نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۱۲

مخالفت رئیس اسکوئر انیکس با تقلید بازیسازان ژاپنی از آثار غربی

رئیس شرکت اسکوئر انیکس معتقد است استودیوهای ژاپنی این شرکت نباید برای ساخت بازی برای مخاطبان غربی تلاش کنند.

یوسوکه ماتسودا، رئیس شرکت اسکوئر انیکس در مصاحبه با سایت Yahoo Japan گفت که باوجود ضرورت فروش حداکثری بازی‌های این شرکت در مقیاس جهانی، تلاش توسعه‌دهندگان ژاپنی اسکوئر انیکس برای الگوبرداری از سبک بازی‌های غربی کاملاً اشتباه است. نشریه VGC در بخشی از ترجمه‌ی مصاحبه ماتسودا در این‌باره می‌نویسد:

«امروز بازار بازی‌های ویدیویی جهانی شده است. در گذشته بازار داخلی خیلی بزرگ تلقی می‌شد، اما حالا تا فراتر از چین و ایالات متحده رفته است. اگر در سطح جهانی شناخته نشوید، عملا در این تجارت جایی نخواهید داشت. اما جالب این‌جاست که وقتی توسعه‌دهندگان ژاپنی تلاش می‌کنند تا از سبک بازی‌های غربی الگوبرداری کنند، نمی‌توانند بازی‌های خوبی بسازند. طراحی هیولاها، جلوه‌های بصری و افکت‌های صوتی هنوز باید به‌نوعی ژاپنی طراحی شوند. زیرا بازیکنان در سراسر جهان می‌دانند که این موارد بازی‌های ژاپنی را خوب کرده است».

وی در ادامه افزود: «بازار کشورهای خارجی مهم است. اما این به منظور ساخت بازی فقط برای خارج از کشور، کافی نیست».

یوسوکه ماتسودا رئیس اسکوئر انیکس

اسکوئر انیکس تقریبا همیشه برای ساخت بازی‌هایی که به منظور ارائه به مخاطبان غربی ساخته می‌شوند، به استودیوهای غربی تکیه می‌کند. درحالی که استودیوهای ژاپنی این شرکت اغلب روی پروژه‌هایی کار می‌کنند که با سبک و سیاق «ژاپنی» شناخته می‌شوند؛ مانند بازی‌های نقش آفرینی ژاپنی (JRPG) این شرکت که همواره از محبوبیت بالایی برخوردار هستند.

اسکوئر انیکس عرضه‌ی بازی‌هایی مانند ریبوت Tomb Raider، بازی Life Strange، بازی Marvel’s Avengers و Guardians of the Galaxy را در کارنامه دارد که همگی توسط توسعه‌دهندگان این شرکت در آمریکای شمالی و اروپا ساخته شدند.

ماتسودا در بخش دیگری از مصاحبه درباره‌ی تمایل این شرکت برای ساخت بازی‌های Play to Earn و مبتنی بر بلاک‌چین صحبت کرده است. وی معتقد است تمرکز روی بازی‌های سنتی برای آینده‌ی این شرکت کافی نیست. او همچنین دیدگاه خود درباره این سبک بازی‌ها را به‌صورت «محیطی با قابلیت ساخت محتوا توسط کاربران و ارائه‌ی پاداش برای این کار به آن‌ها» توصیف کرده است. ماتسودا پیش از این هم درباره امکان معرفی رمزارز اختصاصی اسکوئر انیکس صحبت کرده بود.

در بخشی از صحبت‌های وی می‌خوانیم: «فارغ از اینکه این بازی‌های ویدیویی تک‌نفره یا آنلاین باشند، به‌طور سنتی شامل یک نوع جریان یک‌طرفه می‌شوند؛ جریانی که به موجب آن، سازندگانی مثل ما یک بازی را به مصرف‌کننده‌ای ارائه می‌دهند که آن را بازی می‌کنند. در مقابل، بازی‌های مبتنی‌بر بلاک‌چین را داریم که در حال حاضر دوران به‌وجود آمدن خود را پشت سر می‌گذارند و کم‌کم وارد فاز رشد می‌شوند».

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده