نویسنده: علی نوروزی
// شنبه, ۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۴۸

تمایل گیب نیوئل به پشتیبانی استیم از گیم پس

با اینکه شرکت ولو هیچ برنامه‌ای برای توسعه‌ی سرویس مشابه گیم پس برای استیم دک ندارد، اما از ادغام ایکس باکس گیم پس با استیم استقبال می‌کند.

در میان تازه‌ترین اخبار بازی مطلع شدیم که گیب نیوئل، مدیرعامل شرکت Valve اخیرا در گفت‌وگو با رسانه‌ی پی‌سی گیمر گفت که برنامه‌ای برای معرفی رقیب گیم پس ندارد. او درطول این مصاحبه در مورد تمایل به کمک به مایکروسافت برای راه‌یابی سرویس گیم پس به استیم صحبت‌هایی را ارائه کرد.

با اینکه گیب نیوئل به‌سرعت هرگونه برنامه‌ای برای توسعه‌ی سرویس مشابه گیم پس توسط استیم را رد کرد، اما شرکت ولو تمایل زیادی برای فعال‌سازی پشتیبانی استیم از گیم پس در کامپیوتر دارد تا کاربران بتوانند بازی‌های خود را به‌طور مستقیم از این فروشگاه دانلود کنند؛ درست مانند سرویس EA Play که امکان انجام چنین کاری در استیم را فراهم می‌کند.

گیب نیوئل در این‌باره گفت: «فکر نمی‌کنم که [سرویس مشابه گیم پس] موردی باشد که بخواهیم نظیر آن را برای خودمان داشته باشیم و در این مقطع زمانی به فکر توسعه‌ی یک سرویس اشتراکی بیفتیم. اما این به‌وضوح امکان پرکاربردی برای مشتری‌های آن‌ها است و ما بسیار خوشحال خواهیم شد تا با آن‌ها در زمینه‌ی استفاده از آن در استیم همکاری کنیم».

لوگوی ایکس باکس گیم پس

مدیرعامل شرکت ولو در این خصوص توضیح داد که باتوجه‌به مشکلات متعددی که معمولا در نسخه‌ی کامپیوتر بازی‌های گیم پس برای کاربران به‌وجود می‌آید، افزودن امکان دسترسی به آثار ازطریق استیم باید فورا به کمک آن‌ها بیاید. این امر به‌لطف زیرساخت قوی‌تر شرکت ولو در این زمینه میسر می‌شود. این امکان همچنین به راه‌یابی سرویس Xbox Game Pass به سیستم‌های مبتنی‌بر لینوکس کمک شایانی می‌کند که باعث گسترش دامنه‌ی خدمات خواهد شد.

گیب نیوئل در بخش دیگری از این مصاحبه اظهار داشت: «ما قبلا کمی درباره‌ی این موضوع با آن‌ها صحبت کرده‌ایم. اگر مشتریان شما خواهان این مورد هستند، پس باید نحوه‌ی تحقق آن را بیابید. ما نیز در این مسیر به شما کمک خواهیم کرد». البته این موارد تنها صحبت‌های بسیار اولیه هستند و طرفدارها نباید خیلی زود انتظار زیادی از همکاری ولو و مایکروسافت در زمینه‌ی عرضه‌ی سرویس Xbox Game Pass در استیم را داشته باشند.

در اواخر تیرماه سال جاری شرکت ولو Steam Deck را به‌عنوان «یک کامپیوتر گیمینگ قابل حمل قدرتمند و همه‌کاره» معرفی کرد که توانایی اجرای آخرین بازی‌های AAA را دارد. استیم دک از آخرین نسخه‌ی سیستم‌عامل SteamOS بهره می‌برد که برپایه‌ی لینوکس توسعه داده شده است و امکان دسترسی به آرشیو بازی‌های استیم و تمام قابلیت‌های این پلتفرم را برای کاربرها فراهم می‌کند. البته شرکت Valve از استیم دک به‌عنوان یک پی‌سی تمام عیار یاد می‌کند که به کاربرها اجازه‌ی نصب نرم‌افزار‌ها و سیستم‌عامل‌ها و اتصال دستگاه‌های مختلف را می‌دهد.

استیم دک دارای سه مدل مختلف با حافظه‌های ذخیره‌سازی متفاوت است: مدل ۶۴ گیگابایتی با هارد درایو eMMC با قیمت ۳۹۹ دلار، مدل دارای SSD با حافظه‌ی ۲۵۶ گیگابایت با قیمت ۵۲۹ دلار و مدل دارای SSD با حافظه‌ی ۵۱۲ گیگابایت با قیمت ۶۴۹ دلار. شرکت ولو تمایلی به توسعه‌ی بازی‌های انحصاری برای پلتفرم جدید خود نشان نمی‌دهد. اما به‌نظر می‌رسد که آن‌ها تمرکز خود را روی تولید آثاری معطوف کرده‌اند که با ویژگی‌های این دستگاه قابل حمل سازگار باشند.


منبع GamingBolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده