// جمعه, ۱۴ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۵

اسکوئر انیکس: دلیل شکست اونجرز، انتخاب نادرست استودیو سازنده بود

مدیر اسکوئر انیکس در گزارش اخیر این شرکت در رابطه با علت شکست بازی سرویس‌محور Marvel's Avengers و مشکلات توسعه‌ی آن صحبت کرد.

اسکوئر انیکس به‌صورت رسمی گفت که استودیو اشتباهی را برای اونجرز انتخاب کرد. بازی Marvel's Avengers که در اصل توسط استودیو کریستال داینامیکس ساخته شد، یک ناشر شناخته‌شده و بودجه‌ی فراوان داشت. تازه Eidos-Montréal هم موظف بود که در برخی از بخش‌های تولید اونجرز به کریستال داینامیکس کمک فنی کند تا تمرکز استودیو سازنده‌ی اصلی بازی کاملا روی خلق سیستم‌های گیم‌پلی، داستان و موارد اساسی دیگر تشکیل‌دهنده‌ی آن باشد. در نتیجه سرمایه‌گذارها انتظار داشتند که بازی جدید کریستال داینامیکس با محوریت چند ابرقهرمان بسیار محبوب مارول بتواند به موفقیت قابل توجهی برسد. اما بازی Marvel's Avengers از چند جهت ناامیدکننده ظاهر شد.

تیم توسعه کماکان از بازی اونجرز پشتیبانی می‌کند و به‌روزرسانی‌ها درکنار محتواهای بیشتر، وضع کلی آن را مقداری بهتر کردند. اما حتی خود اسکوئر انیکس هم بازی Marvel's Avengers را ناامیدکننده به شمار می‌آورد. این بازی به مراتب ضعیف‌تر از انتظارات عمل کرده است و ضرر مالی زیادی برای شرکت Square Enix به‌همراه داشت. اونجرز از روز عرضه تا ماه‌ها بعد فقط مشغول تلاش برای بازگرداندن هزینه‌های اصلی تولید خود بود.

یوسوکه ماتسودا، مدیر شرکت اسکوئر انیکس

یوسوکه ماتسودا، مدیر اسکوئر انیکس به‌طور مفصل در مورد دلیل شکست بازی Marvel's Avengers صحبت کرد. براساس جمع‌بندی رسانه VGC از گزارش مالی شرکت، ماتسودا در صحبت‌های خود به‌خصوص به مدل GaaS (Game as a Service یا بازی سرویس‌محور) اشاره کرد و از نحوه‌ی به‌کارگیری آن در Marvel's Avengers در عین عدم سازگاری سازندگان با ساخت بازی‌های سرویس‌محور گفت.

استودیو اصلی یعنی Crystal Dynamics و استودیو پشتیبان یعنی Edios Montreal، هر دو در زمینه‌ی ساخت بازی‌های سرویس‌محور بی‌تجربه بودند. در ادامه ماتسودا گفت که مدل GaaS در کل با پیاده‌سازی درست و به‌جا می‌تواند موثر باشد، اما برای به ثمر رسیدن بازی‌های سرویس محور باید مسئولیت هر استودیو باتوجه به نقاط قوت آن تعیین شود. در حقیقت باید هر بازی را به دست یک استودیو مناسب برای ساخت آن بازی داد. در صنعت بازی کمتر دیده‌ایم که شرکت ناشر در گزارش رسمی و به شکل سربسته، مسئولیت بخش قابل توجهی از شکست پروژه را روی دوش استودیو سازنده‌ی متعلق به خود بگذارد. در ادامه قسمتی از صحبت‌های او را می‌خوانیم:

«در مراحل پایانی توسعه بر مشکلات غیرمنتظره‌ی زیادی غلبه کردیم که دورکاری به‌دلیل پاندمی نیز شامل آن‌ها می‌شد. توانستیم چالش‌های پیش‌آمده را پشت سر بگذاریم و بازی را منتشر کنیم. اما متاسفانه بازی Marvel's Avengers نتوانست به موفقیتی برسد که انتظارش را داشتیم. در هرحال ساخت یک بازی با مدل GaaS، ما را با مشکلاتی آشنا کرد که در آینده‌ی بازی‌سازی با آن‌ها روبه‌رو می‌شویم؛ مانند نیاز به انتخاب استودیو مناسب برای طراحی بازی و مطمئن شدن از اینکه توانایی‌ها و سلیقه‌ی خاص تیم‌های توسعه، با خود بازی هماهنگی داشته باشد.

در ساخت بازی Marvel's Avengers با چالش‌های جدیدی روبه‌رو شدیم و نتایج ناامید کننده‌ای را دریافت کردیم. اما مطمئن هستیم که مدل GaaS در آینده اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. اما چگونه می‌توانیم این مدل را به درستی در دل طراحی بازی قرار دهیم تا تجربیات جدیدی بسازیم؟ سؤال کلیدی همین است که باید با گذر زمان به آن پاسخ بدهیم».

بازی Marvel's Avengers هم‌اکنون برای ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس سری اس، پلی استیشن 5، ایکس باکس وان، پلی استیشن 4 و پی سی دردسترس است و در ماه‌های آینده بسته‌های الحاقی بیشتر به آن اضافه می‌شوند. در همین حین استودیو ایدوس-مونترآل به‌تازگی بازی Marvel's Guardians of the Galaxy را منتشر کرد که به مراتب بیشتر از اونجرز توانست موفق به کسب تحسین‌های منتقدها و مخاطب‌ها بشود.

نظر شما در مورد صحبت‌های یوسوکه ماتسودا، اشتباه بودن انتخاب Crystal Dynamics برای ساخت اونجرز و احتمال سرویس‌محور شدن بیشتر بازی‌ها در آینده چیست؟ در قسمت دیدگاه‌ها منتظر نظرات شما هستیم.


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده