نویسنده: هومن فلاحی
// پنجشنبه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۱

جزئیات خیره‌کننده‌ی دموی موتور گرافیکی Unity روی پلی استیشن 5

دموی گرافیکی جدید موتور یونیتی روی پلی استیشن 5، قدرت گرافیکی این نرم‌افزار را به نمایش می‌گذارد.

شرکت توسعه‌دهنده موتور گرافیکی Unity در سال‌های اخیر دموهای مختلفی از پیشرفت‌های جدید این ابزار بازی‌سازی را منتشر کرده است. در ماه مارس امسال و در جریان برگزاری رویداد GDC ۲۰۲۲، شاهد انتشار دموی تحسین برانگیز Enemies بودیم که به‌کارگیری فناوری ری‌تریسینگ و استفاده از تکنولوژی DLSS انویدیا در این موتور را به‌نمایش می‌گذاشت. حالا با انتشار یک تیزر از دموی جدید این انجین که با کمک چندین ابزار گرافیکی دیگر خلق شده است، پیشرفت‌های این مجموعه‌ی نرم‌افزاری برای بازآفرینی صحنه‌هایی از طبیعیت واقعی بیشتر از همیشه به چشم می‌آید.

این دمو که Lion نام دارد، قدرت پردازشی ابزار یونیتی در خلق صحنه‌هایی از زندگی دو شیر را به‌نمایش می‌گذارد. اولین نکته قابل‌توجه در این تیزر، شباهت ظاهری جلوه‌های این دمو به فیلم سینمایی لایو اکشن The Lion King شرکت دیزنی است. برخلاف شیرشاه اما، تمامی صحنه‌های این دمو به‌صورت کاملا همزمان یا ریل تایم و با وضوح تصویر 4K و نرخ فریم ۳۰ روی یک دستگاه پلی استیشن 5 در حال اجرا است. شما می‌توانید این نمایش گرافیکی را در ادامه تماشا کنید.

دانلود از آپارات

مثل دموهای قبیل موتور یونیتی، دموی Lion هم توسط تیم Unity Demo Team که وسلین افرموف، کارگردان فیلم‌های کوتاهی مانند Adam و The Blacksmith رهبری آن‌ها را برعهده دارد، ساخته شده است. این دمو با همکاری گروه جلوه‌های ویژه‌ی مشهور Wētā Digital و با کمک ابزارهایی مانند SpeedTree ،Ziva و SyncSketch خلق شده است. ابزار سینک اسکچ به طراحان و برنامه‌نویسان این پروژه اجازه می دهد که در یک محیط نرم‌افزاری جامع، به‌صورت همزمان و با کمک یگدیگر بدون اینکه نیازی به حضور فیزیکی این افراد در کنار هم نیاز باشد، توسعه‌ی این پروژه‌های پیچیده و زمان‌بر را انجام دهند.

داده‌های خام گرافیکی این دمو، توسط هنرجویان مؤسسه‌ی آموزشی Monster Emporium Animation در بریتانیا ساخته شده است. برای خلق پوشش گیاهی موجود در این سکانس، از داده‌های نرم‌افزار SpeedTree Cinema و چندین جلوه گرافیکی دیگر استفاده شده است.

در ادامه یونیتی توضیح می‌دهد در ساخت این دمو از ابزار جدید Wig شرکت وتا دیجیتال که برای طراحی جداگانه‌های هر تار مو به‌کار برده می‌شود استفاده شده است. هنرمندان این نرم‌افزار می‌گویند که با این نرم‌افزار، می‌توانند مدل هایی را که برای خلق آن‌ها در موتورهایی گرافیکی دیگر به هفته‌ها زمان نیاز است، با کیفیت بسیار بالاتر تنها در یک یا دو روز طراحی کنند.

در ساخت این دمو همچنین از ابزارهای طراحی Screen Space Global Illumination یا به اختصار SSGI و سیستم HDRP جدید یونیتی که برای اولین‌بار در دموی Enemies با آن‌ها آشنا شدیم نیز کمک گرفته شده است.

اقدامات یونیتی برای افزایش امکانات و جذابیت‌های موتور بازی‌سازی یونیتی همچنان ادامه دارد. مدتی پیش باخبر شدیم که یونیتی استودیوی جلوه‌های ویژه متعلق Weta Digital را که به پیتر جکسون تعلق دارد و در ساخت بسیاری از فیلم‌های هالیوودی مانند سری ارباب حلقه‌ها و بسیاری از پروژه‌های سینمایی مارول مثل انتقام جویان از آن استفاده شده است، با قیمت ۱.۶۲۵ میلیارد دلار خریداری کرده است. این تنها خرید بزرگ یونیتی در سال ۲۰۲۱ نبود و در تابستان گذشته گروه نرم‌افزاری Parsec که برای دسترسی آنلاین به پروژه‌های در حال ساخت در صنعت سرگرمی استفاده می‌شود، با قراردادی به ارزش ۳۲۰ میلیون دلار به مجموعه‌ی یونیتی پیوست.

نظر شما کاربران زومجی در این‌باره چیست؟ شما می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده