// سه شنبه, ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۴۲

دولت آمریکا معامله مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد را بررسی می‌کند

کمیسیون تجارت فدرال در حال بررسی این موضوع است که آیا معامله‌ی مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد قوانین رقابتی بازار را نقض می‌کند یا خیر.

بلومبرگ به‌تازگی گزارشی را به نقل از فردی ناشناس و آشنا به موضوع منتشر کرده است که می‌گوید کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) به قضیه‌‌ی خریداری اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت ورود کرده است تا بررسی کند آیا این معامله با قوانین موسوم به آنتی‌تراست مغایرت دارد یا خیر؛ قوانینی که در آمریکا و اروپا اجرا می‌شوند و هدف‌شان این است که از حقوق مشتری پاسداری کنند و اگر تشخیص دادند که ادغام یک شرکت در دیگری باعث به‌وجود آمدن یک ابرشرکت انحصار‌طلب می‌شود، جلوی آن را بگیرند.

درواقع نهاد‌های قانون‌گذاری می‌خواهند مطمئن شوند همیشه بین شرکت‌های حوزه‌های مختلف، نوعی توازن و رقابت برای جلب نظر مشتری در جریان باشد و این‌گونه نشود که یک شرکت عظیم رقبا را کنار بزند و کنترل بازار را به‌دست بگیرد. این نهادها به‌‌صورت فعال معاملات شرکت‌های بزرگ با یکدیگر را زیرنظر دارند و اگر به این نتیجه برسند که خریداری یک شرکت توسط شرکت دیگر، رقابت در بازار را تضعیف می‌کند، می‌توانند مانع از نهایی شدن معامله شوند یا در مواردی طرفین را به واگذاری بخشی از کسب‌وکار شرکت موظف کنند.

نکته‌ی مهم این‌جا است که این‌گونه پرونده‌ها معمولا به‌تنهایی توسط FTC مورد بررسی قرار نمی‌گیرند و وزارت دادگستری نیز در این پروسه نقش دارد. اما در اقدامی کم‌سابقه یا شاید بی‌سابقه، کمیسیون تجارت فدرال به‌تنهایی درباره‌ی پرونده‌ی مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد قضاوت خواهد کرد. بلومبرگ در این خصوص از مایکروسافت و همچنین FTC سؤال کرد، اما هیچ‌یک از این‌دو حاضر به اظهار‌نظر درباره‌ی این پرونده نشدند.

لوگوی مایکروسافت در کنار بازی‌های اکتیویژن بلیزارد

مایکروسافت با خریداری اکتیویژن بلیزارد صاحب چند مورد از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین مجموعه‌های صنعت بازی می‌شود و در صورت نهایی شدن این معامله‌ی ۶۸.۷ میلیارد دلاری، این اختیار را خواهد داشت که هر زمان اراده کرد، آن‌ها را به انحصار ایکس باکس دربیاورد. از این مجموعه بازی‌ها می‌توان به کالاف دیوتی، Warcraft، اورواچ، کرش بندیکوت و گیتار هیرو اشاره کرد. اگر نهادهای نظارتی و قانون‌گذاری در آمریکا و اروپا به معامله‌ی مذکور چراغ سبز نشان دهند، انتظار می‌رود که اکتیویژن بلیزارد در سال مالی ۲۰۲۳ به‌صورت رسمی به یکی از زیرمجموعه‌های ایکس باکس تبدیل شود.

DFC Intelligence، شرکتی که به‌طور خاص رویدادهای صنعت بازی را پیش‌بینی و تحلیل می‌کند، به معامله‌ی مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد واکنش نشان داده است و می‌گوید قانون‌گذاران این معامله‌ی بزرگ و مهم را مورد موشکافی دقیق قرار می‌دهند و احتمالا به‌دلیل نگرانی از نقض قوانین آنتی‌تراست، مجموعه‌های محبوبی مانند کالاف دیوتی به انحصار کنسول‌های ایکس باکس درنخواهند آمد. البته اخیرا اعلام شد که این مجموعه‌ی شوتر اول‌شخص حداقل تا چند سال آینده برای پلی استیشن نیز منتشر می‌شود. بااین‌حال، باید دید که این رویکرد تا چه زمانی حفظ خواهد شد.

نظر شما کاربران زومجی درباره‌ی بررسی معامله‌ی مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد توسط دولت آمریکا چیست؟ نظرات خود را در صورت تمایل با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده