نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۳۰

مشخصات فنی Aya Neo 2 و Aya Neo Slide، رقبای جدید استیم دک

Aya Neo 2 و Aya Neo Slide کامپیوترهای دستی و قابل حمل جدید شرکت Aya Neo هستند که با قابلیت‌های سخت‌افزاری خود می‌توانند استیم دک را به چالش بکشند.

شرکت Aya Neo، سازنده‌ی کامپیوترهای دستی و قابل حمل، دو دستگاه جدید با نام‌های Aya Neo 2 و Aya Neo Slide را به مجموعه‌ی محصولات خود اضافه کرده که هردوی آن‌ها از تراشه‌ی ارتقاء یافته‌ی Ryzen 7 6800U و GPU یکپارچه‌ی Radeon 680M با معماری RDNA 2 بهره می‌برند. براساس گزارش وبسایت Liliputing، پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه‌ی Radeon 680M قادر به ارائه‌ی ۳.۳۸ ترافلاپس توان پردازش گرافیکی است که بیش از دو برابر توان کنسول استیم دک است.

همان‌طور که وبسایت Tom’s Hardware به آن اشاره دارد، Ryzen 7 6800 APU با هشت هسته‌ی پردازشی مبتنی بر معماری Zen 3 plus خود از یک iGPU رادئون 680M با ۱۲ واحد محاسباتی استفاده می‌کند که در مقایسه با استیم دک که از یک APU چهار هسته‌ای ساخت AMD برپایه‌ی معماری Zen 2 و یک iGPU هشت هسته‌ای RDNA 2 استفاده می‌کند، یک سر و گردن بالاتر است. باتوجه‌به مشخصات فنی کنسول‌های Neo 2 و Neo Slide، می‌توان گفت که محصولات جدید این شرکت قادر به پشت سر گذاشتن Steam Deck هستند، اما تا زمانی‌که قابلیت‌های این دو دستگاه در عمل ثابت نشده، نمی‌توان به‌طور قطع در این‌باره اظهارنظر کرد.

پی سی دستی Aya Neo 2

با اینکه هر دو دستگاه Neo 2 و Slide از حافظه‌ی رم LPDDR5-6400 پشتیبانی می‌کنند، شرکت Aya اعلام کرده که Neo 2 به یک حافظه‌ی PCIe 4.0 و درگاه اتصال USB 4.0 به همراه یک حسگر اثر انگشت مجهز است. اما قطعات داخلی کنسول‌های جدید Aya تنها جنبه‌ی متحول شده‌ی این محصولات نیستند. ظاهر دستگاه Neo 2 نیز با کنار گذاشتن گوشه‌های سخت‌تر نسخه قبلی خود، زوایای گردتری دارد تا بیشتر شبیه به دستگاه Aya Neo Next شود که اوایل امسال معرفی شد.

ضمن اینکه رنگ‌بندی این کنسول به خاکستری روشن و تیره تغییر یافته که ظاهر کنسول‌های کلاسیک نینتندو را تداعی می‌کند. اما دستگاه Neo Slide طراحی به مراتب جالب‌تری دارد. همان‌طور که از نام این دستگاه مشخص است، نمایشگر Neo Slide به‌صورت کشویی به طرف بالا حرکت می‌کند تا کیبورد مجهز به نورپردازی RGB آن را نمایان کند.

شاید بتوان گفت که ظاهر این دستگاه شبیه به گوشی‌های قدیمی موتورولا مانند Motorola Droid 4 است که عملکرد مشابهی داشتند. هنوز مشخص نیست که عملکرد سخت‌افزاری Neo Slide به چه شکل خواهد بود اما اسلاید نمایشگر و دسترسی به کیبورد برای صحبت کردن با دوستان در حین بازی می‌تواند قابلیت کاربردی و جذابی باشد.

کامپیوتر قابل حمل Aya Neo Slide

شرکت Aya Neo تاریخ عرضه‌ی مشخصی را برای Neo Slide و Neo 2 تعیین نکرده است، اما اعلام کرده که همین امسال در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهند گرفت. ضمن اینکه جزئیات قیمت آن نیز هنوز مشخص نشده اما انتظار می‌رود که این دستگاه‌ها چندان ارزان‌قیمت هم نباشند؛ چراکه مدل‌های فعلی Aya Neo و Aya Neo Pro و Aya Neo Next همگی بالای ۱۰۰۰ دلار قیمت دارند. خیلی بیشتر از Steam Deck که با قیمت پایه ۳۹۹ دلار به فروش می‌رسد.

البته انتظار می‌رود که قیمت محصولات Aya Neo با پیشنهاد جدید و رده پایین این شرکت به‌نام Neo Air بیشتر به Steam Deck نزدیک شود، اما مطمئناً این موضوع به قیمت توان عملکرد این دستگاه تمام خواهد شد.


منبع theverge
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده