نویسنده: هومن فلاحی
// دوشنبه, ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۵۹

نگاهی به تحولات استودیوهای راک‌استار در مسیر توسعه GTA 6

جیسون شرایر از خبرگزاری بلومبرگ به تغییرات ساختاری ایجاد شده در استودیوهای راک‌استار گیمز در طی سال‌های اخیر و تاثیرات احتمالی آن روی بازی GTA 6 نگاهی انداخته است.

با تغییرات ساختاری در روند کاری استودیوهای راک‌استار، احتمالا GTA VI تفاوت‌های زیادی با بازی قبلی این مجموعه خواهد داشت.

در اواخر بهار سال ۲۰۲۰، پس از اینکه در جریان یک ماجرای جنجالی یکی از ماموران پلیس ایالت مینه‌سوتا جورج فلوید را به قتل رساند، را‌ک‌استار گیمز به‌صورت غیر علنی روند توسعه یکی از به‌روزرسانی‌های بزرگ بازی Grand Theft Auto Online را متوقف کرد.

این آپدیت جدید که Cops ‘n’ Crooks نام داشت، قرار بود تا با الهام از یک بازی معروف کودکانه که در جریان آن بازیکنان به دو گروه «آدم خوب‌ها» و «آدم بدها» تقسیم می‌شوند، کاربران دنیای آنلاین GTA را در مأموریت‌های دزد و پلیسی در روبروی هم قرار دهد. مدیران اجرایی ارشد شرکت، نگران از اینکه داستان این به‌روزرسانی جدید ممکن است در دورانی که عدم اعتماد و بدبینی به نیروی پلیس ایالات متحده بیشتر از هر زمان دیگر در میان شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها جریان دارد، تصمیم گرفتند که توسعه این آپدیت را متوقف و به‌جای آن تیم پشتیبانی GTA Online را به ساخت دو به‌روزرسانی Los Santos Summer Special و The Cayo Perico Heist مشغول کنند.

The Cayo Perico Heist که در ماه دسامبر ۲۰۲۰ منتشر شد، برای اولین‌بار یک محیط بازی جدید را در یکی از جزایر دریای کارائیب در اختیار کاربران قرار می‌دهد و از زمان عرضه تا امروز نیز به‌عنوان یکی از DLCهای محبوب و پرطرفدار این بازی محسوب می‌شود. از سوی دیگر آپدیت Los Santos Summer Special که به‌جای Cops ‘n’ Crooks و در ماه مه در دسترس قرار گرفت، نتوانست توجه کاربران زیادی را جلب کند و انتقادات زیادی مبنی‌بر به محدود بودن محتوای جدید این‌ به‌روز‌رسانی را متوجه تیم سازنده بازی کرد. براساس گفته‌های افرادی که در روند ساخت به‌روز‌رسانی‌های دنیای آنلاین GTA حضور دارند، راک‌استار همچنان برنامه‌ای برای بازگرداندن یا ادامه ساخت آپدیت Cops ‘n’ Crooks ندارد.

این یکی از چندین تصمیم‌هایی بود که راک‌استار گیمز، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه تیک‌تو اینتراکتیو در سال‌های اخیر به‌دلیل مسائل رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی گرفته است. این شرکت علاوه‌بر حذف تعدادی از شوخی‌های جنسیت‌زده در جدیدترین عرضه GTA V برای کنسول‌های نسل جدید، در سال‌های اخیر فاصله حقوق‌های پرداختی بین کارمندان زن و مرد را که در صنعت بازی‌های ویدیویی مشکل بزرگی محسوب می‌شود نیز تا حد قابل‌توجهی کاهش داده است. طبق اطلاعات منابعی که از جزئیات بازی بعدی راک‌استار گیمز یعنی Grand Theft Auto VI باخبر هستند، این بازی قرار است تا هدایت یک شخصیت اصلی زن را در اختیار بازیکنان قرار دهد. این زن که از نژاد لاتین است، یکی از دو شخصیت اصلی داستانی که از ماجرای مشهور بانی و کلاید، زوج سارق مشهور قرن بیستم ایالات متحده الهام گرفته است خواهد بود. سازندگان بازی همچنین سعی دارند برخلاف بازی‌های قبلی سری، از تحقیر و شوخی با اقلیت‌های نژادی موردتبعیض‌ قرارگرفته مانند مردمان اسپانیایی زبان تاحد ممکن خودداری کنند.

این چنین تصمیم‌هایی، زمانی برای راک‌استار گیمز غیرقابل تصور بود؛ شرکتی که پرفروش‌ترین مجموعه آن یک کمدی انتقادی هجوآمیز از فرهنگ آمریکا است که در جریان آن بازیکنان در نقش خلافکارانی که شهروندان را به‌راحتی می‌کشند و زنان عموما به‌عنوان ابزارهای جنسی حضور دارند بازی می‌کنند. Grand Theft Auto V یک پارودی (نقیضه) پوچ‌گرایانه بود که هیچ گروه فکری یا عقیدتی از توهین‌های آن در امان نبودند، از مجریان رادیویی راست‌گرای افراطی تا سیاست‌مداران لیبرال و ثروتمندان خودشیفته هالیوودی.

در درون شرکت اما، وضعیت با آنچه در این بازی‌ها اتفاق می‌افتاد تفاوت چندانی نداشت. کارمندان راک‌استار فرهنگی پر از نوشیدن، شوخی‌های فیزیکی و رفتن به کلاب‌های شبانه را به‌عنوان رفتارهای معمول این محیط کاری توصیف می‌کنند. این شرکت، به‌عنوان اولین سمبل و نمونه از ساعات کاری بی‌پایان در دفتر کار که به‌عنوان یک معضل عمومی در میان تمامی استودیوهای این صنعت فراگیر شده است، شناخته می‌شود. در این رفتار که امروزه با عنوان کرانچ از آن نام برده می‌شود، این انتظار از کارمندان وجود دارد که تا ساعاتی طولانی در شب و آخرهفته‌ها در استودیو حضور داشته باشند تا بتوانند پروژه در دست ساخت را در زمان‌بندی تعیین شده نگه دارند.

این استراتژی از جنبه مالی بسیار موفقیت‌آمیز بود و توانست Grand Theft Auto V را با ۱۶۵ میلیون نسخه فروش تا امروز به دومین بازی ویدیویی پرفروش تاریخ تبدیل کند. این سیاست همچنین به احساس ناامیدی و بن‌بست خلاقانه بسیاری از بازی‌سازان این مجموعه و جنجال رسانه‌ای سازندگان Red Dead Redemption 2 در سال ۲۰۱۸ منجر شد، که در جریان آن صدها نفر از کارمندان راک‌استار، تجربه‌های شخصی‌ خود درباره محیط کاری دشواری که در آن حضور داشتند را به اشتراک گذاشتند.

براساس مصاحبه‌های انجام شده با بیش از ۲۰ نفر از کارمندانی که در راک‌استار گیمز مشغول به کار هستند یا به‌تازگی از آن جدا شده‌اند، پس از آن واقعه، راک‌استار تصمیم گرفت تا تمامی ساختارهای داخلی خود را برای فراهم کردن یک محیط کاری صلح‌آمیزتر و مترقی‌تر به‌طور کلی زیر و رو کند. یکی از کارمندان، پیشرفت‌های اخیر محیط کار را به تبدیل شدن یک باشگاه دوستانه پسرانه به یک شرکت منظم و واقعی شبیه می‌داند.

حالا سؤال اصلی اینجا است که آیا یک راک‌استار مهربان‌تر و موقرتر می‌تواند بازی‌هایی که رکورد فروش محصولات سرگرمی را می‌شکند و سال‌ها است این استودیو به آن شناخته می‌شود را همچنان بسازد؟ بعضی از کارمندان در این‌باره مطمئن نیستند. روحیه و اعتمادبه‌نفس کلی در میان تمام بخش‌های شرکت به بالاترین سطحی که تابه‌حال بوده است رسیده، اما مراحل توسعه Grand Theft Auto VI کندتر از انتظارات هواداران بی‌قرار و حتی تعدادی از کارمندان قدیمی بوده است.

با اینکه بسیاری از این مشکلات به دشواری‌های توسعه بازی‌های ویدیویی در دوره شیوع پاندمی جهانی برمی‌گردد، اما تغییرات زیرساختی ایجاد شده توسط راک‌استار برای بهبود وضعیت کاری کارمندان نیز نقش مهمی در پایین‌تر بودن سرعت ساخت قسمت بعدی مجموعه GTA داشته است. براساس گزارش منتشر شده از دیگر منابع معتبر، با وجود گذشت بیش از دو سال از آغاز پاندمی و تغییر شیوه توسعه‌ی بازی‌ها در استودیوهای بزرگی مانند بانجی، مدیران راک‌استار همچنان تاکید و علاقه زیادی روی حضور فیزیکی هنرمندان در محیط استودیو و استفاده از ایده‌های مطرح‌شده در جلسات فکری اعضا برای پیشرفت ساخت بازی دارند.

کارمندان می‌گویند دو تغییر ایجاد شده برای بهبود روند کاری ساخت بازی‌ها، طراحی ساختار کلی بخش طراحی یا دیزاین استودیوهای راک‌استار و دیگری تلاش برای کنترل و مدیریت مسائل مربوط‌به اضافه‌کاری کارمندان بوده است. بعضی از کارمندان می‌گویند که اعضا همواره سعی می‌کنند تا با این شرایط جدید توسعه بازی‌های در راک‌استار کنار بیایند و نیز کنجکاوند تا بدانند یک بازی GTA در شرایط امروزی جهان، چگونه خواهد بود. حتی تعدادی از کارمندان راک‌استار اشاره می‌کنند که هجو و به‌تمسخر گرفتن آمریکای امروزی به امری غیرممکن تبدیل شده است، زیرا ایالات متحده همین حالا نیز به نقیضه‌ای از ارزش‌های خود تبدیل شده است. پیش از این دن هاوزر، نویسنده و خالق بازی‌های قبلی راک‌استار گیمز نیز از این موضوع به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های نوشتن داستان قسمت بعدی GTA نام برده بود.

بین خط‌مشی جدید راک‌استار و جدایی هاوزر، لزلی بنزیس و لزلو جونز که به ترتیب تهیه‌کنندگی و نویسندگی بازی‌های قبلی سری را برعهده داشته‌اند، همه نشانه‌ها به این اشاره دارند که تجربه Grand Theft Auto VI برای بازیکنان حس بسیار متفاوتی با بازی قبلی این مجموعه خواهد داشت.

راک‌استار گیمز در سال ۱۹۹۸ توسط تعدادی از بازی‌سازان بریتانیایی مهاجر به آمریکا و به‌عنوان زیرمجموعه شرکت تیک‌تو تأسیس شد. با عرضه Grand Theft Auto III و دنباله‌های آن، راک‌استار انقلابی در بازی‌های سبک جهان‌باز ایجاد کرد و امروزه با استخدام هزاران نفر، شعبه‌های مختلفی در ایالت‌هایی مانند کالیفرنیا، نیویورک، بریتانیا و چند کشور دیگر دارد. براساس گزارش‌های مالی تیک‌تو اینتراکتیو، محصولات Grand Theft Auto در حدود ۳۱ درصد از درآمد ۳/۵ میلیارد دلاری این شرکت در سال ۲۰۲۲ را تشکیل می‌دهند.

جمی کینگ، یکی از هم‌بنیان‌گذاران راک‌استار که پس از عرضه بازی Grand Theft Auto: Liberty City Stories و در سال ۲۰۰۶ از این شرکت جدا شد، می‌گوید در ابتدا این استودیو روی فرهنگ هفته‌های کاری هفت روزه بنا شده بود. کینگ امروزه اعتقاد دارد که آن فرهنگ ناپایدار و محکوم به شکست است. به‌گفته برخی کارمندان، کامل شدن بازی‌های بزرگی مانند Max Payne 3 و Red Dead Redemption به یک «رژه مرگ» نیاز داشتند؛ یعنی ماه‌ها شیفت‌های کاری ۱۴ ساعته حتی در روزهای تعطیل آخر هفته، که در طولانی‌مدت آسیب‌های زیادی به زندگی، سلامت‌ روانی و در بعضی موارد روی روابط خانوادگی اعضا وارد کرده بود.

در اکتبر ۲۰۱۸ و مدت کوتاهی پیش از عرضه Red Dead Redemption 2، دن هاوزر یکی از بنیان‌گذاران راک‌استار گفت که تیم او در حدود ۱۰۰ ساعت در هر هفته برای به‌پایان رساندن ساخت بازی کار می‌کنند. این مصاحبه به نقطه جوش و لبریز شدن کاسه صبر بسیاری از کارمندان تبدیل شد، هرچند که مدت کوتاهی بعد هاوزر اعلام کرد که منظور او از شیفت‌های صد ساعته، خود او و تیم نویسندگان راک‌استار برای تکمیل دیالوگ‌های جهان بازی بوده است.

انتقادات مشابهی در سال‌های اخیر در صنعت‌ بازی‌های ویدیویی به جریان افتاده است. بازی‌سازان مشغول در اکتیویژن بلیزارد، رایوت گیمز و یوبی‌سافت انترتینمنت همگی مدیران و بالادستان خود را درباره مشکلاتی مثل تبعیض‌های جنسیتی موجود و اضافه‌ کاری‌های غیرانسانی مورد انتقاد قرار داده‌اند. حتی سال گذشته شاهد شکایت و آغاز تحقیقات گسترده سازمان عدالت محیط کار و مسکن ایالت کالیفرنیا از مجموعه اکتیویژن بلیزارد درخصوص اتهامات تبعیض و آزارهای مختلف بودیم.

با اینکه ناشران بزرگ صنعت بازی مشکلات و اتهامات واردشده را تا حدودی پذیرفته‌اند و از تصمیم خود برای بهبود آن‌ها خبر داده‌اند؛ به‌گفته افرادی که در این مجموعه حضور دارند، هیچ کدام از این شرکت‌ها به اندازه راک‌استار گیمز سعی در پاسخ به خواسته‌های کارمندان را نداشته است.

تغییرات در برنامه‌ریزی‌ها، تبدیل کارمندان قراردادی به رسمی و اخراج چندین مدیر که کارمندان رفتار آن‌ها را سواستفاده‌گر و غیرحرفه‌ای می‌خواندند، ارکان اصلی تحولات راک‌استار در چند سال اخیر هستند. زمانی‌که در اوایل سال ۲۰۲۰ همه‌گیری بیماری در اکثر مناطق جهان آغاز شد، کارمندان بسته‌های حمایتی، ماسک‌های پارچه‌ای منحصربه‌فرد و مبالغی را به‌عنوان دستمزدهای غیرمنتظره و تشویقی دریافت کردند. در جریان برگزاری اعتراض‌ها به مرگ جورج فلوید که توسط ماموران پلیس کشته شده بود، راک‌استار اعلام کرد مبالغی را به خیریه‌های حامی جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد» اهدا خواهد کرد. کارمندان نیز مزایای متنوعی در جهت سلامت روانی و مرخصی‌های اضطراری دریافت کرده‌اند. یک سیاست جدید که Flexitime (زمان‌بندی انعطاف‌پذیر) نام دارد، به کارکنان اجازه می‌دهد که به ازای هر یک ساعتی که به‌صورت اضافه کاری مشغول به‌کار بوده‌اند، بتوانند در هر زمانی از ساعات اداری، کار خود را متوقف کنند و به دیگر امور شخصی رسیدگی کنند. و درنهایت در طول چهار سال گذشته، مدیریت مجموعه به کارمندان وعده داده است که انجام اضافه‌کاری مفرط و غیرانسانی برای ساخت یکی از موردانتظارترین بازی‌ها برای تمامی هواداران و سهام‌داران روی کره زمین یعنی Grand Theft Auto VI وجود نخواهد داشت.

مقید بودن به این تغییرات از همین‌حالا نیز تغییراتی در بازی به‌وجود‌ آورده است. برنامه‌های ابتدایی راک‌استار برای توسعه این بازی که از سال ۲۰۱۴ و با نام رمزی Project Americas آغاز شده است، ساخت بزرگ‌ترین بازی تاریخ این سری در یک نقشه یکپارچه بوده است. طراحی‌های قدیمی نشان می‌دهد این پروژه در ابتدا قرار بوده مناطق بزرگی از دو قاره آمریکای شمالی و جنوبی را در خود داشته باشد. اما برنامه‌های جدید راک‌استار نشان می‌دهد که یک نقشه الهام‌گرفته از شهر میامی، سواحل و باتلاق‌های اطراف آن قرار است تمام جهان GTA VI را تشکیل بدهد. البته هنوز مشخص نیست که وایس سیتی جدید سری GTA دقیقا چه مناطقی از جنوب ایالت فلوریدا را شامل خواهد شد. عده‌ای از هواداران امیدوارند مرزهای قابل بازی دنیای GTA جدید به شهرهای Daytona Beach و اورلاندو در شرق این ایالت برسد، که در آن‌صورت احتمالا برای اولین‌بار با نسخه اقتباسی راک‌استار از پارک‌های تفریحی مشهور دیزنی‌ ورلد نیز رو‌به‌رو خواهیم شد.

همچنین مطابق مصاحبه با افرادی که خواستار فاش نشدن نام‌شان بوده‌‌اند، راک‌استار برنامه دارد تا با ارائه آپدیت‌های منظم و نزدیک‌به‌هم، مأموریت‌ها و حتی شهرهای جدیدی را به دنیای این بازی اضافه کند. مدیران ارشد راک‌استار امیدوارند تا با این رویکرد، بخش زیادی از فشار کاری و پیچیدگی‌های ساخت اولین نسخه عرضه عمومی بازی که قرار است سرانجام در سال ۲۰۲۴ منتشر شود، کاهش یابد. البته، نقشه بازی همچنان دست‌کم در حد و اندازه‌های بازی قبلی سری خواهد بود. یکی از اصلی‌ترین انتقادات هواداران سری به GTA V، تعداد کم محیط‌های داخلی و ساختمان‌های قابل ورود در شهر لس‌سانتوس بود، حالا به‌نظر می‌رسد که طبق گفته‌های سازندگان بازی، تعداد محیط‌های داخلی GTA VI از تمامی بازی‌های قبلی سری نیز بیشتر خواهد بود که امکانات و فرصت‌های جدیدی برای بازیکنان در گیم‌پلی بازی فراهم می‌کند.

برای کمک به جلوگیری از انجام اضافه‌کاری‌های نامطلوب، راک‌استار چندین تهیه‌کننده جدید برای نظارت روی برنامه‌ریزی و روند توسعه بازی به خدمت گرفته است. با اینکه این حرکت از سمت توسعه‌دهندگان مثبت ارزیابی شده است، اما این اقدام موانعی در سرعت ساخت بازی نیز ایجاد کرده است. بعضی از کارمندان می‌گویند که در این سیستم جدید، گاها باید برای واسطه‌ای که قرار است تمامی بازی‌سازان را در یک سرعت حرکت نگه دارد، منتظر بمانند. بعضی دیگر از کارکنان می‌گویند که این احساس وجود دارد که چندین تهیه‌کننده متفاوت، یک مسئولیت مشخص را دارند که باعث شده است بازی‌سازان در تشخیص پیروی از یکی از این تهیه‌کنند‌ه‌ها برای تصمیمات نهایی تردید داشته باشند.

راک‌استار همچنین پس از جدایی عمران سروار، کارگردان دیزاین استودیوی راک‌استار نورث و یکی از مهره‌های کلیدی ساخت بسیاری از بازی‌های قبلی این شرکت، ساختار مدیریتی جدیدی را به‌کار گرفته است. سروار در سال ۲۰۱۹ و پس از اتهاماتی مبنی‌بر رفتار نامناسب و توهین‌آمیز در محل کار، به‌صورت غیر علنی از این استودیو جدا شد و در حال حاضر در زمینه استفاده از بلاک‌چین و NFTها در بازی‌های ویدیویی فعالیت می‌کند.

در سیستم جدید طراحی شده پس از جدایی سروار، سه کارگردان جدید مسئولیت هماهنگ‌سازی تمامی طراحی‌های انجام شده توسط بازی‌سازان استودیو را برعهده دارند. عده‌ای از کارکنان بر این باورند که فعالیت سه کارگردان در یک موقعیت، باعث شده تا در تصمیم‌های خلاقانه در ساخت بازی، نوعی اختلاف نظر و سلیقه میان این سه نفر به‌وجود بیاید و در سراسر استودیو نیز احساسی مثل حضور چندین سرآشپز در یک آشپزخانه وجود داشته باشد. اعضای استودیو می‌گویند برخی از عناصر اصلی بازی مثل مبارزات و تیراندازی نیز در زمانی‌که توسعه‌دهندگان انتظار دارند کار طراحی آن‌ها به پایان رسیده باشد، همچنان در دست ساخت هستند و تغییراتی در آن‌ها اعمال می‌شود.

تحلیل‌گران انتظار دارند بازی بعدی GTA در تاریخ نامشخصی از سال مالی ۲۰۲۴ شرکت تیک‌تو که از ماه آوریل ۲۰۲۳ آغاز و در ماه مارس ۲۰۲۴ (فروردین ۱۴۰۳) به پایان می‌رسد، به بازار عرضه شود. اما توسعه‌دهندگان بازی در این‌باره مطمئن نیستند. براساس گفته‌های کسانی که در مراحل ساخت این بازی حضور داشتند، مراحل ابتدایی ساخت GTA VI تحت نام رمزی Project Americas از سال ۲۰۱۴ و پس از عرضه بازی GTA Online آغاز شده است. با اینکه زمان‌بندی‌هایی حدودی برای به پایان رساندن ساخت بازی از سمت تهیه‌کنندگان تعیین شده است، افرادی که برای این مصاحبه به‌صورت ناشناس با بلومبرگ مصاحبه کرده‌اند می‌گویند هیچ زمان عرضه دقیقی به آن‌ها اعلام نشده است و این افراد انتظار دارند حداقل دو سال دیگر با عرضه نهایی بازی فاصله داشته باشیم. اوایل امسال، گروهی از دیزاینرهای استودیوی راک‌استار نورث در شهر ادین‌‌برا به همکاران خود اعلام کردند از عدم پیشرفت جدی مراحل ساخت بازی ناامید شده‌اند و مدتی بعد این استودیو را به مقصد نامشخصی ترک کردند. البته راک‌استار نورث که مسئولیت هدایت تمامی دیگر استودیوهای راک‌استار در توسعه GTA VI را برعهده دارد، در حال حاضر بیش از ۸۰۰ کارمند دارد و بزرگ‌ترین تیم بازی‌سازی مجموعه راک‌استار به حساب می‌آید.

بسیاری دیگر از کارمندان اما، می‌گویند از کار در شرکتی که فشار بسیار کمی برای عرضه یک بازی جدید به دنیا در آن وجود دارد راضی هستند. Grand Theft Auto V که برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۳ به دنیا عرضه شد، به‌لطف بخش چندنفره آن در حال حاضر با کسب میلیاردها دلار سود به‌عنوان پرسودترین محصول صنعت سرگرمی در تاریخ محسوب می‌شود. موفقیت‌های غیرمنتظره مالی این بازی به راک‌استار اجازه داده است تا عجله‌ای برای عرضه قسمت بعدی این سری نداشته باشد و بتواند با ایجاد تغییرات و بازطراحی‌های مداوم، بی‌نقص‌ترین بازی ممکن را تحویل هواداران بدهد. همان‌طور که یکی از اعضای استودیو اشاره می‌کند، تحول بنیادین فرهنگ راک‌استار علاوه‌بر کمک به جذب بازی‌سازان جدید و حفظ اعضای بااستعداد قدیمی، می‌تواند برای ساخت بازی‌هایی که «برای کسانی که روی آن کار می‌کنند و احتمالا برای کسانی که قرار است آن را بازی کنند نیز، بهتر باشد».

نظر شما کاربران زومجی در این‌باره چیست؟ آیا این تحولات جدید می‌تواند به عرضه اثری که طبق گفته راک‌استار قرار است از انتظارات هواداران نیز فراتر برود منجر شود یا خیر؟ شما می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده