نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۳

روند فروش پلی استیشن 5 در ژاپن از PS4 پیشی گرفت

سرعت فروش کنسول‌های پلی استیشن 5 در مقایسه با نسل قبل، در ژاپن روند سریع‌تری به خود گرفته و این درحالی است که فروش نرم‌افزاری بازی‌ها به جز آثار بزرگی مانند Spider-Man تعریف چندانی ندارد.

بعد از عرضه پرسروصدا و آشفته‌ای پلی استیشن 5 در بازار ژاپن، کمبود موجودی فروشگاه‌ها باعث شده بود تا آغاز عرضه این کنسول حتی در مواقعی از Nintendo Wii U هم ضعیف‌تر باشد. اما رفته رفته شرایط بهتر شده و حالا گزارش‌های منتشر شده، از جلو زدن سرعت فروش PS5 در مقایسه با کنسول بسیار موفق سونی در نسل قبل حکایت دارند. جا دارد به این نکته اشاره کنیم که PS4 در زمان آغاز عرضه خود در ژاپن، تا ماه فوریه در دسترس قرار نداشت؛ لذا زمانبندی عرضه این دو کنسول در ژاپن با یکدیگر تفاوت دارد. با اینحال، دسترسی به کنسول‌های PS5 در کشورهای مختلف جهان همچنان بسیار دشوار گزارش می‌شود.

براساس داده‌های مربوط‌به فروش سخت‌افزاری وبسایت Famitsu، کنسول پلی استیشن 4 بعد از گذشت ۶ ماه از زمان آغاز عرضه خود در ژاپن، جمعاً ۶۴۳.۹۱۲ واحد فروش را به ثبت رسانده بود. این درحالی است که حالا PS5 در همین مدت به رقم ۶۵۸.۷۷۸ واحد دست پیدا کرده است. از طرفی رویداد Golden Week ژاپن به سرعت در حال نزدیک شدن بوده و می‌توان یک جهش دیگر را در آمار فروش کنسول نسل نهمی سونی انتظار داشت. البته این در شرایطی است که سونی قادر به تأمین نیاز بازار در این فرصت طلایی باشد. ضمن اینکه Resident Evil Village نیز به‌زودی منتشر می‌شود و می‌تواند در افزایش فروش هرچه بیشتر این کنسول مؤثر باشد.

فروش کنسول های PS5 در ژاپن

اما نکته‌ی قابل‌توجه دیگر این است که پلی استیشن 5 برخلاف فروش سخت‌افزاری خود، در حوزه نرم‌افزار وضعیت بسیار راکدی را تجربه می‌کند. در آخر هفته‌ی منتهی به ۲۵ آوریل ۲۰۲۱ شاهد عرضه ریمستر بازی Judgment روی این کنسول بودیم. این درحالی است که سگا قیمت این بازی را فقط ۱۶ دلار تعیین کرده بود تا شاید به افزایش فروش آن کمک کند. با اینحال، تنها ۵۵۳۹ واحد از این بازی به فروش رسیده که شروع بسیار ضعیفی محسوب می‌شود.

بازی NieR Replicant ver.1.22474487139 نیز در این مدت از ۱۰۸ هزار نسخه فروش در پلی استیشن 4 عبور کرده و فعلاً مشخص نیست که چند درصد از کاربران PS5 این بازی را خریداری کردند. لذا درحال حاضر دقیقاً معلوم نیست که وضعیت فروش بازی‌ها روی کنسول پلی استیشن 5 به چه شکل بوده است. به‌خصوص با درنظرگرفتن اینکه براساس اظهارات مقامات سونی، بخش اعظم مخاطبان صنعت بازی به فروش دیجیتالی بازی‌ها در PS Store متمایل می‌شوند.

با اینحال، فروش بازی‌های خاصی مثل Marvel’s Spider-Man: Miles Morales بسیار چشمگیر بوده است. لذا معلوم نیست که آیا پشتیبانی معکوس پلی استیشن 5 از بازی‌های PS4 روی فروش نرم‌افزاری این کنسول در ژاپن تأثیر منفی گذاشته یا اینکه عواملی دیگری مثل خرید و قاچاق کنسول‌ها به سایر کشورهای آسیایی در آن نقش داشته است.

خرید کنسول پلی استیشن 5 دیجیتال در ژاپن

عرضه بازی Resident Evil Village می‌تواند دید خوبی از وضعیت حاکم بر بازار ژاپن را در اختیار کارشناسان قرار دهد. باوجود اینکه این بازی برای پلی استیشن 4 نیز عرضه می‌شود، اما نسخه ویژه نسل جدید آن از روز اول منتشر شده و بازار ژاپن نیز تمایل زیادی به بازی‌های سری رزیدنت ایول دارد. اگر آمار فروش این بازی نیز وضعیت ضعیفی را در این منطقه نشان دهد، باید به‌طور جدی به بررسی عوامل مؤثر در آن پرداخت.

فروش بازی‌های سونی در مقیاس جهانی در بهترین وضعیت خود قرار دارد اما در پی مشکلات ناشی از شیوع کرونا، درحال حاضر نسخه فیزیکی بازی‌های این شرکت عملاً فروشی نداشته است.


منبع pushsquare
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده