نویسنده: مهرداد داودی
// پنجشنبه, ۶ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۴۵

تمایل ایرانسل به حضور در صنعت بازی سازی ایران

شرکت ایرانسل اخیرا در یک نشست به حضور در صنعت ویدیوگیم ابراز تمایل کرده است.

اخیرا نشستی با عنوان «نشست هم‌اندیشی و تخصصی فعالان صنعت گیم» از سوی ایرانسل و با حضور برخی از چهره‌های صنعت ویدیوگیم ایران برگزار شده است. از حاضران در این نشست می‌توان به سید محمدعلی سیدحسینی، معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، باقر صمدی، معاون دیجیتال ایرانسل، محمد زهتابی، مدیرعامل استودیو پاییزان و مصطفی احمدی، مدیر اجرایی آپارات‌ اشاره کرد. این رویداد با «رویکرد هم‌افزایی برای رشد سریع صنعت گیم» توسط ایرانسل برگزار شد و در جریان آن از کتابی با عنوان «کتاب صنعت گیم» نیز رونمایی شده است.

در ابتدای نشست مذکور، آقای صمدی، معاون دیجیتال ایرانسل درباره وضعیت داخلی و خارجی صنعت ویدیوگیم صحبت‌هایی از این قبیل به‌دست داد: «آمارها نشان می‌دهد که با شیوع ویروس کرونا، رشد ۲۰ درصدی در صنعت گیم در حوزه بین‌الملل رخ داده و در ایران نیز طبق گزارش کافه بازار، درآمد بازی‌های موبایلی بیش از ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است. از طرفی باتوجه‌به جمعیت جوان کشور که حدود ۳۰ میلیون گیمر در آن وجود دارد، به نظر می‌آید صنعت گیم داخلی از این پتانسیل بزرگ، حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از ارزش بازار را به خود اختصاص داده است. درنتیجه جای کار بسیاری در این صنعت وجود دارد، از جمله طراحی  و توسعۀ بازی‌ها، تعیین مدل‌های درآمدی، مشوق‌هایی که دولت می‌تواند در نظر بگیرد، گسترش مراکز تخصصی رشد و شتابدهی توسعۀ بازی و … .»

5G ایرانسل

صمدی همچنین درباره زیرساخت‌های ایرانسل گفت: «ما به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین اپراتور دیجیتال ایران، علاقه داریم تا در این حوزه ورود کرده و تا جایی که امکان دارد از صنعت گیم ایران حمایت کنیم. شاید ایرانسل تاکنون تخصص  و امکان نقش‌آفرینی در صنعت گیم را نداشته است، اما به‌عنوان یک توانمندساز می‌توانیم در این صنعت حضور داشته باشیم. ما زیرساخت بزرگی داریم که در اقصی‌نقاط کشور گسترش پیدا کرده است و جامعه جوانی از سرویس‌های ما استفاده می‌کنند. در حال حاضر ایرانسل حدود چهل میلیون کاربر اینترنت پرسرعت همراه دارد که عمدۀ آن‌ها زیر چهل سال هستند. باتوجه‌به اینکه این افراد جامعۀ مخاطب صنعت گیم هستند، می‌توانیم با فعالان این صنعت همکاری کرده و پیام‌شان را به آن‌ها برسانیم.»

آقای صمدی درباره پتانسیل‌های ایرانسل برای کمک به صنعت بازی اضافه کرد: «جامعه در حال حرکت به سمت تغییر تکنولوژی است و به سمت 5G رفتن تأثیر بسیار زیادی در رشد صنعت گیم خواهد گذاشت. اصلی‌ترین ویژگی نسل پنج تلفن‌همراه، سرعت بالا و پینگ به‌شدت کمتر نسبت به تکنولوژی‌های کنونی موبایل است که برای بازی‌های آنلاین مهم‌ترین فاکتور به حساب می‌آید. از سوی دیگر مشکل اپراتور در توسعۀ 5G، موارد کاربردی (use case) است. یکی از مهم‌ترین این کاربردها، بازی‌های آنلاین است و هرچه بیشتر تولید شود، انگیزه بیشتری خواهیم داشت تا در این حوزه ورود کنیم. از آنجایی که به احتمال زیاد 5G در ابتدای مسیر به‌صورت نقطه‌ای مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و پوشش سراسری نخواهد داشت، در این زمان، تعامل اپراتور با بازی‌سازها باید بیشتر شود و این از مواردی است که ما با صنعت گیم اتصال پیدا خواهیم کرد. تقاضای ایرانسل از فعالان حوزه گیم این است که موارد کاربری را که می‌تواند با کمک نسل پنج تلفن‌همراه ایرانسل در صنعت گیم تحول ایجاد کند، به ما معرفی کنند.»

آقای صمدی همچنین راجع به تمایل گروه MTN به سرمایه‌گذاری در صنعت بازی‌سازی گفت: «گروه MTN از قبل در این زمینه ورود کرده و باتوجه‌به اینکه آن‌ها به بازارهای بین‌المللی دسترسی دارند، طبیعی است که بازار متفاوت‌تری را نسبت به بازار ایران داشته باشند. بااین‌حال این علاقه‌مندی وجود دارد تا درصورت وجود توانمندی، از ایران، محصولات، سرویس‌‌ها و تکنولوژی‌های جدیدی را به آن‌ها ارائه دهیم. از طرفی بازار ایران، نسبت به بازارهای بعضی کشورهای آفریقایی پیشرفته‌تر است. ما حداقل در حوزۀ کاربری اینترنت و سرویس‌های دیجیتال، با وجود همۀ مشکلات، نسبت به آن‌ها جلوتر هستیم و همیشه یک روند انتقال تجربه و دانش بین ایرانسل و MTN وجود دارد. گروه MTN، نه‌تنها در حوزۀ گیم، بلکه در توسعۀ سایر سرویس‌های دیجیتال نیز از هرگونه همکاری استقبال می‌کند.»


منبع ایرانسل
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده