// جمعه, ۸ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۲۳

دفاع یوبیسافت از اضافه کردن NFT به بازی‌ ها

نیکولا پوآ، یکی از مدیران ارشد یوبیسافت از وجود NFTها در بازی‌های این شرکت دفاع می‌کند و می‌گوید گیمرها فعلا درک نمی‌کنند این سیستم چه مزایایی برای آن‌ها دارد.

نیکولا پوآ، معاون بخش نوآوری‌های استراتژیک یوبیسافت اخیرا با وب‌‌سایت مالی استرالیایی Finder مصاحبه‌ای داشته است و در آن از برنامه‌های این شرکت برای اضافه کردن NFT (توکن‌های غیرقابل‌معاوضه در حوزه‌ی رمزارزها) به بازی‌های خود دفاع می‌کند. این در حالی است که اقدامات یوبیسافت در این زمینه با انتقاد بسیاری از بازیکنان مواجه شده است. پوآ در زمینه‌ی واکنش گیمرها نسبت به معرفی سیستم NFT جدید یوبیسافت موسوم به Quartz می‌گوید:

«انتظارش را داشتیم که افراد زیادی واکنشی منفی نسبت به این موضوع نشان دهند. می‌دانیم که درک و هضم چنین سیستمی سخت است. اما کوارتز تازه اولین قدم ما برای رسیدن به سیستمی بزرگ‌تر است؛ سیستمی که فهم آن برای بازیکنان ما راحت‌تر خواهد بود.» پوآ در ادامه‌ی مصاحبه از این گفت که بازخورد منفی از طرف بازیکنان به‌خاطر نگرانی از جزئیات خود این سیستم نبوده، بلکه به این دلیل بوده است که آن‌ها نمی‌توانند درک کنند NFTها چه مزایایی برای گیمرها خواهد داشت:

«فکر می‌کنم گیمرها متوجه نیستند که یک بازار ثانویه‌ی دیجیتالی چقدر می‌تواند برای‌شان سودمند باشد. گیمرها به‌خاطر وضعیت فعلی NFTها و حواشی آن، فکر می‌کنند استفاده از این فناوری در وهله‌ی اول باعث تخریب کره‌ی زمین می‌شود و اینکه آینده‌ی آن اصلا مشخص نیست. اما ما در یوبیسافت به چیزی که توجه می‌کنیم، هدفی است که با استفاده از NFTها می‌خواهیم به آن برسیم. هدف ما این است که فرصتی برای بازیکنان فراهم کنیم تا آیتم‌های درون بازی خود را به فروش برسانند؛ آیتم‌هایی که یا به‌خاطر تمام کردن بازی دیگر آن‌ها را نمی‌خواهند یا اینکه بازی را تمام نکرده‌اند، اما دیگر به آن‌ها نیازی ندارند. پیاده‌سازی چنین سیستمی به نفع خود گیمرها است. البته آن‌ها فعلا در فهم این موضوع ناتوان هستند.»

سیستم Ubisoft Quartz برای فروش آیتم دیجیتالی در قالب NFT

استودیوی GSC Game World، سازنده‌‌ی Stalker 2 به‌دلیل واکنش منفی طرفداران مجبور شد از قصد خود برای استفاده از NFTها در این بازی عقب‌نشینی کند. مصاحبه‌گر درباره‌ی این مورد از پوآ سؤال می‌کند و او همچنان بر این موضوع پافشاری می‌کند که بازیکنان درک درستی از توکن‌های غیر‌قابل‌معاوضه و مزایای آن ندارند: «وقتی می‌بینم افراد به‌خاطر یک سوء‌تفاهم دربرابر آن موضع می‌گیرند، ناراحت می‌شوم. البته فکر نمی‌کنم بتوان برنامه‌های سازندگان استاکر 2 را با کاری که ما می‌خواهیم با سیستم Quartz انجام دهیم، مقایسه کرد. معتقدم که این دو مورد شباهتی به یکدیگر ندارند. از نظر کاربرد برای بازیکنان نیز قابل مقایسه نیستند.»

یوبیسافت در این مدت در تلاش بوده است تا Quartz را به‌عنوان یک سیستم مفید و کاربردی تبلیغ کند. بااین‌حال، رسانه‌ی کوتاکو اخیرا گزارشی منتشر کرد که در آن ادعا شده بود تعدادی از کارمندان این شرکت فرانسوی از تصمیم مدیران برای اضافه کردن NFTها به بازی‌ها ناخشنود هستند. کوتاکو می‌گوید کارکنان مختلف در MANA، شبکه‌ی اجتماعی مخصوص پرسنل یوبیسافت، ناامیدی و ناراحتی خود را از معرفی پلتفرم Ubisoft Quartz ابراز کرده‌اند. برای مثال، یکی از این افراد در پیامی می‌نویسد: «آیا معرفی چنین سیستمی ارزش این را داشت که چهره‌ی یوبیسافت درمیان بازیکنان خراب شود؟»

NFT ها، توکن‌های غیرقابل‌معاوضه

تعدادی از شرکت‌های بازی‌سازی از جمله کونامی و آتاری، اخیرا دست به کار شده‌اند و آیتم‌های دیجیتالی را در قالب NFT به کاربران می‌فروشند. اسکوئر انیکس جدیدترین شرکتی است که برای ورود به این حوزه‌ی جدید فناوری ابراز تمایل کرده است. اخیرا نیز سگا را داشتیم که دست به ثبت نشان تجاری Sega NFT زد. جالب اینکه تروی بیکر، صداپیشه‌ی معروف بازی‌های ویدیویی اعلام کرد که با همکاری Voiceverse NFT می‌خواهد به مردم این فرصت را بدهد که صداهای ضبط‌شده‌ی هوش مصنوعی را به شکل NFT خریداری کنند.

دسته‌ای از بازیکنان اقدامات شرکت‌های بازی‌سازی را در این زمینه محکوم می‌کنند و بر این باورند که NFTها به این دلیل که در انتشار کربن و گرمایش زمین نقش زیادی دارند، نباید مورد استفاده قرار بگیرند. از سوی دیگر، خیلی‌ها معتقدند که فروش آیتم‌ها به شکل NFT قرار نیست به نفع مصرف‌کننده باشد و سود آن درنهایت به جیب سازندگان بازی‌ها می‌رود. البته باوجود تمایل روز‌افزون برخی شرکت‌ها برای ورود به حوزه‌ی NFTها، تحقیق اخیر GDC (کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی) نشان می‌دهد که ۷۰ درصد بازی‌سازان علاقه‌ای به استفاده از توکن‌های غیرقابل‌معاوضه در بازی‌هایشان ندارند.

نظر شما کاربران زومجی درباره‌‌ی استفاده از NFT در بازی‌های ویدیویی چیست؟ نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده