نویسنده: هومن فلاحی
// چهار شنبه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۳۶

ساخت بازی FIFA جدید توسط فدراسیون فوتبال برای رقابت با شرکت EA

فدراسیون فوتبال تایید کرد که به‌دنبال همکاری با یک شرکت دیگر برای ساخت بازی‌های FIFA و رقابت با EA Sports FC است.

پس از به پایان رسیدن قرارداد شرکت EA و فدراسیون بین‌المللی فوتبال پس از سه دهه، حالا به‌نظر می‌رسد که این فدراسیون برنامه‌های دیگری برای برند FIFA در دنیای بازی‌های ویدیویی دارد.

روز گذشته تنها ساعاتی پس از اعلام تغییر نام سری بازی‌های فوتبال FIFA به نام EA Sports FC توسط الکترونیک آرتز، فیفا اعلام کرد که در آینده بازی‌های فوتبالی جدیدی با نام FIFA عرضه خواهند شد. شرکت EA تا امروز امتیاز انحصاری استفاده از برند فیفا برای بازی‌های فوتبال هم در سبک شبیه‌ساز و هم در ژانرهای غیرشبیه‌ساز را در اختیار داشت. در حقیقت هیچ شرکتی جز EA حق ساخت یک بازی با برند FIFA را در اختیار نداشت.

طبق قرارداد قبلی قرار بود که توافق در سال ۲۰۲۲ به‌پایان برسد، اما ظاهرا فیفا و EA Sports این قرارداد را برای مدت کوتاهی تمدید کرده‌اند تا بازی FIFA 23 چند ماه دیگر در دسترس فوتبال‌دوستان قرار بگیرد. FIFA 23 آخرین بازی فوتبالی الکترونیک آرتز خواهد بود که با نام و لوگوی فیفا روانه‌ی بازار می‌شود. از سال ۲۰۲۳ به بعد، الکترونیک آرتز فقط EA Sports FC را به‌عنوان اسم بازی فوتبال خود به رسمیت می‌شناسد.

بازی EA Sports FC شرکت الکترونیک آرتز

به نظر می‌رسد که این تمدید کوتاه‌مدت تنها محدود به بازی‌های ویدیویی شبیه‌ساز ورزش فوتبال خواهد بود و براساس توافق فعلی، فدراسیون می‌تواند از امسال بازی‌های فوتبالی دیگری را که شبیه‌ساز مستقیم مسابقات رسمی نباشند، با نام و برند فیفا روانه‌ی بازار کند. فیفا می‌گوید که از همین حالا بازی‌های غیرشبیه‌ساز فوتبالی دیگری توسط استودیوها و ناشرهای مختلف در دست توسعه هستند؛ هرچند هنوز هیچ‌گونه اطلاعاتی راجع به این تیم‌های بازی‌سازی منتشر نشده است. براساس جزئیات منتشرشده، اولین بازی FIFA بدون دخالت شرکت EA یک بازی با محوریت جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ خواهد بود؛ رقابتی که قرار است از ماه نوامبر تا دسامبر در کشور قطر جریان داشته باشد.

فیفا همچنین تایید کرد با ناشرهای مختلفی برای ساخت یک بازی با محوریت جام جهانی ۲۰۲۳ زنان که تابستان آینده در استرالیا و نیوزیلند برگزار می‌شود، مذاکره می‌کند. البته هر دو این تورنومنت‌ها در بازی FIFA 23 الکترونیک آرتز هم حضور خواهند داشت.

پس از انتشار این دو بازی غیرشبیه‌ساز تا تابستان ۲۰۲۳، فیفا خود را برای انتشار یک بازی فوتبالی شبیه‌ساز جدید برای سال ۲۰۲۴ آماده می‌کند. هنوز مشخص نیست که آیا این بازی با نام و لوگوی FIFA 24 عرضه می‌شود یا خیر، اما فدراسیون بین‌المللی فوتبال می‌گوید در حال حاضر مذاکراتی با ناشرهای برتر صنعت بازی‌های ویدیویی، شرکت‌های رسانه‌ای و سهام‌دارهای این شرکت درباره‌ی این پروژه است.

جانی اینفانتینو، رئیس فیفا درخصوص اخبار بازی جدید می‌گوید: «می توانم به شما اطمینان بدهم که تنها محصولی که نام و برند FIFA را دارد، بهترین انتخاب گیمرها و هواداران فوتبال خواهد بود. نام فیفا برند ماندگار و رسمی بازی‌های فوتبال خواهد بود. نام فیفا از این به بعد در بازی‌های فیفا ۲۴، فیفا ۲۵، فیفا ۲۶ و پس از آن هم باقی می‌ماند و این نام تا ابد به‌عنوان بهترین بازی در بازار شناخته می‌شود».

لوگوی فدراسیون بین‌المللی فوتبال

طبق گزارش های قبلی نشریه نیویورک تایمز، مسائل مالی اصلی‌ترین دلیل درگیری FIFA و EA در ماه‌های اخیر است. الکترونیک آرتز سالیانه در حدود ۱۵۰ میلیون دلار بابت نام و برند FIFA به فدراسیون بین‌المللی فوتبال پرداخت می‌کرد. اما از امسال فیفا برای این قرارداد رقمی بیشتر از دو برابر مبلغ قبلی را از الکترونیک آرتز درخواست کرد که با واکنش منفی مدیران EA رو‌به‌رو شد.

فیفا همچنین می‌خواست امتیاز فعالیت آزادانه‌تر در دیگر زمینه‌های باز‌ی‌های فوتبالی مانند ورزش‌های الکترونیک را جداگانه به شرکت EA بفروشد. الکترونیک آرتز امتیاز کامل و انحصار صد درصدی نام، برند و لوگو FIFA را در تمام بخش‌های صنعت بازی‌های ویدیویی می‌خواست. همگی این دلایل موجب برهم خوردن مذاکرات بر سر یک قرارداد جدید بین این دو شرکت شد.

حالا باید ببینیم که آیا فدراسیون بین‌المللی فوتبال می‌تواند بدون کمک الکترونیک آرتز یک بازی فوتبال شبیه‌ساز نسل نهمی برای سال ۲۰۲۴ روانه‌ی بازار کند یا فیفا برای این کار به سراغ راه‌های دیگری مانند عرضه‌ی یک بازی بازی موبایل رایگان با این نام خواهد رفت. در هر حالت ظاهرا فدراسیون فوتبال می‌خواهد در آینده با یک بازی به رقابت با EA Sports FC بپردازد. در همین حین دیدیم که بسیاری از تیم‌های فوتبال بزرگ دنیا حمایت رسمی خود از EA Sports FC را نشان دادند.

نظر شما کاربران زومجی در این‌باره چیست؟ شما می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.


منبع VGC
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده