ارتقا واقع گرایانه گرافیک بازی GTA V با استفاده از فناوری یادگیری ماشینی اینتل
یکی از ویژگیهای برجستهی بازی Grand Theft Auto V، شباهت نزدیکِ طراحی شهر San Andreas به محیط واقعی لس آنجلس و کالیفرنیای جنوبی است. اما پروژه جدید یادگیری ماشینی یا ماشین لرنینگ شرکت اینتل، که تحت عنوان «Enhancing Photorealism Enhancement» شناخته میشود، میتواند جلوههای گرافیکی محیط این بازی را تا حد زیادی به واقعیت نزدیکتر کند.
استفان آر ریچر، حسن ابوالحاجیه و ولادلن کولتن، کارشناسان لابراتوار اینتل با قراردادن بازی GTA V در پروسهی فناوری جدید خود، نتایج بسیار جالب و قابل توجهی را بهدست آوردند؛ شباهت غیرقابل انکار اتمسفر محیط بازی به عکسهای عادی و واقعگرایانهای که شاید در نگاه اول توسط یک راننده از پشت شیشهی اتومبیل خود گرفته شده باشد، چیزی است که توجه شما را در این ویدیو به خود جلب میکند. ترکیب نورپردازی دقیقتر، جزئیات روتوش خورده و انعکاس باورنکردنی نور از بدنهی اتوموبیلها موجب میشود تا یک لحظه واقعاً تصور کنید درحال تماشای یک شهر واقعی از زاویه داشبورد یک ماشین هستید. نیاز به توضیح بیشتر نیست، شما میتوانید در ادامه به ویدیویی از عملکرد این تکنیک نگاهی داشته باشید:
محققان اینتل ادعا میکنند که نتایج بهدست آمده در این تحقیق ازطریق دادههایی که به شبکه عصبی هوش مصنوعی آنها تزریق شده، محقق شده است. این گروه توضیحات بیشتر از نحوه عملکرد تکنولوژی ماشین لرنینگ و تکنیکهای به کار رفتهی خود را به مقالهای که با همیت موضوع منتشر کردند، ارجاع میدهند؛ اما تاجایی که ما متوجه شدیم، دادههای وبسایت Cityscapes Dataset که از مجموعهی بزرگی از تصاویر خیابانهای کشور آلمان جمع آوری شده، بخش مهمی از مکانیزم فناوری اینتل را تشکیل میدهد. این تصاویر نمای متفاوتی از چیزی را که در گوگل مپ مشاهده میکنیم داشته، اما تقریباً همان چیزی است که از یک نسخه روانتر و تعاملی Street View یا پیمایش خیابان در نقشه گوگل انتظار داریم. نه اینکه کاملاً واقعی بهنظر برسد اما مطمئناً حس برداشت از تصاویر واقعی را القا میکند.
محققان عقیده دارند که دستاورد آنها در این سیستم فراتر از چیزی است که سایر فرایندهای تبدیل کیفیت میتوانند ازطریق اطلاعات محیطی خود بازی GTA V به آن دست پیدا کنند. شاخصههایی که توسط خود محققان بهعنوان «G-buffers» از آنها یاد میشود، دادههایی مانند فاصلهی میان اجسام در محیط بازی، زاویه دید دوربین و کیفیت تکسچرها مانند شفافیت بدنه ماشینها را شامل میشوند.
شاید تاکنون تجربه استفاده از مادهای گرافیکی یا سایر انواع تکنولوژیهای یادگیری ماشینی و مبتنی بر هوش مصنوعی را نداشته باشید، اما ممکن است ویدیوهای متعددی را که از این قبیل نرمافزارها در یوتیوب منتشر شده، دیده باشید. افزایش رزولوشن تصاویر با استفاده از تکنولوژی Shield TV انویدیا و پروژههای ساخت ماد گرافیکی برای بازیهای قدیمی توسط توسعهدهندگان مستقل از جملهی برنامههایی است که میتوان در این زمینه به آنها اشاره کرد.
در این قبیل پروژهها، از یک شبکهی عصبی هوش مصنوعی برای پیشبینی و پر کردن جای پیکسلهای ناقص در رزولوشن پایینِ بازیهای قدیمی یا فیلمها استفاده شده و به رزولوشن بالاتری دست پیدا میکنند. مطمئناً دستیابی به گرافیک واقعگرایانه بازیها تنها هدفی نیست که میتوان با استفاده از این روشها به آن دست پیدا کرد، اما نتایج دستاوردهای Intel Labs نشان میدهد که هنوز جای زیادی برای ارتقاء نرمافزاری عملکرد پردازندههای گرافیکی در پی سی و کنسولهای بازی وجود دارد.
در پایان شما هم میتوانید نظرات خود را با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.