// سه شنبه, ۲۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۱

برگزاری رقابت توسط پلی استیشن برای ساخت بازی های پیشرفته واقعیت مجازی

سونی نه‌تنها تبدیل به یکی از شرکت‌های حامی Global Game Jam 2022 شده است، بلکه رقابتی به‌خصوص را در آن با محوریت ایده‌های مربوط‌به بازی‌های VR برگزار می‌کند.

پلی استیشن با رونمایی از دسته‌های PS VR2 و اعلام مشخصات فنی آن توانست بسیاری از افراد علاقه‌مند به بازی‌های واقعیت مجازی را هیجان‌زده کند. حالا براساس جدیدترین اخبار بازی می‌دانیم که شرکت سونی در Global Game Jam 2022 یک رقابت به‌خصوص با محوریت تکنولوژی واقعیت مجازی را به وجود آورد. سونی از شرکت‌کنندگان می‌خواهد که امکان تجربه‌ی بازی با هدست واقعیت مجازی را در اثر خود فراهم کنند یا حتی برای طراحی گیم‌پلی سراغ استفاده‌ی ویژه از تکنولوژی Eye-Tracking (دنبال کردن مداوم حرکت چشم‌های بازیکن برای تشخیص نقاطی که او در هر لحظه مشغول نگاه به آن‌ها است) بروند.

بخش سرگرمی‌های تعاملی شرکت Sony به شکل جدی افراد خلاق شرکت‌کننده در Global Game Jam سال ۲۰۲۲ میلادی را تشویق به انجام کارهای هیجان‌انگیز با هدست واقعیت مجازی روز می‌کند. چرا؟ شاید چون پلی استیشن وی آر 2 نه‌تنها یک پیشرفت بسیار بزرگ نسبت به هدست واقعیت مجازی قبلی شرکت Sony محسوب می‌شود، بلکه با برخورداری از فناوری‌هایی مانند Eye-Tracking حتی از بسیاری از هدست‌های VR گران‌قیمت امروز هم جلوتر است. جدیت پلی استیشن در تلاش برای بالاتر بردن سطح بازی‌های واقعیت مجازی طی چند سال آتی را نمی‌توان انکار کرد.

دایناسور کنار بازیکن مشغول تجربه بازی واقعیت مجازی

وقتی سونی پشتیبانی پلی استیشن وی آر 2 از Eye-Tracking را تایید کرد، تصور عده‌ای بر این بود که تنها استفاده‌ی آن افزایش هدفمند رزولوشن به‌لطف تکنولوژی Foveated Rendering است؛ فناوری جالبی که به دستگاه اجازه می‌دهد مدام تمرکز خود را روی ارائه‌ی بالاترین کیفیت تصویر در نقاطی بگذارد که چشم بازیکن به آن‌ها دوخته شده است.

برای نمونه طی لحظه‌ای که شما در یک بازی واقعیت مجازی به سمت راست خود نگاه می‌کنید، طبیعتا توجه بسیار اندکی به جزئیات بصری سمت چپ دارید. در این حالت هدست واقعیت مجازی با Eye-Tracking می‌فهمد که شما به کجا نگاه می‌کنید و اصل توان پردازشی دستگاه صرف این می‌شود که بالاترین کیفیت تصویر را در سمت راست ارائه دهد. در نتیجه با استفاده‌ی بهینه از قدرت پردازش گرافیکی کنسول پلی استیشن 5، هدست واقعیت مجازی پلی استیشن وی آر 2 مدام بالاترین کیفیت ممکن را تقدیم شما می‌کند.

در این بین ماجرا وقتی جالب‌تر شد که براساس تاکید رقابت مورد بحث روی استفاده از Eye-Tracking در گیم‌پلی، بسیاری از بازیکن‌ها نتیجه گرفتند که احتمالا پلی استیشن وی آر 2 از تکنولوژی مورد بحث فقط برای Foveated Rendering استفاده نخواهد کرد. در حقیقت تشخیص لحظه‌ای و دقیق نقطه‌ای که گیمر به آن نگاه می‌کند، امکانات فراوانی را در اختیار بازی‌ساز می‌گذارد. فرض کنید یک شخصیت مدام توانایی حفظ ارتباط چشمی خود با گیمر را داشته باشد یا وقتی به‌جای تمرکز روی صحبت‌های او مشغول نگاه انداختن به نقاط مختلف محیط می‌شویم، از عدم توجه بازیکن به خود شاکی شود. حتی می‌توان یک بازی ترسناک را متصور شد که در‌ آن هیچ راهی برای فرار از جامپ‌اسکرها نداریم. زیرا آن‌ها دقیقا هر بار از نقطه‌ای به سمت ما می‌آیند که به آن نگاه می‌کردیم.


منبع Push Square
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده