نویسنده: آریا بهپور
// جمعه, ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۰

درآمد بالای کونامی در سال ۲۰۲۰ به لطف بخش موبایل

بازی های موبایل کونامی از جمله eFootball PES 2021 در سال مالی اخیر این شرکت بسیار موفق عمل کرده‌اند.

شرکت کونامی (Konami) به‌تازگی جدیدترین گزارش مالی خود را ارائه کرده و طبق آمار و ارقام منتشر شده، این بخش دیجیتال و موبایل این شرکت بوده که بیشترین درآمد را برای آن‌ها به‌دنبال داشته است.

این شرکت ژاپنی که روزگاری بیش از هر چیز با آثاری مثل متال گیر سالید (Metal Gear Solid)، سایلنت هیل (Silent Hill) و سری بازی‌های فوتبالی خود شناخته می‌شد، در این سال‌ها از دو مجموعه اول فاصله گرفته و بیشتر تمرکز خود را روی Pro Evolution Soccer و البته بازی های موبایل در سبک‌های مختلف و همین‌طور دستگاه‌های آرکید و پاچینکو گذاشته است. برخلاف تصور خیلی‌ها، این قضیه هم نه‌تنها باعث ضرر دیدن کونامی نشده، بلکه درآمد فوق‌العاده‌ای را برای این شرکت به همراه داشته که در گزارش سال مالی اخیر یعنی تا ۳۱ مارس ۲۰۲۱ (۱۱ فروردین ۱۴۰۰) به رقم ۲۷۲۶۵۶ میلیارد ین، معادل ۲.۴۸ میلیارد دلار می‌رسد.

این میزان درآمد ۳.۷٪ بیشتر از درآمد سال مالی قبلی کونامی است و سود عملیاتی شرکت هم در این سال معادل ۳۶۵۵۰ میلیارد ین یا ۳۳۳ میلیون دلار بوده، یعنی ۱۸٪‌ رشد نسبت به سال قبل. این بار هم بخش دیجیتال کونامی بیشترین درآمدزایی را برای آن‌ها داشته، با ۲۰۴۱۸۵ میلیارد ین، معادل ۱.۸۶ میلیارد دلار که ۳۳٪‌ نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است.

در میان محبوب‌ترین بازی های موبایل کونامی در سال مالی اخیر می‌توان به نسخه موبایلی eFootball PES 2021 و بازی Yu-Gi-Oh! Duel Links اشاره کرد. همچنین در بازار ژاپن هم بازی بیسبال این شرکت با نام Professional Baseball Spirits توانسته روی اندروید و iOS به موفقیت زیادی برسد، هرچند آمار دقیقی از عملکرد آن روی سیستم‌عامل‌های مختلف منتشر نشده است.

درعین‌حال بازی‌های کارتی کونامی از جمله Yu-Gi-Oh! Trading Card Game و Yu-Gi-Oh! Rush Duel نیز همچنان با محبوبیت بسیار بالایی همراه هستند و از طرف دیگر در دنیای کنسول‌ها هم بازی رومیزی دیجیتالی Momotaro Dentetsu: Showa, Heisei, Reiwa mo teiban برای نینتندو سوییچ به موفقیت زیادی رسیده و توانسته از زمان عرضه در نوامبر ۲۰۲۰ در ژاپن، سه میلیون نسخه بفروشد.

از جدیدترین بازی‌های کونامی می‌توان به Beat Arena اشاره کرد که در ماه مارس ۲۰۲۱ به‌عنوان یک بازی واقعیت مجازی Free to Play برای هدست‌های آکیولس کوئست (Oculus Quest) منتشر شد. همچنین این شرکت در حال آماده‌سازی بازی Super Bomberman R Online برای پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس است؛ یک اثر Free to Play که در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ نسخه‌ای از آن برای گوگل استیدیا عرضه شده بود.

رونالدو و مسی در بازی eFootball PES 2021

یکی از بخش‌های بازار بازی‌های ویدیویی که کونامی در سال مالی گذشته تمرکز زیادی روی آن داشته، ورزش های الکترونیک (Esports) بوده؛ بخشی که البته آمار دقیقی از عملکرد کونامی در آن منتشر نشده، ولی این شرکت سعی کرده از پتانسیل‌های آن استفاده کند و برای مثال مسابقاتی را برای بازی Momotaro Dentetsu راه‌اندازی کرده که تنها سلبریتی‌ها درون آن شرکت می‌کنند و همچنین مسابقات آماتور و حرفه‌ای متعددی را در این مدت برای eFootball PES تدارک دیده است.

هرچند کونامی در سال مالی اخیر توانسته به‌لطف بخش دیجیتال خود به درآمد زیادی برسد، ولی بخش‌های Amusement (زیرمجموعه آرکید و پاچینکوی کونامی)، ورزشی و بخش بازی‌ها و سیستم‌های این شرکت نسبت به قبل با کاهش درآمد همراه بوده‌اند که علت اصلی آن هم به شیوع ویروس کرونا برمی‌گردد؛ موضوعی که باعث شکل‌گیری قرنطینه در سراسر دنیا شد و علاقمندان ژاپنی بازی‌های آرکید و پاچینکوی کونامی هم نتوانستند مثل قبل از آن‌ها لذت ببرند.

مقاله‌های مرتبط:

به این ترتیب درآمد بخش Amusement این شرکت به ۱۷۶۳۶ میلیارد ین یا ۱۶۰ میلیون دلار رسید که افت ۲۵٪ نسبت به قبل داشته. بخش ورزشی هم با ۳۶۴۰۹ میلیارد ین یا ۳۳۲ میلیون دلار درآمد، ۳۸٪ نسبت به سال گذشته افت کرده و بخش بازی‌ها و سیستم‌های کونامی هم ۴۱٪ کاهش درآمد را تجربه کرده و به رقم ۱۶۶۴۳ میلیارد ین یا ۱۵۱ میلیون دلار رسیده است.

کونامی هنوز پیش‌بینی جدید خود را برای سال مالی فعلی ارائه نداده است؛ سالی که در ۳۱ مارس ۲۰۲۱ (۱۱ فروردین ۱۴۰۱) به پایان می‌رسد و مسئولان کونامی فعلاً به خاطر ادامه پیدا کردن شیوع ویروس کرونا ترجیح داده‌اند آمار و ارقام دقیقی را برای آن اعلام نکنند و این کار را به آینده موکول کرده‌اند. این شرکت همچنین مدتی قبل اعلام کرد که به خاطر آماده نبودن پروژه‌های بزرگ خود، در E3 2021 حضور نخواهد داشت.


منبع Games Industry
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده