این موارد باعث می‌شود بازیکن به‌دلیل ناآگاهی از مکان فعلی هیولا و اتفاقاتی که رخ داده است تشویشی همیشگی را احساس کند. جیمز در توضیح این مسئله می‌گوید:

«این مشابه [کلیشه قدیمی] درهای باز در سبک وحشت است. [با خود می‌گویید] من این در را باز نکردم... چه چیزی آن را باز کرده است؟ این باعث می‌شود تنها بودن خود را زیر سؤال ببرید. یک تغییر بسیار کوچک در محیط می‌تواند باعث جلب‌توجه و پرسشگری بازیکن شود و این بسیار قدرتمند و تأثیرگذار است.»

این ویژگی تقریباً مشابه کارگردانی هوش مصنوعی مجموعه بازی Left 4 Dead است که به‌صورت عمد از قرار دادن دشمنان در مسیر بازیکنان جلوگیری می‌کرد تا پس از کمی سربه‌سر گذاشتن بازیکنان آن‌ها را مقابل کابوس‌وارترین توده‌های زامبی‌ها قرار دهد. جیمز هم وجود این شباهت را تأیید کرده است و می‌گوید:

«اولین باری که این اتفاق می‌افتد و از خود می‌پرسید چرا آن هیولا به‌جای حمله به من فرار کرد؟ همان زمانی است که ما شما را به دام انداخته‌ایم. گیمرها به‌صورت پیش‌فرض انتظار دارند هر چیزی که روی نمایشگر ظاهر می‌شود به آن‌ها حمله کند. اولین باری که این اتفاق می‌افتد ما شما را وارد حالتی از ابهام و عدم اطمینان می‌کنیم. سپس با استفاده از موتور صداگذاری بازی می‌توانیم سرنخ‌هایی از مکان فعلی هیولا در محیط اطراف به شما بدهیم. ممکن است صدای تردد او را در فاصله‌ای نزدیک یا صدای برخوردی را در فاصله‌ای دور بشنوید. حتی ممکن است دشمن را در اتاقی دیگر قرار دهیم. هوش مصنوعی به‌دنبال بهترین لحظه می‌گردد تا اوضاع شما را از چیزی که است بدتر کند.»

هیولای دو سر در مقابل جیکوب در بازی The Callisto Protocol

اما اگر بمیرید و دوباره به موقعیت قبلی برگردید چه اتفاقی می‌افتد؟ هیولا باز هم وارد هواکش الف می‌شود، در اتاق ب ظاهر می‌شود و در صورت رسیدن به موقعیت پ به شما حمله می‌کند؟ به‌گفته‌ی جیمز کالیستو پروتکل قصد آسان گرفتن به بازیکنان را ندارد:

«هوش مصنوعی همیشه در حال جست‌وجو برای یافتن بهترین شیوه‌ی حمله است. بعضی وقت‌ها هیولاها تلاش می‌کنند تا به بازیکن نزدیک شوند. بعضی وقت‌ها هم به شیوه‌ی بازی شما واکنش نشان می‌دهند تا از موقعیت بیشترین بهره را ببرند. برای مثال اگر به استفاده‌ی مداوم از اسلحه‌ی دوربرد ادامه دهید، دشمن از دیدرس شما خارج می‌شود و احتمالاً با ورود به یک هواکش سعی می‌کند مسیری دیگر به سمت شما پیدا کند.»

اگر بازیکنان دفعات زیادی از استراتژی استفاده از ابزار GRIP برای کشیدن دشمنان به سمت خودشان و کشتن آن‌ها با باتوم الکتریکی استفاده کنند، دشمنان از شیوه‌ی بازی بازیکن آگاه می‌شود و شروع به دفع حملات و روی آوردن به ضد حملات می‌کنند. حتی ممکن است دشمنان در فواصل نزدیک به‌قدری خطرناک‌تر شوند که خودتان دیگر به سراغ نبرد‌های تن‌به‌تن نروید. جیمز توضیح می‌دهد:

«اگر به‌صورت مداوم از سبک خاصی از حملات استفاده کنید، دشمنان هوشمندانه رفتار خود را تغییر می‌دهند. این مسئله به ویروس در حال تغییری برمی‌گردد که در زندانی‌ها در حال جهش پیدا کردن و تکامل است تا رقبایی کارآمدتر تولید کند. دشمنانی که راحت‌تر می‌توانند شما را بکشند.»

عملکرد هوش مصنوعی در پنهان کردن دشمنان تنها بخشی کوچک از دلایل فراوانی است که شما را مجبور به ارزیابی همیشگی موقعیت در جهت بقا می‌کند. ویروسی که در بدن دشمنان شما وجود دارد گاهی خود را به شکل فیزیکی بروز می‌دهد؛ برای مثال شاخک‌هایی که از قفسه‌ی سینه و بازوهای قطع‌شده‌ی هیولاها به بیرون می‌خزند تا به شما حمله کنند. اگر در شلیک کردن به این شاخک‌ها موفق نباشید یا زمان‌سنجی نامرئی شروع به شمردن ثانیه‌ها کند و پیش از اتمام آن خطر را به شکلی مؤثر رفع نکرده باشید، [این شاخک‌ها] تهاجمی‌تر می‌شوند. جیمز با خنده می‌گوید:

«اگر به آن‌ها شلیک کنید اما نقطه‌ای که باید هدف قرار دهید مورد اصابت قرار نگیرد، تایمر زودتر به پایان می‌رسد و دشمنان را متخاصم‌تر می‌کند. پس بهتر است از آن شلیک نهایت استفاده را ببرید؛ وگرنه هیولاها سریع‌تر جهش پیدا می‌کنند، قدرتمندتر و سریع‌تر می‌شوند و کشتن آن‌ها دشوارتر می‌شود. این‌گونه هیولایی که با یک شلیک کشته می‌شد حالا به چهار شلیک نیاز پیدا می‌کند.»

هیولای ترسناک بازی The Callisto Protocol

قطعاً چنین مسئله‌ای در دنیای بازی‌های سبک وحشت بقا که مهمات محدودی در دسترس بازیکنان قرار می‌دهند چندان مطلوب نیست. به‌گفته‌ی جیمز گرچه سیستم قطع عضو بازی‌های Dead Space عالی بود، اما استودیو استرایکینگ دیستنس می‌خواهد با کالیستو پروتکل قدمی روبه‌جلو بردارد. حالا روش‌های بیشتری جهت واکنش نشان دادن، نواحی بیشتری جهت هدف قرار دادن و پیامدهای بیشتری پس از جواب ندادن ریسک‌های بازیکنان وجود دارد. جیمز در پایان گفت:

«ما هنوز از سیستم فوق‌العاده‌ی Gore که از پیش‌ازاین در Dead Space وجود داشت در بازی خود بهره می‌بریم. شما می‌توانید اعضای بدن دشمنان را در مبارزات قطع کنید؛ اما باید نسبت خطر به پاداش [انتخاب خود] را هم در نظر بگیرید. اگر دشمن را متخاصم‌تر کنید و اجازه دهید که جهش پیدا کند، آن عضو قطع شده دوباره رشد می‌کند. پس در این مرحله اگر اولین گزینه‌ی شما قطع عضو باشد تنها مهمات خود را هدر می‌دهید.»

بازی The Callisto Protocol در تاریخ ۲ دسامبر (۱۱ آذر) برای پلی‌ استیشن 5 و ایکس‌ باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس و پی‌سی عرضه خواهد شد.


منبع VG247
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده