نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۲۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۲۷

افت ۱۳ درصدی سهام سونی پس از تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت

بعد از انتشار خبر خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت، ارزش سهام سونی روز سه‌شنبه با ۱۳ درصد کاهش مواجه شده است.

تحلیل‌های آماری نشان می‌دهد که انتشار خبر خرید ۷۰ میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت و اضافه شدن تمامی استودیوها و آی‌پی‌های آن به زیرمجموعه‌ی ایکس باکس، منجر به کاهش بی‌سابقه‌ی ارزش سهام سونی در بازار معاملات جهانی شده تا بزرگ‌ترین افت ارزش سهام این شرکت از سال ۲۰۰۸ رقم بخورد. اتفاقی که در عرض یک روز عملاً ۲۰ میلیارد دلار به سونی  زیان وارد کرده است. در مقابل، تمامی ناشران بزرگ صنعت بازی از جمله الکترونیک آرتز، اسکوئر انیکس، کپکام و یوبیسافت شاهد افزایش قیمت سهام خود بعد از اعلام خبر این معامله بودند.

خبر تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت درست قبل از آغاز معاملات دیروز اعلام شد تا بیشترین تأثیر را در تبادلات روز بازار سهام داشته باشد. براین‌اساس رسماً اعلام شد که مایکروسافت قصد دارد ناشر بازی‌هایی چون Call of Duty و World of Warcraft را با توافقی به ارزش ۶۸.۷ میلیارد دلار از آن خود کند. این بزرگ‌ترین معامله‌ی صنعت بازی در طول تاریخ خواهد بود.

اضافه شدن اکتیویژن بلیزارد به زیر مجموعه مایکروسافت

مایکروسافت در ادامه اعلام کرد که قصد دارد همچنان «برخی» از بازی‌های اکتیویژن بلیزارد را برای کنسول‌های پلی استیشن منتشر کند. فیل اسپنسر، رئیس ایکس باکس در توضیحات خود گفته که این شرکت قصد ندارد جامعه بازیکنان را از پلتفرم پلی استیشن دور کند. البته اسپنسر این جمله را قبل از تکمیل فرایند خرید ۷.۵ میلیارد دلاری زنیمکس، شرکت مادر استودیوهای بازی‌سازی بتسدا نیز به زبان آورده بود، اما بازی‌های بزرگ آینده‌ی بتسدا از جمله Starfield، بازی Redfall و بازی The Elder Scrolls 6 به‌صورت انحصاری برای ایکس باکس و پی سی منتشر خواهند شد.

هرچند بازی‌های بزرگ قبلی آن‌ها مانند The Elder Scrolls Online یا قراردادهای انحصاری بتسدا با پلی استیشن برای بازی‌هایی مانند Deathloop و Ghostwire Tokyo همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند. لازم به ذکر است که تکمیل فرایند معامله‌ی اکتیویژن بلیزارد تا سال ۲۰۲۳ طول می‌کشد. وبسایت تحلیلی DFC Intelligence در واکنش به خبر توافق ایکس باکس با اکتیویژن بلیزارد می‌نویسد:

«این اتفاق نشان می‌دهد که مایکروسافت در دراز مدت در سطح کاملاً متفاوتی از سونی و نینتندو کار می‌کند. سونی و نینتندو حضور گسترده‌ای در تجارت بازی‌های موجود دارند اما این دو شرکت کوچک‌تر ژاپنی برای تداوم حضور قدرتمند خود در چشم‌انداز پیش روی صنعت بازی به سختی خواهند افتاد. درواقع رقابت بیشتر بین مایکروسافت و غول‌های صنعت تکنولوژی از جمله گوگل، آمازون، اپل، فیسبوک و ... خواهد بود و این خرید، مایکروسافت را به سرعت در موقعیت استراتژیک محکمی قرار می‌دهد.»

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده