نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۴ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۸

Valve: استیم دک و سوییچ به دنبال مخاطبان متفاوتی هستند

گیب نیوئل، رئیس شرکت ولو در اظهارات اخیر خود درباره تفاوت بنیادین کنسول‌های استیم دک و نینتندو سوییچ گفته که گیمرها به خوبی متوجه می‌شوند که کدام یک از این کنسول‌ها مناسب کاربرد آن‌ها است.

طبیعی است که با معرفی یک دستگاه جدید، مخاطبان بلافاصله به مقایسه‌ی آن با محصولاتی که به‌عنوان رقیب شناخته می‌شوند، بپردازند. بعد از رونمایی از کنسول جدید و قابل حمل Steam Deck از شرکت ولو نیز این مقایسه با کنسول‌های بزرگی که هم‌اکنون در بازار عرضه می‌شوند صورت گرفته است. اما دستگاهی که به نظر رقیب متناسبی با کنسول دستی استیم دک بوده و نام آن بیش از سایر رقبا مطرح می‌شود، نینتندو سوییچ است. این رقابت نه فقط به جهت شباهت طراحی و فرم فاکتور این دو دستگاه، بلکه مخصوصاً به این دلیل مطرح می‌شود که با عدم حضور مدل Switch Pro که شایعات زیادی درباره آن مطرح بود، بسیاری از طرفداران فکر می‌کنند که استیم دک می‌تواند از پس کارهایی که سوییچ قادر به انجام آن نیست، برآید.

با اینحال براساس اظهارات اخیر مقامات Valve، به نظر می‌رسد که این دستگاه اصلاً برای رقابت با کنسول هیبریدی نینتندو وارد بازار نشده است. گرگ کومر، طراح حاضر در شرکت Valve در صحبت‌هایی که اخیراً با نشریه IGN داشته، گفته که این شرکت مخاطبانی را هدف قرار داده که قبلاً کاربر پلتفرم استیم بودند و عملاً تمرکزی روی مخاطبان نینتندو سوییچ یا هیچ کنسول دیگری ندارد. و اینکه شباهت ظاهری این دو دستگاه به هیچ وجه نشان‌دهنده‌ی تمایل به رقابت با آن نبوده است.

نینتندو سوییچ و Steam Deck

کومر در بخشی از صحبت‌های خود می‌گوید:

«ما سعی کردیم تمامی تصمیماتی در ساخت کنسول استیم دک اتخاذ شده را با هدف قرار دادن مخاطبانی که پیش از این اوقات خوبی را در تعامل با بازی‌های پلتفرم استیم سپری کردند، پیش ببریم. ما واقعاً همینطور تصمیم گیری ‌کردیم و درنهایت هم با دستگاهی روبه‌رو شدیم که از نظر طراحی ظاهری اشتراکاتی با کنسول نینتندو سوییچ دارد. اما این اتفاق طبیعی و اجتناب ناپذیری بود که در جهت طراحی این دستگاه صورت گرفته است.»

اما در این بین، گیب نیوئل، مدیرعامل شرکت Valve نیز اظهارات مشابهی را در اینباره مطرح کرده و می‌گوید که این دو دستگاه به‌دنبال دو جامعه‌ی مخاطب کاملاً متفاوت رفته و این موضوع از جوانب مختلفی قابل مشاهده است. نیوئل در اینباره می‌گوید:

«فکر می‌کنم نینتندو با محتوای خاصی که دارد، عملکرد بسیار خوبی در پیدا کردن مخاطبان خود داشته است. اما وقتی استیم دک را در دست می‌گیرید، در همان تجربه‌ی اول متوجه تفاوت‌های اساسی آن با کنسول سوییچ خواهید شد. این دستگاه جثه‌ی بزرگتری نسبت به سوییچ داشته و برای بازیکنانی که به استفاده از کنترلرهای باکیفیت و گران‌قیمت عادت دارند، ارگونومی بهتری دارد. اگر پیش‌بینی‌های ما درست باشد، عرضه‌ی این کنسول و مخاطبانی که به‌دنبال آن هستیم، تجربه‌ی موفقیت آمیزی برای ما خواهد بود.»

تاچ پد کنسول Steam Deck

وی در ادامه اضافه می‌کند:

«اجازه بدید اینطور بگویم: اگر شما یک گیمر باشید و هم زمان این دو دستگاه را در دست بگیرید، همان لحظه متوجه خواهید شد که کدامیک مناسب شما است. شما زیر ۱۰ ثانیه به این مسئله پی می‌برید.»

با نگاه به مشخصات فنی کنسول Steam Deck (و حتی برچسب قیمت آن) به‌سادگی می‌توان فهمید که این کنسول به‌دنبال مخاطبانی نیست که کنسول سوییچ به سمت خود جلب کرده است. حافظه‎‌ی پرسرعت SSD و فناوری‌های جدیدی همچون ری تریسینگ به وضوح نشان می‌دهد که هدف و فلسفه‌ای که پشت طراحی این دو دستگاه بوده، با هم اختلاف اساسی دارند.

عرضه کنسول استیم دک از ماه دسامبر و در برخی کشورها آغاز خواهد شد. Valve امید زیادی به موفقیت این کنسول دارد و باید دید که عملکرد آن نهایتاً به چه شکل خواهد بود. فعلاً که آمار سفارشات پیش‌فروش این کنسول نوید اتفاقات خوبی را برای این شرکت می‌دهد.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده