نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۰

پیش بینی هزینه ۲۰۰ میلیون دلاری ساخت بازی‌ های PS5 توسط شان لیدن

شاون لیدن، رئیس سابق پلی استیشن پیش‌بینی می‌کند که با دوبرابر شدن هزینه ساخت بازی‌ها در سال‌های آینده، توسعه‌دهندگان و ناشران بازی‌ها به سمت کم کردن ریسک سرمایه‌گذاری‌ حرکت خواهند کرد.

توسعه‌ی بازی‌های ویدیویی در مقایسه با یک دهه‌ی گذشته به فرایند به مراتب پرهزینه‌تری تبدیل شده است، و از طرفی بعید به نظر می‌رسد که این روند رو به رشد به این زودی‌ها متوقف شود. توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی با دسترسی به تکنولوژی‌های جدیدتر و مخاطبان بیشتر، به بازی‌های جاه طلبانه‌تری نیاز دارند و این امر مستقیماً در هزینه ساخت این بازی‌ها تأثیر می‌گذارد. در همین راستا، شاون لیدن رئیس سابق پلی استیشن مصاحبه‌ی جدیدی انجام داده و به پیش‌بینی اتفاقات پیش رو پرداخته است.

لیدن که حدود دو سال پیش از مقام ریاست استودیوهای جهانی سونی کناره‌گیری کرد، عقیده دارد که با افزایش بی‌سابقه‌ی هزینه ساخت بازی‌ها در سال‌های اخیر و ادامه‌ی این روند تا چند سال آینده، سیاست‌های ناشران و توسعه‌دهندگان بازی‌ها به کلی تغییر خواهد کرد.

وی در مصاحبه‌ای که از طرف نشریه بلومبرگ ترتیب داده شده، گفته که براساس تجربه‌ی او، هزینه ساخت بازی‌ها با معرفی نسل جدید پلتفرم‌ها تقریباً دوبرابر می‌شود. به طوری که در نسل هشتم کنسول‌های پلی استیشن، هر بازی انحصاری بزرگ PS4 تقریباً ۱۰۰ میلیون دلار هزینه در پی داشته و این میزان برای PS5 به ۲۰۰ میلیون دلار نزدیک می‌شود.

لیدن در ادامه اظهار داشته که با رشد محسوس این هزینه‌ها، توسعه‌دهندگان و ناشران طبیعتاً به سمت پروژه‌هایی که ریسک کمتری دارند ترغیب خواهند شد. مثلاً ساخت دنباله‌ی بازی‌های موفق می‌تواند یکی از انتخاب‌های کم‌خطر باشد. وی در بخشی از صحبت‌های خود می‌گوید:

«اگر نتوانیم مانع روند رو به رشد هزینه‌ی ساخت بازی‌ها شویم، تنها کاری که از دست ما ساخته است، کم کردن ریسک پروژه‌های جدید است. این شرایط شما را در موقعیتی قرار می‌دهد که ناخواسته به سمت دنباله‌ها و این قبیل پروژه‌ها متمایل شوید.»

شاون لیدن رئیس سابق پلی استیشن

با نگاهی کوتاه به اتفاقاتی که در چند سال گذشته رخ داده، می‌توان به‌راحتی این تغییر استراتژی را در رفتار سونی مشاهده کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که سونی تمرکز خود را از بازی‌های کوچکتر و نوآورانه‌تر به سمت بلاک باسترهای AAA با بودجه‌ی سنگین تغییر داده که به‌نوعی تضمین کننده‌ی فروش انحصاری این شرکت هستند. جیم رایان، مدیرعامل پلی استیشن حدود دو ماه پیش از تمرکز استودیوهای داخلی سونی روی پروژه‌های AAA خبر داده و اعلام کرده بود که این شرکت، عمده‌ی همکاری‌های خود با بازیسازان کوچکتر را به استودیوهای خارجی محدود کرده است.

لیدن پیش از این هم با اشاره به هزینه ساخت بیش از ۱۰۰ میلیون دلاری بازی‌های PS5، مدل تجاری سرویس ایکس باکس گیم پس مایکروسافت را زیر سؤال برده و گفته بود که این روش در اکوسیستم پلی استیشن قابل اجرا نیست. جیم رایان نیز در اینباره گفته بود که مدل تجاری مبتنی‌بر سرویس اشتراکی برای استودیوهای بازی‌سازی سونی شرایط پایداری را ایجاد نمی‌کند.

در کل به نظر می‌رسد که با هزینه‌های شگفت انگیز ساخت بازی‌های بزرگ انحصاری در سال ۲۰۲۱، تصمیم سونی برای تمرکز روی پروژه‌های مطمئن‌تر و با جامعه‌ی مخاطبان قوی‌تر، رویکرد منطقی و درستی برای این شرکت باشد. هرچند همچنان عده‌ی از مخاطبان بیشتر به بازی‌های کوچکتر و نوآورانه‌تر علاقه‌مند بوده و معتقدند که این بازی‌ها روح خلاقیت و تجربیات جدید را در دنیای بازی زنده نگه می‌دارند.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده