// سه شنبه, ۲۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۲۵

فیل اسپنسر: علاقه‌ای به ساخت هدست واقعیت مجازی نداریم

فیل اسپنسر هدست‌های واقعیت مجازی و شرکت‌هایی که آن‌ها را تولید می‌کنند، تحسین می‌کند. او اما می‌گوید ایکس باکس وارد این حوزه نمی‌شود و می‌خواهد تمرکز خود را روی تولید نرم‌افزار و بازی بگذارد.

فیل اسپنسر، رئیس ایکس باکس درجریان رویداد فناوری وال استریت ژورنال، مصاحبه‌ای با این روزنامه داشته است که در آن می‌گوید مایکروسافت همچنان به خرید استودیوها و شرکت‌های بازی‌سازی ادامه می‌دهد و این روند را به این زودی‌ها متوقف نخواهد کرد. علاوه‌براین، یکی از بینندگان این رویداد زنده از اسپنسر می‌پرسد آیا ایکس باکس با آگاهی و رضایت حوزه‌ی واقعیت مجازی را ترک و خود را از این نظر با پلی استیشن متمایز کرد؟ این فرد همچنین از او می‌پرسد آیا این کار ریسک‌هایی هم داشت؟

اسپنسر در پاسخ می‌گوید اگرچه پیشرفت‌هایی را که در حوزه‌ی واقعیت مجازی اتقاق افتاده است، تحسین می‌کند، تیم ایکس باکس علاقه‌ای به ساخت یک هدست VR اختصاصی ندارد و ترجیح می‌دهد تمرکز خود را به‌جای تولید چنین سخت‌افزاری، روی تولید نرم‌افزار و بازی‌های سنتی بگذارد. او در این خصوص توضیح می‌دهد:

«فکر می‌کنم وقتی به غرق شدن در یک تجربه‌ی صوتی و تصویری فکر می‌کنیم، مواردی مانند واقعیت ترکیبی و واقعیت مجازی به ذهن‌مان می‌آید. من حتی آن را به مفهومی مانند متاورس ربط می‌دهم. (نظریه‌ی متاورس می‌گوید بشر در آینده به فناوری ساخت یک ابرواقعیت مجازی دست خواهد یافت که ترکیبی از واقعیت مجازی، اینترنت و واقعیت افزوده است و انسان‌ها می‌توانند در آن زندگی کنند). ما جدا معتقدیم که پلتفرم‌های نرم‌افزاری VR و دستگاه‌هایی که ما را با این دنیا پیوند می‌دهند، بسیار شگفت‌انگیز هستند. بااین‌حال، بیشتر تمرکز ما در حال حاضر روی بخش نرم‌افزاری است.»

او در ادامه می‌گوید: «در حال حاضر شرکت‌های زیادی هدست‌های واقعیت مجازی تولید و به بازار عرضه می‌کنند و خیلی از این محصولات برای استفاده روی ویندوز ارائه می‌شوند. ما نیز این هدست‌ها را امتحان و با شرکایمان که آن‌ها را تولید می‌کنند، صحبت می‌کنیم. فکر می‌کنم اینکه نوآوری‌هایی که در این هدست‌ها شاهد هستیم، بسیار عالی هستند و برای اینکه تجربه‌ی صوتی و بصری بهتری را در حوزه‌ی VR ارائه دهند، بسیار مهم‌اند. اما من در حال حاضر تصمیم گرفته‌ام بیشتر روی ارائه‌ی تجربه‌ای بهتر در حوزه‌ی نرم‌افزاری تمرکز کنم و فکر می‌کنم تمرکز روی این بخش در بلند‌مدت بهتر جواب خواهد داد.»

اسپنسر سپس به تمجید از شرکت‌هایی می‌پردازد که به‌صورت جدی در حوزه‌ی تولید هدست‌های واقعیت مجازی فعالیت می‌کنند: «من کاری را که سونی، آکیولوس و ولو [در حوزه‌ی VR] انجام می‌دهند، تحسین می‌کنم. استودیوهای بسیاری در دنیا وجود دارند که بازی‌های VR بسیار خوبی می‌سازند. اما همان‌طور که گفتم، ما فعلا می‌خواهیم به‌عنوان شرکتی باقی بمانیم که عمدتا خدمات نرم‌افزاری به مشتری‌هایش ارائه می‌دهد و فکر می‌کنم تصمیم درستی در این خصوص گرفته‌ایم.»

Playstation VR

اسپنسر این‌بار با لحن ملایم‌تری از عدم تمایل خود به سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی واقعیت مجازی سخن گفته است. او اما در اواخر سال ۲۰۱۹ حرف‌هایی زده بود که با انتقاد بسیاری مواجه شد و خیلی‌ها از آن حرف‌هایش این‌گونه برداشت کردند که او به فناوری VR به چشم تحقیر نگاه می‌کند. اسپنسر در آن زمان واقعیت مجازی را مخصوص افراد خاص دانست و آن را پلتفرم «محدود و بسته‌ای» نامید که با دیدگاه او نسبت به بازی‌های ویدیویی تضاد دارد؛ دیدگاهی که در آن به بازی‌ها به‌عنوان سرگرمی‌های گروهی و اجتماعی نگاه می‌شود.

اسپنسر همچنین اشاره کرد که از بازخورد‌های طرفداران ایکس باکس متوجه شده است هیچ‌کس به تجربه‌ی بازی‌های VR علاقه‌ای ندارد. اسپنسر البته بعدا حرف‌های خود را اصلاح کرد و گفت «عاشق» این است که صنعت بازی در تجربه‌ی روش‌های جدید پیش‌گام است؛ اما ورود به حوزه‌ی واقعیت مجازی «تمرکز ایکس باکس نیست.» او همچنین در اوایل سال ۲۰۲۰ گفت بااینکه ایکس باکس از VR پشتیبانی نمی‌کند، امیدوار است روزی این فناوری «آن‌قدر مهم شود که داشتنش برای آن‌ها بدیهی به‌نظر برسد.»

نظر شما کاربران زومجی درباره‌ی حرف‌های فیل اسپنسر چیست؟ فکر می‌کنید ایکس باکس باید وارد حوزه‌ی واقعیت مجازی شده و با دیگر شرکت‌ها رقابت کند یا ترجیح می‌دهید به همین روال خود ادامه دهد؟ نظرات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده