نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۱۸

محرومیت مادام العمر بازیکن فیفا بعد از توهین نژادپرستانه به اسطوره آرسنال

یکی از بازیکنان فیفا که بعد از باخت در یک مسابقه به ایان رایت، اسطوره باشگاه آرسنال توهین نژادپرستانه کرده بود، توسط الکترونیک آرتز به‌صورت مادام العمر محروم شده است.

ایان رایت فوتبالیست بازنشسته و ۵۷ ساله انگلیسی که بعد از پایان دوره حرفه‌ای خود در سطح اول فوتبال انگلستان پا به عرصه تلویزیون و رسانه گذاشته است، هفته گذشته با انتقاد شدید به رأی قاضی دادگاه علیه نوجوانی که به اسطوره آرسنال توهین نژادی کرده بود، خبرساز شد. قضیه از این قرار است که پاتریک اوبرایان ۱۸ ساله بعد از باخت در یکی از مسابقات آنلاین فیفا، درحالی که کارت آیکون ایان رایت را در آلتیمیت تیم خود داشت، از سر عصبانیت اظهارات ناشایستی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده که واکنش‌های زیادی را به‌دنبال داشت.

یان رایت

ظاهراً این نوجوان ایرلندی در مجموع ۲۰ پیام حاوی اظهارات نژادپرستانه را به اکانت اینستاگرام خود ایان رایت ارسال کرده است. اوبرایان بعد از اعتراف به جرم از او عذرخواهی کرده و از این طریق از محکومیت در امان مانده است. این موضوع موجب شده تا رایت حکم دادگاه در پرونده این شکایت را «ناامیدکننده» توصیف کند.

قاضی پرونده در زمان رسیدگی به این پرونده گفته که صدور حکم کیفری علیه متهم نتیجه‌ی قابل ذکری را به‌دنبال ندارد. او همچنین اظهار داشته که اوبرایان به خوبی پشیمانی خود از اقداماتش را نشان داده و برای اثبات حسن نیت خود ۵۰۰ یورو به انجمن ضد نژادپرستی ایرلند اهدا کرده است. وکیل مدافع اوبرایان در اینباره گفته که اقدامات موکل او در پی عصبانیت شدید و تصمیم گیری در شرایط نامناسب انجام شده و او پیش از این هیچ سابقه‌ای در اداره پلیس نداشت است. دادگاه اوبرایان را به نوشتن یک نامه عذرخواهی رسمی به رایت ملزم کرده که این نامه توسط فوتبالیست پیشکسوت آرسنال پذیرفته شده است.

نوجوان ایرلندی فیفا

بااین‌حال، EA Sports بعد از این اتفاقات، تصمیم به مسدود کردن دسترسی اوبرایان به‌صورت مادام العمر گرفته و حساب فیفای او را به‌طور دائم حذف کرده است. دیوید جکسن، معاون برند EA Sports FIFA از شرکت الکترونیک آرتز در بیانیه‌ای که به یوروگیمر ارسال کرده می‌نویسد:

«ایان رایت بخشی از خانواده ما در EA Sports است و ما اهمیت و ارزش بسیار بالایی را برای همکاری و پشتیبانی از او قائل هستیم. سال گذشته ایان مورد حمله‌ی لفظی وحشتناکی از سوی یکی از بازیکنان FIFA 20 قرار گرفته بود و این نوع رفتار برای ما در هیچ سطحی قابل قبول نیست و هرگز آن را تحمل نخواهیم کرد. منشور اخلاقی ما در بازی‌های ویدیویی به خوبی این شرایط را پیشبینی کرده و راهنمایی لازم جهت برخورد با این قبیل اقدامات را ارائه کرده است. در همین راستا، تصمیم گرفتیم تا دسترسی این بازیکن را به‌صورت دائمی به بازی مسدود کنیم. نژادپرستی باید متوقف شود. ما متعهد به فراهم کردن یک فضای سالم و مثبت در بازی‌های خود هستیم و به هیچ عنوان از اقداماتی که جامعه بازیکنان ما را برای همه‌ی افراد امن و لذت بخش می‌کند، فروگذار نخواهیم کرد.»

پاتریک اوبرایان

رایت در پادکستی که ازطریق اسپاتیفای منتشر کرده، از اقدام EA تشکر و قدردانی کرده است. او در بخشی از صحبت‌های خود می‌گوید:

«این اقدام EA پیام مهمی را به همه نوجوانان و کودکانی که در این جامعه کاربری حضور دارند ارسال کرده که بیان می‌کند هیچ تبعیضی اعم از نژاد، مذهب، جنسیت و هر تفاوت دیگری قابل قبول نیست. او مادام العمر از دسترسی به بازی‌های فیفا محروم شده است و دیگر نمی‌تواند در این جامعه حضور داشته باشد.»

«این کار نشان‌دهنده این است که کارهای شما پیامدهایی را به‌دنبال خواهد داشت و این رویکرد می‌تواند تأثیر بازدارنده خوبی داشته باشد. به همین دلیل است که امروز بعد از مدت‌ها احساس خوبی دارم.»

Wright روز یکشنبه به حملات نژادپرستانه علیه مارکوس رشفورد بازیکن جوان منچستر یونایتد واکنش نشان داده و عملکرد مسئولان شبکه‌های اجتماعی را زیرسؤال برده بود. در پایان می‌توانید نظرات خود در اینباره را با زومجی و سایر کاربران مطرح کنید.


منبع eurogamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده