نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۷ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۲۸

Valve کنسول دستی مشابه نینتندو سوییچ می‌سازد

شرکت ولو به‌صورت مخفیانه درحال ساخت یک کنسول دستی و قابل حمل، مشابه کنسول نینتندو سوییچ بوده که برای استفاده از بازی‌های استیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چندین منبع معتبر تأیید کردند که کامپیوتر دستی و قابل حمل Valve مدتی است که وارد فرایند توسعه شده و خود شرکت ولو نیز با اشاره به یک اسم رمز مرتبط با یک محصول سخت‌افزاری در آخرین نسخه پلتفرم استیم، به این شایعه دامن زده است.

پاول جاندیک، اپراتور SteamDB به‌تازگی متوجه یک تغییر در سورس کدهای فروشگاه استیم شده که به یک دستگاه جدید با اسم رمز «SteamPal» اشاره دارد. این نام برگرفته از یک عبارت کدگذاری شده با نام «Neptune» است که اولین‌بار در سپتامبر سال گذشته میلادی در اخبار مطرح شده بود. تحلیلگران در آن زمان این اطلاعات را به یک کنترلر جدید نسبت می‌دادند که البته از نظر فنی چندان هم اشتباه نبوده است. «SteamPal» که هنوز نام نهایی آن مشخص نشده است، یک کامپیوتر قابل حمل است که به یک گیم‌پد و یک نمایشگر لمسی مجهز خواهد بود. به عبارت دیگر، ظاهر و کارکرد این دستگاه شباهت زیادی به نینتندو سوییچ دارد که البته کنترلرهای آن برخلاف جوی کان قابلیت جداسازی نخواهند داشت.

ماهیت این دستگاه می‌تواند با اظهارات اخیر گیب نیوول، مؤسس شرکت Valve در یکی از دانشگاه‌های نیوزیلند نیز در ارتباط باشد؛ وی در بخشی از سخنرانی خود و در پاسخ به پرسشی که از برنامه‌های Valve برای آینده‌ی کنسول‌های بازی سؤال کرده بود، می‌گوید: «شما تا پایان امسال ایده‌ی بهتری از برنامه‌های ما دریافت خواهید کرد و باید گفت که به احتمال زیاد با پاسخ مورد انتظار شما فاصله زیادی دارد. ولی در آن زمان خواهید دانست که منظور من دقیقاً چه چیزی بوده است.»

کنسول دستی onexplayer

کنسول دستی و قابل حمل One Xplayer از شرکت One Netbook Technology

در سال‌های اخیر، شاهد معرفی و عرضه محصولات متعددی در زمینه‌ی کامپیوترهای قابل حمل و مشابه سوییچ بودیم. اوایل سال ۲۰۲۰ بود که Alienware از اولین پی سی مشابه نینتندو سوییچ رونمایی کرد، اما این طرح اولیه هیچوقت به مرحله‌ی عرضه رسمی نرسید. اگر امروزه به‌دنبال خرید چنین دستگاهی باشید، باید محصولات مختلف شرکت‌های چینی از قبیل GPD، One-Netbook و Aya را مورد بررسی قرار دهید. این شرکت‌ها معمولاً از قطعات و پردازنده‌های بسیار کوچک و قابل حمل پی سی در یک بدنه‌ی مشابه نینتندو سوییچ استفاده می‌کنند.

ظاهراً SteamPal نیز مسیر مشابهی را طی خواهد کرد. احتمالاً در این دستگاه نیز مشابه مدل‌های چینی از یک تراشه اینتل یا AMD استفاده می‌شود و خبری از پردازنده‌های انویدیا در آن نخواهد بود. هنوز مشخص نیست که آیا Valve نیز مدل‌های مختلفی از دستگاه خود را بسته به توان سیستم، عمر باتری یا سایر مشخصات فنی ارائه خواهد کرد، یا خیر. کاری که در سایر مدل‌های مشابه چینی انجام شده بود.

SteamPal هنوز در مرحله آزمایشی قرار داشته و همچنان احتمال تغییرات زیادی در ویژگی‌های آن وجود دارد. همان‌طور که نسخه نهایی استیم VR و استیم کنترلر نیز با نسخه اولیه‌ی آن تفاوت زیادی داشتند. ضمن اینکه هنوز هیچ اطلاعاتی از سخت‌افزار مورد استفاده از جمله اندازه باتری، اندازه نمایشگر، رزولوشن نمایشگر، حجم حافظه و سایر جزئیات فنی آن در دست نیست. از طرفی گفته می‌شود با استفاده از یک پورت USB Type-C امکان اتصال کامپیوترهای Valve به نمایشگرهای بزرگتر نیز وجود دارد؛ اما هنوز جزئیات دقیقی از نحوه‌ی عملکرد آن در دست نیست.

پلتفرم استیم

درنهایت باید گفت که در حال حاضر تنها می‌توان وجود SteamPal را تأیید کرد. ضمن اینکه اظهارات نیوول به‌طور قطع از مشخص شدن تکلیف آن تا پایان سال جاری میلادی حکایت دارد. البته که ولو می‌تواند مانند بسیاری از پروژه‌های آزمایشی خود در سال‌های اخیر، این پروژه را نیز به تعویق انداخته یا حتی آن را لغو کند.

شما هم می‌توانید نظرات خود را در این خصوص با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع arstechnica
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده