// پنجشنبه, ۲۲ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۳

تلاش فیفا برای دریافت ۲.۵ میلیارد دلار از شرکت EA برای اسم بازی

مطابق گزارش جدید اگر شرکت الکترونیک آرتز بخواهد مجموعه بازی فوتبالی خود را همچنان با نام فیفا به بازار بفرستد، باید برای ۱۰ سال ۲.۵ میلیارد دلار به فدراسیون پول بدهد.

حالا می‌دانیم چرا الکترونیک آرتز به‌دنبال تغییر نام سری بازی FIFA است و شاید از سال بعد سراغ عرضه‌ی بازی فوتبالی خود با اسم EA Sports FC برود. فدراسیون بین‌المللی فوتبال تنها در صورتی به شرکت EA اجازه‌ی استفاده از اسم «فیفا» برای بازی‌های چندین و چند سال بعد مجموعه را می‌دهد که در مجموع ۲.۵ میلیارد دلار از الکترونیک آرتز بگیرد. دقت کنید که مبلغ مورد بحث هیچ ربطی به لایسنس‌های ورزشگاه‌ها، کاپ‌ها و تیم‌های حاضر در بازی ندارد و در اصل فقط به نام‌گذاری محصول فوتبالی شرکت EA مربوط می‌شود.

مبلغ درخواستی جدید فدراسیون بین‌المللی فوتبال بیشتر از دو برابر هزینه‌ای است که شرکت EA بار قبلی برای حفظ حق استفاده از این اسم پرداخت کرد. الکترونیک آرتز طی دو سال اخیر مشغول مذاکره با فدراسیون بود و حالا دیگر برای سازندگان واضح شده است که برای تمدید ۱۰ ساله‌ی قرارداد استفاده از نام فیفا در بازی‌های این مجموعه، شرکت EA باید مبلغ ۲.۵ میلیارد دلار را پرداخت کند.

فدراسیون علاوه‌بر افزایش هزینه برای شرکت EA می‌خواهد دسترسی‌های سازندگان را نیز کاهش دهد تا آن‌ها نتوانند به استفاده از ویدیوهای هایلایت رسمی فیفا از مسابقات فوتبالی و محصولات دیجیتالی همچون NFTها در بازی بپردازند. در همین حین شرکت EA دیگر حق استفاده از نام فیفا برای برگزاری تورنمنت‌های رسمی بزرگ حضوری را نیز نخواهد داشت. پس عملا الکترونیک آرتز اگر می‌خواهد به استفاده از اسم فیفا ادامه بدهد، فقط می‌تواند به پرداخت مبلغ بسیار بیشتر از قبل در ازای دریافت حقوق قانونی کمتر بپردازد.

امباپه در نمایی از گیم پلی بازی FIFA 22

قرارداد فعلی دقیقا با به پایان رسیدن جام جهانی ۲۰۲۲ قطر تمام می‌شود. در نتیجه اگر قرارداد تمدید نشود، بازی فوتبالی بعدی الکترونیک آرتز حدودا فقط می‌تواند تا اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی نام «فیفا» را داشته باشد. در نتیجه طبیعتا احتمال آن که محصول مورد بحث واقعا با اسم جدید EA Sports FC به بازار بیاید، قابل‌توجه به نظر می‌رسد. پیتر مور، رئيس سابق الکترونیک آرتز هم در گفت‌وگو با نیویورک تایمز گفت که وقتی یک بیانیه‌ی رسمی از سوی شرکت EA به احتمال تغییر نام اشاره می‌کند، باید آن را یک پیام واضح به طرفدارها دانست.

طی چند روز اخیر الکترونیک آرتز مشغول ثبت نشان تجاری EA Sports FC در نقاط مختلف دنیا بوده است. تازه این شرکت توانست به یک توافق اساسی و مهم با FIFPro (اتحادیه‌ی فوتبالیست‌ها) هم برسد. حالا فارغ از آن که فیفا چه رابطه‌ی با شرکت EA داشته باشد، الکترونیک آرتز مجوز استفاده‌ی کامل از اسامی و ظاهر تمامی بازیکن‌های حرفه‌ای فوتبال را دارد.


منبع VGC
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده