نویسنده: علی گودرزی
// دوشنبه, ۴ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۵۷

عدم تمایل عموم بازیسازها نسبت به استفاده از NFT در بازی‌ها

نظرسنجی‌ صورت‌گرفته مابین بازیسازان در رویداد GDC از عدم علاقه‌ی تیم‌های بازیساز نسبت به‌استفاده از مواردی همچون NFT و رمزارزها در بازی‌های ویدیویی خبر می‌دهند.

به‌تازگی و در جریان آخرین اخبار بازی و با استناد به‌اطلاعات منتشر شده از جدیدترین دوره‌ از رویدادهای Game Developers Conferance (کنفرانس بازیسازها/GDC) عموم اشخاص بازی‌ساز به‌اضافه شدن مواردی با محوریت NFT و رمزارزها به‌آثار خود تمایلی نشان ندادند.

طبق گزارش وبسایت Video Games Chronicle، در نظرسنجی که طی رویداد GDC مابین بازیسازها صورت گرفت حدود ۷۰ درصد از این اشخاص در پاسخ به‌سؤال «چقدر مقوله‌ی توکن غیرقابل معاوضه (NFT) برایتان جذاب است؟» گزینه‌ی «برایم هیچ جذابیتی ندارد» را انتخاب کردند. این درحالی است که ۲۱ درصد از این اشخاص گزینه‌ی «تقریبا برایم جذاب است» و هفت درصد گزینه‌ی «بسیار جذاب است» را انتخاب کردند. تنها یک درصد از این افراد نیز اعلام کردند که درحال حاضر مشغول اضافه کردن این مکانیزم‌ها به‌آثار خود هستند.

سؤال بعدی نظرسنجی درباره‌ی احساس آن‌ها [اشخاص بازیساز] نسبت به‌حضور مکانیزم‌هایی با محوریت رمزارزها و NFT در بازی‌ها سؤال می‌پرسید. VGC در ادامه‌ی گزارش خود می‌نویسد که تعداد قابل توجهی از شرکت‌کنندگان این نظرسنجی، نظراتی کاملا مخالف با این دو مقوله‌ را اظهار کردند. اشحاصی که در صحبت‌هایشان به‌احتمال استفاده شدن از NFT و رمزارزها در راستای کلاه‌برداری،‌ نگرانی از بابت شکل‌گیری مکانیزم‌های کسب‌درآمد-محور غیرضروری و تاثیر این موارد بر محیط زیست اشاره کردند.

دیدگاهی که بازیسازها در رویداد نام‌برده پیرامون این قضیه مطرح کردند نیز در نوع خود بسیار جالب است. یک بازیساز با قیاس NFT و رمز-ارزها با مکانیزم سرمایه‌گذاری هرمی (شرکت‌های هرمی) اعلام کرد: «اینکه چنین چیزی هنوز به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری هرمی شناخته نشده کاملا از درک و فهم من خارج است!»

لوگوی استیم در کنار بیتکوین و NFT

درحالی که یک بازیساز دیگر نیز دیدگاه مخالف خود را این‌چنین اعلام می‌کند:

«اضافه کردن چنین مکانیزم‌هایی به‌بازی‌هایمان چه سودی می‌تواند داشته باشد؟ چه کسی از این چیزها استفاده می‌کند؟ حس می‌کنم جامعه‌ای بسیار کوچک از آن استفاده کنند. همچنین این فناوری هنوز از انرژی پایدار استفاده نمی‌کند و یک هدف بزرگ برای پول‌شویی به‌حساب می‌آید. به‌عنوان یک بازیساز واقعا احساس بدی دارم که چنین بحث‌هایی [رمزارزها و NFTها] طی روزهای اخیر بیشتر از قبل درحال مطرح شدن هستند.»

یک بازیساز دیگر هم در ادامه و طی صحبت‌هایش به‌این اشاره کرد که مواردی همچون NFTها و رمزارزها همگی در طمع برای کسب مال بیشتر ریشه دارند. این بازیساز دلیل مطرح کردن چنین بحثی را در «خواندن قصه‌هایی با محوریت اشخاصی که با این رمزارزها توانستند میلیاردر شوند» جست‌وجو می‌کند. از نظر این بازیساز،‌ چنین چیزهایی کاملا ناپایدار و غیراخلاقی هستند.

مقوله‌ی NFT طی ماه‌های اخیر به‌عنوان قسمتی جنجالی و البته بسیار پیچیده از سازوکار رمزارزها، نام خود را در میان مردم جهان مطرح کرد. با بهره‌گیری شرکت‌هایی مثل اسکوئر انیکس، کونامی و یوبیسافت از این مکانیزم در تعدادی از بازی‌های خود حالا بحث NFT به‌دنیای گیم نیز راه پیدا کرده است. همین باعث شد تا تعداد زیادی از گیمرها نسبت به‌رسوخ احتمالی چنین قضیه‌ای به‌دنیای بازی‌ها ابراز نگرانی کنند.

خوشبختانه تعدادی زیادی از اشخاص بازیساز این قضیه را اصلا دوست ندارند. البته که باید ببینیم ناشرهای بزرگ پیرامون چنین مسئله‌ای چه دیدگاهی دارند چرا که اول و آخر، استراتژی‌های ساخت یک اثر به‌دست این اشخاص تعیین شده و بازیسازها در مسیری که آن‌ها بخواهند باید گام بردارند. فعلا باید منتظر باشیم و ببینیم که این بحث جنجالی که راه خود را به‌دنیای گیم باز کرده چطور مدیریت خواهد شد.

نظرتان چیست؟ دیدگاهتان درباره‌ی نفوذ همه‌جانبه‌ی رمزارزها، NFT و موارد این‌چنینی به‌جهان هنر به‌خصوص هنر هشتم را برای زومجی بنویسید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده