نویسنده: آریا بهپور
// شنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۳۱

بازی ترسناک هیدئو کوجیما درمیان پروژه‌های کنسل شده گوگل استیدیا

اخبار حکایت از توقف تولید پروژه‌های زیادی از بازی‌های یو سوزوکی و هیدئو کوجیما گرفته تا قسمت دوم Journey to the Savage Planet برای استیدیا دارد.

اوضاع استیدیا (Stadia) این روزها به‌هیچ‌وجه خوب نیست؛ پلتفرم پردازش ابری شرکت گوگل که انتظارات اولیه از آن بسیار بالا بود، ولی کم‌کم مشخص شد فاصله‌ی زیادی با یک پلتفرم مطلوب دارد و مدتی قبل هم مطلع شدیم که گوگل استودیوهای فرست‌پارتی خود را تعطیل کرده و از این به بعد بیشتر به‌عنوان عرضه‌کننده‌ی آثار سایر شرکت‌ها فعالیت می‌کند. دراین‌میان در جدیدترین اخبار بازی اطلاعاتی منتشر شده که خبر از توقف تولید پروژه‌های متعددی از طرف مسئولان استیدیا در ماه‌های اخیر می‌دهد.

سایت وی‌جی‌سی به‌تازگی به نقل از منابع آگاه از این خبر داده که یو سوزوکی، خالق بازی‌های شنمو (Shenmue) و Out Run قرار بوده اثری انحصاری برای استیدیا تدارک ببیند که درنهایت این قضیه به جایی نرسیده است. همچنین فرانسوا پلاند، تهیه‌کننده‌ی اسپلینترسل (Splinter Cell) و بازی Assassin's Creed Syndicate هم تیم مخصوص خود را در تشکیلات گوگل استیدیا داشته و در حال کار روی یک پروژه‌ی اکشن چندنفره با اسم رمز Frontier بوده که این اثر هم ناکام مانده و در ماه جاری به پایان راه رسیده است.

یکی از جالب‌ترین پروژه‌های متوقف‌شده‌ی استیدیا هم به هیدئو کوجیما تعلق داشته و او که پیش‌از این با طراحی دموی P.T برای بازی سایلنت هیلز (Silent Hills) استعداد بالای خود را در ژانر وحشت نشان داده بود، برنامه‌هایی برای تولید یک اثر ترسناک انحصاری برای استیدیا داشته است.

اعضای استودیو کوجیما پروداکشنز (Kojima Productions) به‌شدت علاقمند به بهره‌گیری خلاقانه از امکانات پردازش ابری برای تولید بازی ترسناکی بوده‌اند که برای عرضه‌ی اپیزودیک (چند قسمتی) در نظر گرفته شده بود، ولی قرارداد بین کوجیما پروداکشنز و گوگل توسط فیل هریسون، مدیرکل استیدیا کنسل شد؛ اثری که احتمالاً همان پروژه‌ای بوده که کوجیما تابستان گذشته از لغو تولید آن صحبت کرده و از این گفته بود که «به‌تازگی پروژه‌ی بزرگی که در دست تولید داشتم کنسل شد و این قضیه واقعاً ناراحتم کرد، ولی این هم از آن اتفاقاتی است که در صنعت بازی باید انتظارش را داشته باشیم.»

البته این اولین‌بار نیست که صحبت‌هایی در مورد همکاری کوجیما و گوگل به گوش می‌رسد و در سال ۲۰۱۹ نیز عکسی از ملاقات خالق متال گیر سالید (Metal Gear Solid) و جید ریموند (رئیس آن زمانِ استودیوهای استیدیا) منتشر شد که حدس و گمان‌هایی را به همراه داشت.

لوگوی گوگل استیدیا / Google Stadia

این‌ها تنها پروژه‌های متوقف‌شده‌ی گوگل استیدیا نبوده‌اند و طبق شنیده‌ها، استودیو تایفون (Typhoon Studios)، سازنده‌ی بازی Journey to the Savage Planet که سال گذشته توسط گوگل خریداری شده بود هم در حال ساخت نسخه‌ی دوم این بازی بوده است. بازی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نسبت به نسخه‌ی اول داشته و قرار بوده با ابعادی به مراتب عظیم‌تر علاقمندان خود را سرگرم کند، ولی درنهایت به سرنوشت تلخ سایر بازی‌های انحصاری استیدیا دچار شد.

هنوز مشخص نیست که سرنوشت بازی انحصاری استودیو هارمونیکس (Harmonix) برای استیدیا به کجا می‌رسد؛ اثری که مثل سایر بازی‌های هارمونیکس حالت موزیکال دارد و هرچند همچنان احتمال عرضه‌ی آن وجود دارد، ولی صحبت‌هایی در مورد مشکلات حقوقی سر راه استفاده از موسیقی‌های آن به گوش می‌رسد. البته استیو یانیاک، مدیرعامل هارمونیکس در گفت‌وگو با وی‌جی‌سی این شایعات را تکذیب کرده، ولی درعین‌حال از این گفته که شاید بازی برای پلتفرم‌های دیگر هم عرضه شود: «با اینکه گوگل استراتژی خود را در مورد بازی‌های انحصاری تغییر داده، ما همچنان بابت پروژه‌ای که برای استیدیا در دست تولید داریم بسیار هیجان‌زده هستیم. ولی اگر بازی برای استیدیا عرضه نشود هم آن را برای سایر پلتفرم‌ها منتشر خواهیم کرد.»

گوگل با وجود بودجه‌ی نجومی خود و جذب افراد سرشناسی چون جید ریموند و فیل هریسون، حداقل تا امروز نتوانسته به اهداف بلندپروازانه‌ای که با استیدیا داشته برسد و باید دید در آینده چه برنامه‌هایی برای این پلتفرم دارد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده