نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۸ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۲

مشکلات DRM برای برخی بازی های ایکس باکس سری ایکس در حالت آفلاین

الزام به قوانین امنیتی DRM روی بازی‌های ایکس باکس سری ایکس، مشکلات را برای برخی بازی‌های Backwards Compatible و همچنین بازی‌هایی که به صورت دیجیتالی خریداری شده ایجاد کرده است.

با متداول‌ شدن سیاست‌های سختگیرانه امنیت و کپی رایت در بازی‌های ویدیویی، مدیریت این موضوع به یکی از مسائل مورد اختلاف سازندگان کنسول‌ها و گیمرها تبدیل شده است. باوجود که موضع‌گیری دقیق‌تر مایکروسافت و سونی در قبال قوانین DRM، با افزایش محبوبیت بازارهای دیجیتالی و سرویس‌هایی مانند ایکس باکس گیم پس همزمان شده، این مسئله از طرفی موجب محدود شدن کاربران و بسته شدن دست دارندگان کنسول‌ها برای اشتراک بازی‌های ویدیویی شده است. در همین راستا، یکی از کاربران یوتیوب به تازگی متوجه چگونگی محدود شدن امکان استفاده از بازی‌ها به دلیل برخی سیاست‌های امنیتی DRM در ایکس باکس سری ایکس شده است.

کانال یوتیوب Modern Vintage Gamer در ویدیوی جدید خود نشان می‌دهد که قوانین DRM چطور موجب دشوار شدن امکان استفاده از یک سری بازی‌ها در کنسول نسل نهمی مایکروسافت شده است. آن‌ها در ابتدا به تأثیر قوانین DRM روی بازی‌هایی که به صورت فیزیکی خریداری شده پرداختند که در اینجا بیشتر روی بازی‌های backwards compatible تمرکز شده است. MVG توضیح داده که سیستم عامل این کنسول، بازی‌های فیزیکی کنسول‌های ایکس باکس اورجینال، ایکس باکس 360 و ایکس باکس وان را به عنوان یک لایسنس فیزیکی شناسایی کرده و این درحالی است که این بازی‌ها باید روی سیستم دانلود شوند. بنابراین اگر کاربر به هر دلیلی به Xbox Live متصل نبوده یا سیستم خود را به عنوان «home console» تنظیم کرده باشد، امکان استفاده از بازی را نخواهد داشت.

قفل drm ‌برای بازی های ایکس باکس سری ایکس

MVG در ادامه به نحوه‌ی اثرگذاری قوانین DRM روی خریدهای دیجیتالی و محتوایی که از طریق Xbox Marketplace و سرویس ایکس باکس گیم پس دریافت شده پرداخته است. براین اساس به نظر می‌رسد که مقررات DRM در ایکس باکس گیم پس به نسبت منطقی‌تر است؛ چراکه کاربران اساساً لایسنس یا مجوز دسترسی به بازی‌ها را از طریق سرویس اشتراکی گیم پس دریافت می‌کنند و در صورت اتمام یا لغو اشتراک سرویس، دسترسی آن‌ها قطع خواهد شد. با اینحال، بازی‌هایی که مستقیماً از فروشگاه ایکس باکس خریداری شده و روی سیستم دانلود می‌شوند، همچنان از محدودیت اتصال به Xbox Live رنج می‌برند.

تنها بازی‌هایی که ظاهراً مشکلی با این محدودیت‌ها ندارند، بازی‌های فیزیکی و ویژه‌ی ایکس باکس سری ایکس هستند. مثالی که MVG اینجا ارائه کرده، Devil May Cry 5 Special Edition است که بدون مشکلات ناشی از قفل امنیتی DRM قابل استفاده بوده است. البته MVG با اشاره به کمبود فعلی بازی‌های نیتیو (Native) ایکس باکس سری ایکس، گفته که احتمالاً بازی‌هایی که در ادامه منتشر می‌شوند نیز در صورت سازگاری با کنسول ایکس باکس وان از این مشکل رنج خواهند برد.

کنسول استاندارد ایکس باکس وان

همانطور که بالاتر اشاره شد، مشکلات ناشی از قوانین امنیتی DRM، در بازارهایی که جدیداً به صورت فزاینده‌ای رواج پیدا کرده، به یک مسئله‌ی عادی و معمول تبدیل شده است. سونی به دلیل اعمال محدودیت‌های داخلی خود از زمان عرضه کنسول پلی استیشن 3 به طور مداوم مورد انتقاد مخاطبان قرار گرفته و این مسئله تا نسل نهم کنسول‌های این شرکت نیز ادامه داشته است. از طرفی انتقاد MVG به این مشکل در کنسول‌های مایکروسافت نیز اولین بار نیست که شنیده می‌شود.

شاید بتوان بیشترین حجم انتقادات نسبت به این مشکل در کنسول‌های ایکس باکس را به زمان عرضه ایکس باکس وان در سال ۲۰۱۳ نسبت داد. مایکروسافت در آن زمان قصد داشت تا با قوانین سختگیرانه‌ی DRM از به اشتراک گذاری بازی‌ها میان کاربران جلوگیری کرده و با رویکرد «سیستم‌های همیشه روشن» جلوی فروش مجدد نسخه فیزیکی بازی‌ها را بگیرد. مایکروسافت در آن زمان خیلی زود از این تصمیم عقب نشینی کرده و از آن زمان چنین قوانین سختگیرانه‌ای را بر سر کاربران ایکس باکس قرار نداده است. با اینحال بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که این اتفاق، هرچند کوتاه، ولی موجب آسیب به وجهه‌ی کنسول‌های ایکس باکس در نسل هشتم شد.

در ادامه می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع gamerant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده