نویسنده: مهرداد داودی
// شنبه, ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۲۸

جوابیه بنیاد ملی بازی های رایانه ای به گزارش اخیر در مورد اعتراض بازی سازان

بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای در بیانیه‌ای به موارد مطرح شده در گزارش پیوست از کارزار اعتراضی بازی‌سازان پاسخ داده است.

از مدتی پیش بازی‌سازان ایرانی با به راه انداختن کارزاری تحت عنوان «حمایت از صنعت بازی» به قوانین مختلف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعتراض کردند. وب‌سایت پیوست نیز در گزارشی این اتفاق را پوشش داده بود. حال بنابر جدیدترین اخبار، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در مطلبی به گزارش وب‌سایت پیوست از این کارزار اعتراضی و موارد مطرح شده در آن پاسخ داده است. پاسخ بنیاد ملی بازی‌های رایانه به وب‌سایت پیوست به قرار زیر است.

رده‌بندی سنی و صیانت از حقوق خانواده و کودک در سراسر جهان روی صنایع فرهنگی اعمال می‌شود. در ایران هم این قوانین با توجه به شورای فرهنگ عمومی کشور درجلسه ۶۶۵ و۶۶۶ مورخ ۲۲/۴/۹۵ و ۵/۵/ ۹۵ «آیین‌نامه نظام ارزیابی و رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای» اجرا می‌شود. علاوه بر این، قوانین نظارتی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، سلیقه و تشخیص این بنیاد یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و سابقه آن به بدو تاسیس بنیاد (حدود ۱۵ سال قبل) بازمی‌گردد. این قوانین در آغاز توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و سپس در شورای عالی فضای مجازی تدوین و برای اجرا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شده است. لذا قوانین و مقررات مربوطه قاعدتا فصل الخطاب است.

براین اساس بنیاد میزبان یک شورای فرابخشی با عنوان شورای رده بندی سنی بازی‌های ویدئویی است که به دلیل ضرورت رویکرد کارشناسی بازی‌ها در آن نمایندگانی از نهادهای مختلف نظام فرهنگی کشور (مانند مرکز رسانه‌های دیجیتال، کانون پرورش فکری کودکان و سازمان تبلیغات اسلامی) حضوردارند. بنابراین طرح این موضوع که بنیاد به تشخیص خود بررسی و ارزیابی بازی‌ها را انجام می‌دهد، صحیح نیست.

طرحی گرافیکی از کنسول های بازی کامپیوتر

فیلترینگ بازی‌ها از جمله موارد مورد اعتراض بازی‌سازان بود که بنیاد اعلام کرد فیلترینگ سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها از وظایف نظارتی کارگروه تشخیص مصادیق جرایم سایبری است و ارتباطی با فعالیت‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ندارد.

همان طورکه بارها ذکر شده بازی‌های موبایلی به محض تشکیل پرونده در سامانه می‌توانند در فروشگاه‌های دیجیتالی منتشر شوند. براساس این توضیح نظر به اهمیت صیانت از مخاطب و خانواده، کارشناسان بنیاد با دقت موارد محتوایی در هر بازی را بررسی و در صورتی که به مواردی از قبیل قمار، استعمال دخانیات، ادبیات توهین آمیز و غیره اشاره شود، دقت نظر به عمل خواهد آمد.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای همچنین در امتداد موضوع رونق تولید و حمایت از صنعت بازی‌های دیجیتال، مطابق اساسنامه، ماموریت تبیین، تقویت و ترویج مبانی فرهنگی و هویت اسلامی ـ ایرانی از طریق این صنعت را دارد. به همین خاطر امیدوار است مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته موضوع رده‌بندی سنی و صیانت از حقوق کاربران مطالبه همه دست اندرکاران رسانه و فعالان فرهنگی کشور باشد.

مرکز مشاوره و تماس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۶:۳۰ پاسخگوی تماس‌های تلفنی مخاطبان از طریق شماره تماس ۰۲۱۵۸۱۲۹ خواهد بود.


منبع پیوست
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده