گزارشی از وضعیت وخیم ساخت Skull and Bones از زبان سازندگان بازی
در این مقطع دیگر بر کسی پوشیده نیست که روند ساخت بازی Skull and Bones به هیچ وجه مطابق برنامههای یوبیسافت پیش نرفته است. این بازی که برای اولینبار در سال ۲۰۱۷ معرفی شد، تاکنون چند بار تاخیر خورده و دوباره از ابتدا ساخته شده است. حتی چندوقت پیش بود که خبر رسید هیوز ریکور، رئیس استودیوی سنگاپور یوبیسافت که وظیفهی ساخت اسکال اند بونز را برعهده دارد، به دلیل اتهامات غیراخلاقی و ایجاد جو سمی در این استودیو از سمت خود برکنار شده است. البته یوبیسافت دو ماه پیش گفته بود که تیم ساخت بازی «پیشرفت خوبی در ۱۲ ماه گذشته داشته است.»
بااینحال، وبسایت کوتاکو بهتازگی گزارشی دراینباره منتشر کرده که تصویری تاریکتر از مراحل توسعهی اسکال اند بونز ترسیم میکند. Skull and Bones تقریبا هشت سال در دست ساخت بوده و تاکنون ۱۲۰ میلیون دلار خرج روی دست یوبیسافت گذاشته و این رقم همچنان در حال بیشتر شدن است. همچنین گفته میشود که این بازی در ابتدا قرار بوده نوعی بخش چندنفره برای Assassin’s Creed 4: Black Flag باشد و بهصورت بستهی الحاقی به این بازی اضافه شود.
Skull and Bones هشت سال در دست ساخت بوده و تاکنون ۱۲۰ میلیون دلار خرج روی دست یوبیسافت گذاشته است
درواقع Skull and Bones قرار بود اسپینآفی از بازی بلک فلگ بهنام Black Flag Infinite و در سبک MMO باشد. بااینحال، منابع مختلفی که با مراحل توسعهی بازی آشنایی دارند، به کوتاکو گفتهاند ایدههایی که سازندگان برای اسکال و بونز درنظر داشتند، چند باری در مرحلهی پیشتولید تغییر کرد. این منابع میگویند وقایع بازی در ابتدا قرار بود در دریای کارائیب و بعدا در اقیانوس هند جریان داشته باشد. سپس سازندگان تصمیم گرفتند مکان بازی را به یک دنیای فانتزی به نام Hyperborea ببرند که به نتیجه رسیدن مبارزات چندنفرهی آن ممکن بود هفتهها طول بکشد.
یوبیسافت زمان زیادی را صرف ایدهپردازی برای Skull and Bones کرد و هیچیک از این ایدهها به مرحلهی عمل نرسیدند. پس از این بود که آنها تصمیم گرفتند تمرکز بازی روی نبرد بین کشتیها باشد. آنها در همین راستا دشمنانی را که با هوش مصنوعی کنترل میشوند، در بازی طراحی کردند و میخواستند مانند بازی Rust، اسکال اند بونز نیز بیشتر حالت بقامحور داشته باشد. سپس در سال ۲۰۲۰ بود که کار روی بازی یک بار دیگر از ابتدا آغاز شد. حتی گفته میشود که نسخهای از Skull and Bones که یوبیسافت در حال حاضر روی آن کار میکند، با نسخهی سال ۲۰۲۰ متفاوت است.
یکی از سازندگان Skull and Bones میگوید: «هیچکس نمیخواهد اعتراف کند آنها (یوبیسافت) در این مورد بد خراب کردهاند. این بازی نیز مانند بانکهای آمریکایی، آنقدر برای یوبیسافت مهم و تعیینکننده است که نمیتوان به شکست خوردن آن اعتراف کرد.» (تشبیه فوق به بانکهای آمریکایی به این خاطر است که برخی از بانکهای بزرگ این کشور که ورشکسته شدنشان برای اقتصاد ملی فاجعهبار خواهد بود، اگر به مرز ورشکستگی برسند، باید به اجبار توسط دولت آمریکا حمایت شود). همچنین یکی دیگر از توسعهدهندگان سابق بازی عنوان میکند: «اگر Skull and Bones برای یک شرکت رقیب بود، تاکنون ۱۰ بار ساختش کنسل شده بود.»
کوتاکو با بیش از ۲۰ تن از سازندگان فعلی و سابق اسکال اند بونز که نامشان فاش نشده، مصاحبه کرده و از آنها دربارهی دلایل مشکلاتی که سرراه ساخت این بازی وجود دارند، پرسیده است. دلایلی که این افراد برشمردند، به شرح زیر است: «یوبیسافت نمیداند دقیقا چه میخواهد بسازد و در این مورد دید شفافی ندارد، مدیران زیادی در جریان ساخت بازی برای به دست گرفتن قدرت با یکدیگر رقابت داشتند و اینکه بازی تقریبا هرسال از نو ساخته میشود.»
توسعهدهندگان زیادی در طول این سالها به این نتیجه رسیدند که ساخت Skull and Bones به جایی نمیرسد و یوبیسافت را ترک کردند
یکی از توسعهدهندگانی که در حال حاضر روی Skull and Bones کار میکند، میگوید: «بازی هنوز در حال تکامل است. همه میدانند که از بازیهای یوبیسافت چه انتظاری باید داشت و اسکال و بونز هنوز به آن سطح مورد نظر یوبیسافت نرسیده است.» یوبیسافت سنگاپور به ساخت بازیهای بلاکباستری و AAA عادت ندارد و برخیها میگویند این استودیو برای توسعهی اثری چون Skull and Bones آماده نبوده است. از طرفی عدهای دیگر بخش تحریریهی یوبیسافت را مقصر وضع اسفبار این بازی میدانند که تلاش کرده طراحی اسکال اند بونز را از طریق نوعی هیئت تصمیمگیری انجام دهد.
گزارشهایی منتشر شده که میگوید کارمندان یوبیسافت سنگاپور به دلیل اختلافات فرهنگی دائما با همدیگر درگیر میشوند. همچنین کسانی که با کوتاکو مصاحبه کردهاند میگویند شاهد بودند که توسعهدهندگان زیادی در طول این سالها به این نتیجه رسیدند که ساخت Skull and Bones به جایی نمیرسد و یوبیسافت سنگاپور را ترک کردند.
کوتاکو از یوبیسافت دربارهی این اظهارنظرها سوال کرد که این شرکت فرانسوی با انتشار بیانیهای اینطور پاسخ داد: «اعضای تیم اسکال اند بونز به کارهایی که تا به اینجا برای ساخت بازی انجام دادهاند، افتخار میکنند. آنها آخرین بار خبر دادند که Skull and Bones تازه از فاز آلفا عبور کرده و اینکه آنها مشتاقند هروقت زمانش رسید، اطلاعات بیشتری را از بازی به اشتراک بگذارند. بااینحال، هرگونه گمانهزنی بیپایهواساس تنها باعث تضعیف روحیه تیم سازندهی بازی میشود؛ تیمی که به سختی در تلاش است که بازی بلندپروازانهای بسازد که بتواند انتظارات بازیکنان را برآورده کند.»
یوبیسافت در ادامه مینویسد: «ما در یک سال گذشته برخی سیاستها و روندهای خود را تغییر دادهایم تا یک محیط کاری امن و برابر ایجاد کنیم و به تیمهایمان این قدرت را بدهیم تا بازیهایی بسازند که بازتاب تنوع موجود در جهانمان باشد.»
Skull and Bones هنوز برای انتشار در سال مالی ۲۰۲۳ و روی پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و پی سی برنامهریزی شده است. متاسفانه مشخص نیست که آیا سازندگان اینبار میتوانند اسکال اند بونز را تکمیل کنند یا اینکه باید برای چندمینبار بشنویم که بازی تاخیر خورده یا فرایند ساختش از ابتدا شروع شده است.
نظر شما کابران زومجی دربارهی Skull and Bones چیست؟ آیا فکر میکنید این بازی روزی رنگ انتشار را خواهد دید و اگر جواب مثبت است، میتواند بازیکنان را راضی کند؟ نظرات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.