نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۶

هوش مصنوعی عالی و تنوع محیطی در ویدیوهای گیم پلی هورایزن فوربیدن وست

درحالی‌که برای تجربه‌ی بازی Horizon Forbidden West در زمستان امسال آماده می‌شویم، اعضای استودیو گوریلا گیمز به ارائه‌ی جزئیات هیجان‌انگیز بیشتر راجع به آن پرداختند.

سه ویدیو رسمی و بدون صدا جدید از گیم‌پلی هورایزن فوربیدن وست پخش شدند و بیشتر از قبل گیمرها را مشتاق تجربه‌ی آن کردند. با نزدیک شدن به عرضه‌ی Horizon Forbidden West در تاریخ ۱۸ فوریه ۲۰۲۲ (۲۹ بهمن ۱۴۰۰)، استودیو Guerrilla Games به ارائه‌ی اطلاعات جذاب می‌پردازد تا طرفدارها را آماده‌ی این بازی اکشن و نقش‌آفرینی (RPG) کند. به همین خاطر سه ویدیو جدید گیم‌پلی و تازه‌ترین صحبت‌های سازندگان بازی Horizon Forbidden West در بلاگ رسمی پلی استیشن قرار گرفتند. جدیدترین اخبار بازی به‌طور ویژه متمرکز روی پیشرفت‌های هوش مصنوعی دشمنان، مخفی‌کاری و سیستم مبارزات نسبت به بازی قبلی هستند.

دانلود ویدیو از آپارات

بسیاری از این موارد به‌طور کلی در این نکته خلاصه می‌شوند که شخصیت Aloy این بار به مراتب چابک‌تر است. مهارت‌هایی که او از تمام تجربیات قبلی خود در Horizon Zero Dawn و بسته‌ الحاقی آن یعنی The Frozen Wilds کسب کرد، وی را در نبرد با دشمنان بسیار قوی‌تر ساخته‌اند. ابزارهایی مانند Shieldwing و Pullcaster کنار مهارت‌های Aloy مثل بالا رفتن از دیوارها، او را در طول مبارزات بسیار زرنگ‌تر و ماهرتر می‌کنند. تازه چابکی بیشتر و افزایش مهارت‌های Aloy به خوبی با انیمیشن‌های پرجزئیات جدید هورایزن فوربیدن وست به چشم می‌آید.

چارلز پرین، طراح مبارزات بازی می‌گوید: «بازیکنانی که وقت خود را صرف بهبود مهارت‌های رزمی می‌کنند، به روش‌های کارآمد و خوش استایلی برای ازبین‌بردن دشمنان خود دست پیدا خواهند کرد. هدف ما این بود که سبک‌های مختلفی از بازی را در نظر بگیریم و واقعا روی آزادی عمل گیمر تمرکز کنیم. بازیکنان می‌توانند ازطریق سلاح‌ها و لباس‌های جدید بازی که ازطریق میز کار قابلیت ارتقا را دارند، با تاکتیک‌های خود وارد نبردها شوند. در پایان می‌خواستیم که دشمنان چالش‌برانگیزی را طراحی کنیم که بازیکنان را تشویق به استفاده از همه‌ی توانایی‌های خود در بازی می‌کنند».

دانلود ویدیو از آپارات

ریچارد اود، کارگردان انیمیشن گیم‌پلی بازی Horizon Forbidden West در ادامه اضافه می‌کند: «ایلوی تاکنون تجربیات زیادی را به‌دست آورده است و این باید در حرکات و انیمیشن‌های او قابل مشاهده باشد. هدف اصلی ما این بود که نشان دهیم Aloy حالا راحت‌تر از محیط اطراف خود عبور می‌کند. ولی نباید فراموش کنیم که او یک انسان است و همه‌چیز همیشه برای وی به شکل بی‌نقص پیش نمی‌رود. مثلا ایلوی هوشمندانه از قلاب استفاده می‌کند. اما وقتی در شیب‌های تند قرار می‌گیرد، می‌توان فشار فیزیکی را روی او مشاهده کرد».

وی در ادامه درباره‌ی پیشرفت انیمیشن‌های بازی بیشتر توضیح داد: «هریک از کلاس‌های انسانی یا موجودات ماشینی هورایزن فوربیدن وست، حول محور یک عنصر سازنده‌ی گیم‌پلی بازی طراحی شدند. تیم طراحی انیمیشن‌ بازی ازطریق نمایش حرکات، وضعیت‌ قرارگیری بدن و رفتارهای کاراکتر با بازیکن ارتباط برقرار می‌کند. درواقع ما در اینجا به رفتارهایی تکیه می‌کنیم که بازیکن می‌تواند با دیدن آن‌ها، حرکات دشمن را پیش‌بینی کند و به درستی واکنش نشان دهد. سپس می‌توانیم با زمان‌بندی حرکات بازی کنیم تا نه‌تنها بازیکن فرصت‌هایی برای ضربه زدن، دفاع کردن یا فرار داشته باشد، بلکه ازطریق همین انیمیشن‌ها برخی از اطلاعات جالب راجع به شخصیت‌ها را به او انتقال دهیم».

دانلود ویدیو از آپارات

این پیشرفت‌ها شامل سایر جوانب سیستم مبارزات بازی هم می‌شوند. به‌عنوان مثال، مخفی‌کاری که عده‌ای می‌گویند یکی از عناصر ضعیف گیم‌پلی بازی Horizon Zero Dawn محسوب می‌شود، حالا در دنباله‌ی آن به یکی از نقاط قوت تبدیل خواهد شد. آرین بیج، برنامه‌نویس اصلی هوش مصنوعی بازی در این‌باره می‌گوید: «ما سعی می‌کنیم تا وضعیت دشمنان را ازطریق حرکات، رفتارها و صحبت‌های آن‌ها به بازیکن نشان دهیم. درواقع قبل از اینکه دشمن به اندازه‌ی کافی به شما نزدیک شود، مهلتی برای شناسایی نشدن در اختیار شما قرار دارد که می‌توانید از آن برای مخفی‌کاری استفاده کنید. دشمنان این بازی ازطریق حرکاتی مثل فرود آمدن تیر در نزدیکی خود یا مشاهده دستگاهی که بی سروصدا بیرون آوردید، متوجه حضور شما می‌شوند.

شما می‌توانید با حرکات مخفیانه، خارج از دید دشمنان از درگیری خودداری کنید. اما وقتی دشمنان متوجه می‌شوند که شما در جایی نیستید که انتظار آن را داشتند، شروع به جست‌وجو خواهند کرد. دشمنان انسانی بازی با همکاری یکدیگر و به‌صورت دست جمعی به‌دنبال شما می‌گردند و یک نفر به‌عنوان رهبر به سایر افراد دستور می‌دهد تا آن‌ها را هماهنگ کند. بازیکن در این شرایط به کمک انیمیشن و صحبت‌های وابسته به وضعیت موجود، راه‌های زیادی برای رفتن به سراغ حرکت بعدی خود خواهد داشت».

ماشین های بازی Horizon Forbidden West

علاوه‌بر این، هوش مصنوعی بازی به‌طور کلی در سایر زمینه‌ها نیز پیشرفت‌هایی داشته است. موجودات ماشینی قدرتمند کنترل‌شده توسط دشمن، در هنگام حمله به ایلوی از توانایی‌های بسیار بیشتری برای عبور از مسیرهای ناهموار برخوردار هستند. برای نمونه بعضی از ماشین‌های آبی-خاکی که تعداد کمی از آن‌ها در بازی وجود دارد، می‌توانند حتی زیر آب و جایی که بازیکنان معمولا برای رهایی از یک نبرد از آن استفاده می‌کنند هم به تعقیب ایلوی ادامه بدهند.

بیج در ادامه می‌گوید: «ما می‌خواستیم که دشمنان بازی با بهبود حرکات و توانایی‌های خود مثل عبور از مسیرهای ناهموار، واقعی‌تر به نظر برسند. البته هوش مصنوعی Horizon Zero Dawn نیز تا حدودی از برخی تغییرات پویای زمین و محیط بازی پشتیبانی می‌کرد، ولی ما با اضافه کردن مکانیزم‌هایی مانند پریدن، صعود از ارتفاعات و موارد دیگر به قابلیت‌های دشمن‌ها، آن را به سطح بالاتری ارتقا دادیم. همین‌طور که در حال انجام بازی هستید، خواهید دید که هوش مصنوعی دشمن به‌دنبال فرصتی برای میان‌بر زدن است و از مسیرهای دست‌و‌پا‌گیر اجتناب می‌کند».

نمونه‌ی دیگری دیگری از این پیشرفت‌ها، توانایی بیشتر ماشین‌ها در شنا برای دنبال کردن ایلوی است. دشمنان آبی-خاکی بازی می‌توانند از پرش برای ورود یا خروج از آب استفاده کنند؛ بنابراین اگر به اندازه کافی بدشانس باشید، آن‌ها می‌توانند این حرکات را با حملات ترکیب کنند تا به دشمنان بسیار سخت و چالش‌برانگیزی تبدیل شوند.

محیط بازی Horizon Forbidden West

به‌طور کلی توسعه‌دهندگان Horizon Forbidden West می‌گویند که حق انتخاب و آزادی عمل بازیکن در تجربه‌ی این بازی، اهمیت بسیار زیادی برای آن‌ها داشت. این بازیکنان هستند که تصمیم می‌گیرند در هر شرایط چه روشی را برای مبارزه یا عبور از چالش‌های بازی به کار بگیرند.

پرین در ادامه‌ی توضیحات خود گفت: «در بازی Horizon Forbidden West راه‌های زیادی برای مواجهه با یک وضعیت جنگی وجود دارند. اینکه بازیکن تصمیم می‌گیرد چه‌طور این کار را انجام دهد، تأثیر زیادی روی طول مدت مبارزه، ریسک‌هایی که با آن مواجه می‌شوید و هزینه‌ی منابعی که صرف نبرد می‌کنید، خواهد داشت. برخی بازیکنان ترجیح می‌دهند بدون سروصدا و مخفیانه، محیط‌های پر از دشمن را پاک‌سازی کنند. در مقابل برخی عادت دارند تا بعد از بررسی توانایی‌های گروه دشمن، بهترین تاکتیک را برای ازبین‌بردن آن‌ها به کار بگیرند. بعضی‌ها هم دوست دارند با نیزه و تیر و کمان به جنگ رو در رو با دشمن بپردازند که مسئولیت خطرات آن با خودشان است».

درکنار ارتقا انیمیشن‌ها و سیستم هوش مصنوعی بازی، یکی دیگر از جوانب Horizon Forbidden West که پیشرفت‌ها در آن به وضوح قابل مشاهده هستند، صداگذاری است که به‌گفته‌ی سازندگان می‌تواند روی تجربه‌ی مبارزات تأثیرگذار باشد. پینار تمیز، طراح صدای ارشد تیم توسعه‌دهندگان هورایزن فوربیدن وست در این خصوص توضیح می‌دهد: «هریک از ماشین‌ها دارای نشانه‌های صوتی منحصربه‌فردی هستند که به بازیکن کمک می‌کنند تا بین یک درگیری تن به تن با مبارزه‌ی از راه دور، تمایز قائل شود. حملات نزدیک معمولا با صدای مشخصی در زمان برخورد همراه هستند که با صدای پرتابه یا شارژ سلاح‌های بازی تفاوت محسوسی دارد. این موضوع به‌خصوص در شرایطی جلوه پیدا می‌کند که بازیکن با چند موجود ماشینی در اطراف خود درگیر شده است و این صداها می‌تواند توجه او را به سمت نزدیک‌ترین تهدید جلب کند تا به موقع پاسخگوی حملاتی باشد که به سمت او روانه می‌شود».

یکی از شهرهای بازی Horizon Forbidden West

توسعه‌دهندگان تأکید دارند که Aloy با تعداد زیادی دشمن مهیب در بازی هورایزن فوربیدن وست برخورد خواهد کرد؛ دشمنانی که هریک دارای قدرت‌ها و توانایی‌های منحصربه‌فردی هستند. بیج در ادامه‌ی صحبت‌های خود اضافه می‌کند: «ما امیدواریم بازیکنان از مبارزه با این دشمنان لذت ببرند. ماشین‌ها در این بازی می‌توانند خیلی قدرتمند یا پرتعداد باشند و هریک از سرعت و توانایی‌های خاص خود بهره می‌برند. بااین‌حال همچنان برای بازیکن امکان موفق بیرون آمدن از این چالش‌ها با به‌کار‌گیری تاکتیک‌های درست وجود دارد. درگیری‌های نزدیک نسبت به قبل پیشرفت زیادی داشته‌اند و حرکات جدید فرصت اجرای تاکتیک‌های چشم‌گیری را فراهم می‌کنند».

به همین ترتیب، دشمنان انسانی بازی هم به تهدیدهای بسیار بزرگ‌تری تبدیل خواهند شد و طی سناریوهای جنگی متفاوت به شما حمله خواهند کرد. ریچارد اود صحبت‌های خود را با پرداختن به این موضوع جمع‌بندی می‌کند:

«ما رفتارها و ویژگی‌های مختلفی را برای کلاس‌های شخصیتی بازی بررسی می‌کنیم و براساس آن‌ها تصمیمات مختلفی درباره‌ی هر کاراکتر می‌گیریم. به‌عنوان مثال در کلاس Champion تلاش کردیم که شخصیت با اعتماد به نفس و باتجربه به نظر برسد. بنابراین او با آرامش خاصی حرکت می‌کند و به‌دنبال شکافی در دفاع حریف است. او برای این کار بدون اینکه نگاه خود را از دشمن بردارد، به آرامی در اطراف گشت می‌زند و مدام درحال نزدیک‌تر شدن است؛ تقریبا شبیه به گرگی که طعمه‌ی خود را تعقیب می‌کند.

در مقابل، دشمنان Rebel Soldier خیلی شبیه به کفتاهار رفتار می‌کنند که باعث شده است شخصیت جنجالی و رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی و ناخوشایندی داشته باشند. از دیدگاه رفتاری، آن‌ها به‌صورت گروهی و پرخاشگرانه حمله می‌کنند ولی در تعداد کم، مردد هستند. البته آن‌ها باتوجه‌به هوش مصنوعی مبارزات بازی همیشه اینطور رفتار نمی‌کنند. اما شناخت ویژگی‌های کلی هر دشمن، درک بهتری به بازیکن می‌دهد؛ تا بداند در مقابل هرکدام از دشمن‌های هر کلاس چه کارهایی را انجام بدهد».

الوی در حال شنا کردن در اعماق آب بازی انحصاری Horizon Forbidden West

بازی Horizon Forbidden West (هورایزن فوربیدن وست) در تاریخ ۱۸ فوریه ۲۰۲۲ (۲۹ بهمن ۱۴۰۰) برای پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 منتشر می‌شود. شما می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربرها به اشتراک بگذارید.


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده