نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲۲ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۴۹

تاسیس استودیویی جدید توسط موسس Undead Labs ، سازنده بازی State of Decay

جف استرین با راه اندازی استودیوی جدید Possibility Space، فرصت کار کردن در این تیم را از همه جای جهان فراهم کرده و اهدافی جاه‌طلبانه با منابعی متناسب با آن را در اختیار دارد.

جف استرین، مؤسس استودیوی Undead Labs، توسعه‌دهنده بازی State of Decay که پیش از این سابقه‌ی فعالیت در استودیوی ArenaNet را داشته و همچنین مدتی به‌عنوان برنامه‌نویس ارشد World of Warcraft فعالیت کرده بود، حالا یک استودیوی توسعه‌دهنده بازی‌های ویدیویی را به‌صورت مستقل راه‌اندازی کرده است. این شرکت که محل آن در شهر نیواورلئان آمریکا واقع شده، Possibility Space نام دارد. توسعه‌دهندگان این استودیو می‌توانند از همه جای جهان فعالیت‌های خود را پیگیری کننده و هدف از تأسیس این شرکت، ساخت یک بازی AAA بیان شده است.

استرین در مصاحبه با IGN گفت: «عبارت AAA در جامعه‌ی توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی از مفهوم پرباری برخوردار است. لذا این فقط اصطلاحی نیست که یک نفر به همین صورت از آن استفاده کند. گاهی اوقات این اصطلاح می‌تواند به‌معنی نبود نوآوری در یک اثر معنی بشود. لذا توسعه‌دهندگان اغلب AAA را به‌عنوان یک اصطلاح مثبت تلقی نمی‌کنند. اما مسئله اینجا است که آیا به‌دنبال یک اثر کوچک و کاملاً نوآورانه هستیم که بخش خاصی از جامعه مخاطبان را به خود جذب کند، یا اینکه اهداف بلندپروازانه‌ و منابعی متناسب با آن را در اختیار داریم؟ اگر به این شکل به قضیه نگاه کنیم، می‌توانم بگویم که ما بیشتر به‌دنبال دومی هستیم.»

مؤسس استودیوی Possibility Space

استرین در ادامه اضافه می‌کند که این حرکت تا حد زیادی به‌خاطر نیاز به «یک نوسازی در خلاقیت‌ها» است، اما عمدتاً با انگیزه خانوادگی انجام می‌گیرد. «من در حال رسیدن به نقطه‌ای بودم که دیگر احساس می‌کردم خانواده‌ام به من احتیاج دارند. این موضوع برای همسرم هم صدق می‌کند. اما تاکنون نیروهای زیادی ما را از رسیدن به این هدف بازداشته‌اند.» او باوجود تأکید مجدد روی رضایت و احساس غروری که از نتایج عملکرد خود و تیم توسعه‌دهندگان او در استودیوی Undead Labs کسب کردند، درباره بازی State of Decay 3 صحبت کرده و می‌گوید:

«State of Decay هنوز در در راه دستیابی به چشم انداز نهایی خود است». او پس از جدایی از آندد لبز چیزی جز کلمات مثبت و محبت‌آمیز برای مایکروسافت ندارد. مایکروسافت در سال ۲۰۱۸ استودیوی Undead Labs را تصاحب کرد. او گفت: «اگر نحوه‌ی برخورد و مدیریت مایکروسافت با استودیوهایی را که اخیراً خریداری کرده با مواردی که مثلاً ۱۰ یا ۱۵ سال پیش به زیرمجموعه خود اضافه کرده نگاه کنید، تفاوت عمیقی را مشاهده خواهید کرد.

آن‌ها به این نتیجه رسیدند که تنوع فرهنگ‌ها در توسعه‌ی بازی‌های ویدیویی یک نقطه قوت محسوب می‌شود نه یک نقطه ضعف و اینکه آن‌ها دیگر از این موضوع استقبال می‌کنند و تا جایی که بتوانند از آن حمایت می‌کنند. آن‌ها عملکرد خوبی در حفاظت از فرهنگ‌ متفاوت همه‌ی استودیوهای خود داشته و به همین دلیل است که فکر می‌کنم اکثر کارکنان از کار کردن در این محیط خوشحال هستند.»

Jeff Strain

اما از دیگر افرادی که در استودیوی Possibility Space به استرین ملحق می‌شود، می‌توان به جین ان‌جی (از استودیوی Campo Santo و Valve)، آستین واکر (از استودیو Waypoint Media و پادکست Friends at the Table)، لیز انگلند (از یوبیسافت و استودیوی برادران وارنر)، ریچارد فوگ (از استودیوی Undead Labs و Probably Monsters)، برندان دیلون (از استودیوی Oculus و Double Fine)، لی ریویرا (از استودیوی Undead Labs و ArenaNet)، برایان جنینگز (از استودیوی NZXR و Magic Leap)، چارلز رندال (از یوبیسافت و بایوور) و اریکا تم (از الکترونیک آرتز و Oculus) اشاره کرد. برخی از اعضای این تیم خارج از نیواورلئان فعالیت کرده و اکثراً در محل شرکت حاضر خواهند بود. استرین در اینباره می‌گوید:

«شیوع کرونا باعث شتاب‌گیری یک سری کارهایی شده که قبلاً هم وجود داشتند، اما در مقیاس به مراتب کمتر. الان دیگر این فرصت مهیا شده که هرجایی که دوست دارید کار کنید و هرجایی که تمایل دارید زندگی کنید. من فکر می‌کنم اکثر توسعه‌دهندگان نیز این آزادی عمل را می‌پسندند. خیلی از استودیوها در دوران پاندمی نشان دادند که واقعاً می‌توان بازی‌های عالی و باکیفیت را به سبک جدید و ازطریق دورکاری تولید کرد. این برای من یک فرصت بود که این استودیو را به‌صورت کاملاً پراکنده و در سبک جدید پایه گذاری کنیم؛ چراکه این موضوع به فرهنگ شما بستگی دارد و با پذیرفتن آن می‌توانیم مجموعه‌ی گسترده‌تری از استعدادها در سراسر جهان دسترسی داشته باشیم.»

IGN در ادامه از استرین درباره نامه سرگشاده او نسبت به اتهاماتی که پیرامون بلیزارد و حواشی مربوط‌به آن منتشر کرده بود سؤال کرده که در آن درخواست‌هایی را از اتحادیه بازیسازان مطرح کرده بود. وی در اینباره پاسخ داد:

«هدف من از انتشار این نامه، عادی‌سازی و ازبین‌بردن ترس این قبیل اقدامات بود. من از دوستان مدیر و ناشر در جامعه‌ی توسعه‌دهندگان می‌خواهم که دست از ترسیدن بردارند و مقابله با آن را متوقف کنند. آن‌ها باید در عوض کمی عقب بنشینند و بگویند که «شاید باید با چیزی که اتحادیه به‌طور منطقی و برای سلامت و ایمنی کارکنانش درخواست می‌کند، موافق باشیم.»

«واقعاً برخورد عادلانه و برابر با مردم انقدرها هم سخت نیست. من این موضوع را یاد گرفتم که فقط نیت خوب داشتن کافی نیست. اینکه فقط آرزوی تنوع و برابری حقوق را داشته باشیم، چیزی را عوض نمی‌کند. شما باید ساختاری را بسازید که در آن به رقتار عادلانه پایبند باشید. خود این کار را با ایجاد یک شبکه بسیار گسترده برای دسترسی به طیف وسیعی از افراد در Possibility Space شروع کردیم تا مطمئن باشیم در تمام سطوح شرکت به‌صورت عادلانه فرصت‌ها را تقسیم کرده‌ایم.

حالا همین افراد پیشرفت زیادی کردند و به مشاورانی قوی تبدیل شدند که ایده‌های بسیار خوبی را برای ساختن یک فرهنگ سیستماتیک ارائه می‌کنند تا مطمئن باشیم طی ۵ تا ۱۰ سال آینده همچنان به جذب نیرو خواهیم پرداخت. فرهنگی که امثال من را زنده نگه می‌دارد. شما نمی‌خواهید به جایی برسید که افراد کلیدی تیم شما اینجا را ترک کنند. این مهم‌ترین مسئله‌ای است که صنعت ما با آن روبه‌رو است. ما نیاز به سیستم داریم نه صحبت. این ساختار است که تغییر ایجاد می‌کند نه آرزوها.»

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع ign
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده