هدف سازندگان Forspoken برای ارائه باکیفیتترین جلوههای گرافیکی در یک بازی جهان باز
تاکشی آراماکی، مدیرکل استودیوی Luminous Production با حضور در ویدیوی جدید AMD در رابطه با فناوری بهبود عملکرد و جلوههای گرافیکی بازیها موسوم به FidelityFX Super Resolution یا FSR، اعلام کرده که این شرکت قصد دارد تا با بازی Forspoken به «بالاترین کیفیت جلوههای تصویری که تاکنون در یک بازی جهان باز دیده شده» دست پیدا کند. وی در بخشی از صحبتهای خود میگوید:
«دیدگاه استودیوی ما، ساخت بازیهایی است که تاکنون در هیچ یک از تجربیات قبلی دیده نشده است و برای این منظور، هنر بازیسازی را با آخرین تکنولوژی روز دنیا تلفیق خواهیم کرد. با اعمال تکنولوژی انقلابی و متحول کنندهی AMD در فرایند توسعه بازی Forspoken، به تجسم این فلسفه خواهیم پرداخت.»
آراماکی در ادامهی اظهارات خود بیان میکند که فناوری جدید AMD امکان «ارتقاء چشم گیر عملکرد بازی Forspoken در رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه» را فراهم کرده که میتوان بخشی از نتایج آن را در این ویدیو نیز مشاهده کرد. نمایش گیمپلی جدید Forspoken در نرخ ۶۰ فریمبرثانیه اجرا میشود. با اینکه گیمپلی جدیدی از این بازی منتشر شده، اما بیشتر تصاویر آن را در نمایشهای گذشته نیز دیده بودیم.
تکنولوژی FidelityFX Super Resolution شرکت AMD یک تکنیک جدید برای رقابت با DLSS انویدیا است که امکان ارتقاء عملکرد بازیهای ویدیویی روی پردازندههای AMD را فراهم میکند. این فناوری براساس فرایند سوپرسمپلینگ تصاویر بازی با رزولوشن پایین را دریافت و وضوح آپ اسکیل شده نمایش میدهد. بنابراین سختافزار مورد استفادهی کاربران، فقط باید تصاویری با رزولوشن پایین را پردازش کند که این کمک زیادی به بهبود عملکرد آن خواهد کرد. درواقع بهجای به کارگیری توان سیستم برای افزایش وضوح تصویر، میتوان از آن برای ارتقاء عملکرد استفاده کرده و تصاویر 4K را در شرایط سادهتری با نرخ ۶۰ فریمبرثانیه پردازش کرد.
البته این یک بیان بسیار ساده از عملکرد سیستم اختصاصی AMD است که برخلاف DLSS انویدیا، لزوماً بر مبنای ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی طراحی نشده است. درواقع پردازندههای گرافیکی RDNA اصلاً از هستههای تنسور استفاده نمیکنند. هستههای تنسور بهطور ویژه برای محاسبات یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی مورد استفاده قرار میگیرند. ضمن اینکه قابلیت Microsoft DirectML در ساختار سوپر رزولوشن نیز نیازی به هستههای تنسور ندارد.
از دیگر وجوه تمایز FSR نسبت به DLSS باید به امکان استفاده از آن روی کنسولهای سونی و مایکروسافت نیز اشاره کرد. پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس از لحاظ تئوری میتوانند بازیهای ویدئویی را با وضوح 4K و نرخ ۱۲۰ فریمبرثانیه اجرا کنند، اما دستیابی به این هدف ازطریق کارت گرافیکی که قدرت کمتری نسبتبه Radeon RX 6800 دارد، بدون انجام برخی ترفندها برای پایین آوردن کیفیت نهایی تصویر ممکن نیست. FSR تلاش میکند کاهش کیفیت تصویر را جبران کند.
متأسفانه بازی Forspoken در کنفرانس اسکوئر انیکس در E3 2021 حاضر نبود؛ لذا آخرین باری که از این بازی اطلاعاتی منتشر شد، به رویداد اختصاصی Square Enix Presents Spring 2021 برمیگردد. جایی که اعلام شد Forspoken نام رسمی بازی Project Athia است. این بازی قرار است در بهار ۲۰۲۲ برای پلی استیشن 5 و پی سی عرضه شود. Forspoken حداقل برای دو سال بهعنوان یک بازی انحصاری کنسول عرضه خواهد شد.
در پایان شما هم میتوانید نظرات خود را در اینباره با ما در میان بگذارید.