نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۱۸

معرفی کنسول دستی One XPLAYER با پردازنده Tiger Lake و نمایشگر 1600p

شرکت One Netbook Technology به‌تازگی کنسول دستی و قابل حمل One Xplayer را برپایه یک پردازنده Tiger Lake اینتل و مجهز به یک نمایشگر باکیفیت رونمایی کرده است.

شرکت One Netbook Technology سازنده کامپیوترهای کوچک و قابل حملی است که توان پردازشی کمتری نسبت به لپ‌تاپ‌ها دارند ولی همچنان برای مصارف عمومی مثل وبگردی، تایپ و از این قبیل کارها مناسب هستند. کنسول بازی جدید و قابل حمل One XPLAYER محصول جدید این شرکت است که با یک پردازنده قوی و نمایشگر باکیفیتی که کمتر در دستگاه‌های کوچک گیمینگ دیده شده، نوید یک کنسول هیجان‌انگیز را می‌دهد. One XPLAYER قرار است در سه مدل مختلف به بازار عرضه شود که هریک از نسخه متفاوتی از پردازنده‌های Tiger Lake و فضای ذخیره‌سازی برخوردار خواهند بود.

قوی‌ترین نسخه یا مدل Ultimate Edition این کنسول، به یک پردازنده Core i7-1185G7 مجهز شده که در دو مدل ۱ و ۲ ترابایتی عرضه می‌شود. این نسخه ۱۴۹۹ دلار قیمت داشته که در صورت خرید زودهنگام ازطریق کمپین Indiegogo می‌توان از ۱۰۰ دلار تخفیف برخوردار شد.

کنسول دستی One XPLAYER

کنسول قابل حمل One XPLAYER

نسخه ارزان‌قیمت‌تر از یک سی‌پی‌یو Core i7-1165G7 استفاده می‌کند و با نام Pro Edition شناخته می‌شود. این مدل نیز در سه ورژن ۰.۵ و ۱ و ۲ ترابایتی ارائه می‌گردد و در کمپین مذکور ۹۵۹ دلار قیمت گذاری شده است. درواقع این قیمت ۱۷ درصد کمتر از ارزش واقعی آن، یعنی ۱۱۵۹ دلار است که خارج از این تخفیف فروخته خواهد شد.

ارزان‌ترین مدل این کنسول نیز نسخه‌ی Standard Edition نام‌گذاری شده که از یک پردازنده Core i5-1135G7 استفاده می‌کند. این نسخه نیز با حداکثر ۱ ترابایت حافظه داخلی عرضه می‌شود. قیمت مدل استاندارد این کنسول ۱۰۵۹ دلار است که در تخفیف ویژه می‌توان آن را با ۲۲ درصد کمتر یعنی ۸۱۹ دلار خریداری کرد.

مشخصات فنی کنسول One XPLAYER

نمایشگر باکیفیت کنسول دستی One-Netbook به‌طور قطع یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های One XPLAYER در مقایسه با سایر محصولاتی است که تاکنون توسط این شرکت ساخته شده است. واضح است که قرار نیست در نمایشگر Full HD و IPS این کنسول با رزولوشن 1600×2560 به تجربه بازی‌ها پرداخت، چراکه این کیفیت قطعاً نرخ فریم تصاویر و عمر باتری دستگاه را تحت تأثیر قرار داده و برای چنین ابعادی اصلاً مناسب نیست. نمایشگر ۸.۴ اینچی این کنسول می‌تواند بازی‌های ویدیویی را با رزولوشن 800×1280 به نمایش بگذارد. این میزان درواقع نیمی از رزولوشن نیتو این نمایشگر و دقیقاً برابر با چیزی است که Aya Neo یا نینتندو سوییچ سراغ داریم. با‌این‌حال، نمایشگر بزرگ این کنسول، ۳۵۸ پیکسل بر اینچ تراکم پیکسلی داشته و تصاویر جذاب و باکیفیتی را نمایش می‌دهد. درواقع خود این شرکت در تصاویر تبلیغاتی که در ادامه مشاهده می‌کنید، اینگونه تبلیغ کرده است.

پشتیبانی One XPLAYER از گرافیک اکسترنال

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های Xplayer، پشتیبانی از پردازنده گرافیکی اکترنال است. در تصاویر تبلیغاتی این کنسول نوشته شده که این دستگاه حتی قادر به مچ شدن با یک کارت گرافیک GeForce RTX 2080 Ti است که تاکنون چنین چیزی دیده نشده است. اگرچه ممکن است در همین حال سؤالی در ذهن مطرح شود که اصلاً چرا باید یک کنسول قابل حمل نیاز به یک GPU اکسترنال داشته باشد.

از دیگر ویژگی‌های این کنسول باید به کلید Turbo اشاره کرد که توان پیشفرض دستگاه را از ۲۰ وات (PL1) و ۳۵ وات (PL2) به ۲۸ و ۴۰ وات افزایش می‌دهد. این قابلیت می‌تواند برای افرادی که همزمان با اتصال کابل شارژر بازی می‌کنند بسیار کاربردی باشد.

کنسول One XPLAYER روی کاغذ دستگاه خوب و جذابی به‌نظر می‌رسد. اما همچنان خرید چنین وسایلی به کاربران عمومی توصیه نمی‌شود. به‌ویژه با درنظرگرفتن اینکه شرکت سازنده این کنسول تنها ۴ سال پیش تأسیس شده است. در هرحال باید منتظر  نقد و بررسی این کنسول بود تا ببینیم واقعاً با چه چیزی سروکار داریم. البته یک نسخه اولیه از One XPLAYER در چین عرضه شده که تصاویر  و اطلاعات خاصی از آن در دست نیست.

کنسول کوچک One XPLAYER

افرادی که تصمیم به خریداری این کنسول داشته باشند، باید از  وزن و اندازه‌ی آن نیز اطلاعات کافی داشته باشند. این کنسول اندازه‌ی به مراتب بزرگتری نسبت به نینتندو سوییچ دارد و تقریباً دو برابر کنسول سوییچ سنگین است. حتی ضخامت این دستگاه از Aya Neo نیز بیشتر است و نمی‌توان آن را دقیقاً یک کنسول جیبی در نظر گرفت.

کنسول One Xplayer از ماه ژوئن برای اولین‌بار تولید و در حد فاصل ژوئن تا ژوئیه به بازار عرضه خواهد شد. با درنظرگرفتن پیچیدگی‌هایی که طراحی دستگاه‌های کوچکی مثل این دارند، این زمان سریعی برای عرضه‌ی رسمی آن به بازار محسوب می‌شود. چیزی که قطعی به نظر می‌رسد، عرضه زودتر این کنسول در مقایسه با نسخه جدید نینتندو سوییچ است.

در متن معرفی این کنسول، به اختصاص XPLAYER به تجربه بازی‌های AAA پلتفرم پی سی در فروشگاه استیم اشاره شده است. در ادامه از این دستگاه به‌عنوان برنده جایزه Intel Innovation Award 2020 از جشنواره CTE CEO Summit 2021 یاد شده و آن را محصولی متحول کننده در بازار کنسول‌های قابل حمل معرفی می‌کند.

نرخ فریم بازی های تحت پشتیبانی کنسول ONE XPLAYER

بازی های ONE XPLAYER

در ادامه می‌توانید فهرست مشخصات فنی این کنسول را براساس متن معرفی رسمی One Netbook Technology مشاهده کنید:

  • پردازنده: جدیدترین پردازنده‌های نسل یازدهمی Tiger Lake I7 اینتل
  • نمایشگر: 1600×2560 با رزولوشن عملیاتی 800×1280
  • باتری: ۱۵۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت
  • تریگرهای خطی
  • فن‌های خنک‌کننده دوگانه
  • طراحی ارگونومیک
  • دو پورت 0 thunderbolt به‌علاوه‌ی یک پورت USB 3.0
  • حافظه ذخیره‌سازی: ۵۰۰ مگابایت – یک ترابایت – دو ترابایت

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده