نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۵ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۸

احتمال پشتیبانی از بازی‌ های قدیمی پلی استیشن روی PS5

پتنت جدید سونی به پشتیبانی از تروفی‌ها روی بازی‌های شبیه‌سازی شده اشاره کرده که احتمالاتی را درباره قابلیت Backwards Compatibility مطرح کرده است.

اگر شما هم جز افرادی باشید که تاکنون موفق به خرید کنسول پلی استیشن 5 شده‌اند، مطمئناً تحت تأثیر قابلیت‌های جذاب این کنسول نسل نهمی قرار گرفتید. از سرعت بسیار بالای بارگذاری بازی‌ها گرفته تا ارتقاء کیفیت گرافیکی آن‌ها و تمام کارهایی که می‌توان با کنترلر دوال سنس انجام داد، همه و همه از ویژگی‌های بارز کنسول جدید سونی هستند. PS5 کنسولی است که طرفداران قدیمی پلی استیشن مدت‌ها انتظار آن را می‌کشیدند و باید گفت که این انتظارات تا حد زیادی پاسخ داده شده است.

با وجود تمام این موارد، هنوز جای خالی یک ویژگی خاص در کنسول پلی استیشن 5 احساس می‌شود که مطمئناً افراد زیادی خواستار آن هستند. منظور همان قابلیت backwards compatibility یا پشتیبانی از بازی‌های قدیمی کنسول‌های پلی استیشن است که در کنسول‌های جدید ایکس باکس نیز شاهد آن هستیم. جا دارد به این نکته اشاره کنیم که تمرکز روی آینده و توسعه‌ی بازی‌های جدید قطعاً مسیر درستی برای یک کنسول نسل جدید به شمار می‌رود؛ اما این به آن معنی نیست که نباید بخش کوچکی را به دوستداران بازی‌های رترو و کلاسیک اختصاص داد. کاری که ایکس باکس سری ایکس و اس به‌صورت تمام و کمال انجام داده و از چهار نسل کنسول‌های ایکس باکس روی یک دستگاه پشتیبانی می‌کند.

PS5 و پشتیبانی از بازی های قدیمی

حالا پتنت جدیدی توسط سونی به ثبت رسیده که دوباره امیدها را برای بازگشت بازی‌های قدیمی و دوست داشتنی پلی استیشن به کنسول جدید سونی زنده کرده است. PushSquare گزارشی از یک پست ردیت را منتشر کرده که به پشتیبانی از تروفی‌ها در بازی‌های شبیه‌سازی شده اشاره دارد. البته این نخستین باری نیست که چنین خبری در اینترنت منتشر می‌شود. حدوداً ۱۰ سال پیش پتنت مشابهی توسط سونی به ثبت رسیده بود اما تاریخ ثبت این مورد جدید به ۱۸ مارس ۲۰۲۱ برمی‌گردد.

از طرفی هفته‌ی گذشته خبری مبنی بر تعطیلی فروشگاه‌های دیجیتالی پلی استیشن 3، PS Vita و PSP منتشر شد که عملاً دسترسی به بازی‌هایی که تنها از این طریق قابل خریداری شدن بود را غیرممکن می‌کرد. این اقدام بحث برانگیز سؤالات زیادی را درباره سرنوشت این بازی‌ها مطرح کرده است. سونی هنوز واکنشی نسبت به این خبر نشان نداده اما انتشار اخبار مربوط‌به این پتنت گمانه زنی‌های زیادی را مطرح کرده است.

صفحه آغازین پلی استیشن 1

بدون شک پلی استیشن 5 مجموعه‌ی فوق‌العاده قوی و پرمخاطبی از بازی‌های انحصاری را ارائه می‌کند و از طرف دیگر با یک نگاه کوتاه به کلکسیون بازی‌های کلاسیک پلی استیشن خواهیم دید که سونی باید توجه بیشتری به قابلیت backwards compatibility داشته باشد. لذا حتماً دلیلی برای عدم تمرکز روی این موضوع وجود داشته و شکی نیست که همچنان می‌توان بازگشت بازی‌های خاطره انگیر PS2 و پلی استیشن 1 را به PS5 محتمل دانست. هرچند در زمان نوشتن این مطلب، سونی هیچگونه تمایلی برای این کار نشان نداده است.


منبع gamingbible
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده