نویسنده: هومن فلاحی
// دوشنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۳

حذف ویدیوهای یکی از سازندگان GTA توسط راک استار

به‌نظر می‌رسد تیک‌تو ویدیوهای به‌اشتراک گذاشته شده توسط یکی از سازندگان GTA از بازی اول این مجموعه را از اینترنت حذف کرده است.

روز گذشته مایک دیلی یکی از سازندگان سری GTA و خالق بازی Lemmings با انتشار یک توییت اعلام کرد تیک‌تو و راک‌استار گیمز با سواستفاده از قانون کپی‌رایت، ویدیوهای شخصی او از نسخه‌های آزمایشی در حال ساخت اولین بازی سری GTA را از یوتیوب و توییتر حذف کرده‌اند.

دیلی که به همراه سه بازی‌ساز دیگر استودیوی DMA Design به‌عنوان سازندگان اصلی قسمت اول بازی GTA شناخته‌ می‌شود، در قالب چند توییت و با لحنی تند ناامیدی و تاسف خود را از نحوه برخورد راک‌استار با سازندگان اصلی این سری به‌اشتراک گذاشته است.

علاوه‌بر دو ویدیوی آپلود شده در حساب شخصی یوتیوب دیلی، فایل دیزاین و طراحی ابتدایی بازی GTA از دیگر مواردی هستند که از روز گذشته از دسترس خارج شده‌اند. با مراجعه به لینک محتوای اشتراک‌گذاشته شده توسط دیلی، با اخطار حذف محتواهای مشمول قانون کپی‌رایت مواجه می‌شویم که نشان می‌دهد تیک‌تو اینتراکتیو به‌عنوان مالک این مجموعه، درخواست حذف این ویدیوها را داشته است.

این ویدیوهای حذف شده، صحنه‌هایی از نسخه‌ی آزمایشی در حال ساخت بازی GTA که در دهه ۹۰ میلادی بوده است را به هواداران نشان می‌دهد. مدتی پس از عرضه GTA در سال ۱۹۹۷، دیلی، دیوی جونز مدیر DMA Design و تعدادی دیگر از سازندگان بازی این شرکت را ترک کردند و نام DMA Design نیز پس از عرضه‌ی بازی GTA 3 به راک‌استار نورث تغییر پیدا کرد.

مقابله قانونی تیک‌تو با تولیدکنندگان محتوا، ماد سازان و حتی بازی‌سازان سابق بازی‌‌های راک‌استار بخشی از سیاست‌های غیرحرفه‌ای این شرکت دربرابر مشتریان در سال‌های اخیر هستند. سال گذشته نیز شاهد حذف دسته جمعی بسیاری از مادهای بهبود دهنده بازی‌های سه‌گانه‌ی سه‌بعدی GTA از اینترنت و شکایت تیک‌تو از سازندگان این مادها بودیم؛ اتفاقی که بعدها مشخص شد دلیل آن برنامه‌های تیک‌تو برای عرضه نسخه ظاهرا ریمستر شده‌ و نیمه‌کاره‌ی این بازی‌های محبوب بوده است که البته در هنگام انتشار واکنش بسیار منفی هواداران و منتقدان را در پی داشت.

در دوره‌ای که بسیاری از شرکت‌های صنعت بازی مانند بتسدا سعی دارند تا از کمک و تلاش هواداران و ماد سازان در جهت بهبود تجربه‌‌ی بازی‌های خود استفاده کنند و گاها ابزارهای موردنیاز آن‌ها را نیز در اختیارشان قرار می‌دهد، تیک‌تو تلاش می‌کند از هر راه ممکن استفاده منصفانه هواداران، سازندگان مادها و توسعه‌دهندگان سابق این شرکت از بازی‌های محبوب این مجموعه را قطع کند.

شما می‌توانید مستند ساخت قسمت اول مجموعه‌ی GTA و تاریخچه استودیوی DMA Design را در ویدیوی اختصاصی گروه Noclip از این شرکت تماشا کنید. همچنین می‌توانید به مقاله‌ی پشت‌صحنه ساخت بازی GTA VI که به بررسی وضعیت فعلی استودیوی راک‌استار نورث می‌پردازد نیز نگاهی بیندازید.

نظر شما کاربران زومجی در این‌باره چیست؟ شما می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.


منبع VGC
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده